Kjapp og trygg hosting for Wordpress

overskudd eller gjeld...

Marius H

New Member
Hei

Jeg har et enkelmannsforetak.
Vi nærmer oss årsslutt og endel av pengene på konto skal betales ut i 2015. Det er utgifter til lønn(annen person enn meg) og utgifter til produksjon.

Produktet jeg har delfakturert for blir ikke levert før i 2015.

Så spørsmålet er hva gjør jeg? Jeg ønsker ikke å skatte pengene som overskudd, for det er det jo ikke...
Føres det som gjeld, da jeg ikke har levert produktet og ikke betalt ut lønnen?
 

quicktech

Medlem
Hvis det er slik at personen får betalt når ditt firma får betalt så er vel ikke vedkommende fast ansatt i selskapet men heller innleid? Ergo er ikke dette egentlig en lønnskostnad?

Hvis det er slik at pengene som står på konto skal betales til en leverandør på et tidspunkt i fremtiden, så kan du kanskje be den leverandøren sende deg en faktura nå i 2014 for beløpet som skal betales ut, men uten spesifisert forfallsdato. Det er fakturadato (både inn og ut) som avgjør årsresultatet, ikke datoen transaksjonen faktisk fant sted.
 

Steve Cash

Medlem
Det er slik at hvis dette er reelle påløpte kostnader så kan du føre dem til fradrag i 2014. Påløpt lønn som ikke er utbetalt føres debet konto for lønn i resultatregnskapet og skyldig lønn i balansen. Tilsvarende gjelder en innleid konsulent som skal sende faktura. Forutsetningen er at arbeidet faktisk er utført i 2014.

Varer du har mottatt fra leverandør, i 2014 men som du ikke har fått faktura på 31.12 føres som varekostnad i resultatregnskapet og påløpt kostnad i balansen konto 29-et eller annet. Inngående merverdiavgift kan du likevel ikke føre før du har mottatt fakturaen.
 

Steve Cash

Medlem
Og for å gjøre det komplett: Arbeid du har utføret i 2014, men som ikke er fakturert, skal føres opp som inntekt i resultatregnskapet og som opptjent, ikke fakturert driftsinntekt i balansen, ofte konto 1530.
 
Topp