Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Overføre salg og kostnader til annet AS

hvoslef

Student
Hei,

Er det uproblematisk å flytte salg, kostnader og kundefordringer utført av AS (A) til et annet AS (B)? I påvente på opprettelse av AS (B) solgte AS (A) varer på kreditt til privatkunder. Dette ønsker AS (A) å overføre til AS (B), samt kostnadene og kundefordringene. Er dette problemfritt? Selskap (B) er ikke MVA-pliktig, og selskap (A) har solgt på vegne av AS (B) varer for mer enn 50.000.

PS: Jeg har ingen skatteplanlegginstanker eller lignede i bakhodet når jeg stiller dette spørsmålet. Jeg ønsker bare å skille ut driften til selskap B ut av mitt eget selskap (hvor jeg eier 100 %) og det andre selskapet deles 50/50 med partner.
 

hansson

Langveisfarende
Det ryddigste ville være å la B kjøpe A. Da følger fordringene med på kjøpet, og det kan faktureres fra selskap B. Kunder må informeres, men jeg tror ikke noen kan nekte å bli overført, med mindre det det motsatte er avtalt fra før.
 

hvoslef

Student
Det ryddigste ville være å la B kjøpe A. Da følger fordringene med på kjøpet, og det kan faktureres fra selskap B. Kunder må informeres, men jeg tror ikke noen kan nekte å bli overført, med mindre det det motsatte er avtalt fra før.

Selskap A skal fortsette driften, så jeg tror ikke et oppkjøp passer denne situasjonen.

Et ekstra spørsmål: Burde vi fakturere selskap A fra selskap B i to runder mht. MVA? Tenkte i første omgang å fakturere for 50.000, slik at vi kan mva-registrere det og deretter fakturere selskap A på nytt for det resterende beløpet. Deretter la selskap A fakturere selskap B for kostnadene?
 
Topp