Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Passere mva grensen

Rismoen

Medlem
Forrige gang jeg passerte mva grensa (med et annet firma riktignok) passerte vi elegant 50 000,- så det var ikke noe problem.

Denne gangen derimot...

Første faktura var på 35k
Neste faktura blir på 40k

Hvordan ville dere gjort dette? Vil helst slippe å etterfakturere mva.

Hva med forhåndsregistrering? Dele opp fakturaen?

Noen tips?
 

Steve Cash

Medlem
Dette er litt tungvint. Reglene er slik at du ikke kan kreve opp mva før du er registrert. Du kan heller ikke bli registrert før du har solgt for 50 000, hvis en ser bort fra forhåndsregistrering ved store investeringer. Derfor må du sende fakturaen på 40 000 uten mva, og så må du huske å skrive på fakturaen at du kommer til å etterfakturere mva når du blir registrert, elleres kommer helt sikkert kunden til å nekte å betale. I alle fall hvis det er en som ikke har fradragsrett for mva.

Slik er i alle fall reglene, du kan finne mer info om dette på skattetatens websider. Dette spørsmålet har vært stilt i forumet før, og noen har kommet opp med noen ideer om hvordan en kan gjøre dette enklere eller "lure" seg rundt regelverket. Let selv, jeg går ikke god for andre framgangsmåter enn de jeg beskriver selv.

Likevel bør det være mulig å dele opp fakturaen hvis det du selger enheter som naturlig kan deles opp. F.eks. hvis du fakturer timer så er det jo riktig å fakturere etter hvet som areidet skrider fram. Og selger du mange små dingser på til sammen 40 000 til samme kjøper må det antakelig gå an å selge noen først og resten senere. Men det er kanskje ikke helt etter boken hvis det er en samlet leveranse.

Jeg har inntrykk av at dette var enklere for noen år siden, men nå forlanges det ofte at en leverer inn fakturaer som viser at en faktisk har solgt for 50 000, og har du solgt for mer må du betale inn mva av det overskytende. Får du ikke fakturert det ut, må du betale selv. Så dukker det kanskje opp noen innlegg også i denne tråden der det hevdes at det ikke er nødvendig å følge denne framgangsmåten. Vel, kanskje det går an å lure systemet, men er ikke noe jeg anbefaler.
 

kongen

kongemedlem
Hva om du deler opp andre faktura som 2 delbetalinger, den første på 15k uten mva, og den siste på 25k med mva? Er det lov?
 

Steve Cash

Medlem
@kongen: Det skreve jeg om i innlegget. Det er i tilfelle utsending av fakturaen som må deles opp, hvor mange deler den betales i er uten betydning. Som sagt, hvis dette er en jobb som naturlig kan deles opp er bør det være greit. Vi det er en samlet levering er det nok verre.
 
Topp