Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Postoppkrav og kunder som ikke henter

Whistler

New Member
Hei!

Har en liten utfordring i nettbutikken min. Har en del kunder som bestiller varer med postoppkrav som betalingsalternativ. En uanstendig høy andel av disse henter aldri pakkene og jeg ender opp med å betale porto begge veier samt at varene blir liggende i postsystemet i 2-3 uker. Har de siste to månedene hatt en returandel på oppkravssendinger på ca 10%..

Kvier meg veldig for å fjerne postoppkrav som betalingsalternativ da det er en del som er skeptiske til andre betalingsformer, men jeg begynner å lure på om jeg er nødt. Har i tillegg til oppkrav både VISA/Mastercard, Klarna faktura og forskudd, så det bør jo i utgangspunktet ikke være noe problem.

Hva tenker dere? Er det nødvendig å tilby oppkrav i 2012 når folk kan få med faktura uten gebyr med 14 dagers betalingsfrist?

mvh
Per Christian
gadgetsshop.no
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Mitt stalltips, dropp oppkrav. Visa og Klarna burde være dekkende. Om kundegruppen din er under/rundt 18 kan det være en grunn til å fortsatt beholde oppkrav så fremst du ønsker at de skal handle...
 

Whistler

New Member
Takk for klart og tydelig svar!

Helt enig med deg. Jeg ser også at det ofte er folk som har fått avslag på Klarna som velger oppkrav og heller ikke henter denne..

Kjører en prøveperiode på ett par uker og ser hvordan det slår ut på salget.

mvh
Per Christian
gadgetsshop.no
 

svarstad

Medlem
Hei.

Driver nettbutikk på fjerde året og jeg har aldri hatt postoppkrav. Tror ikke du taper noen kunder på å fjerne alternativet i nettbutikken din. Selv tilbyr jeg visakort, klarna, paypal og forskuddsbetaling. Mener at disse alternativene er mer enn bra nok.
 

Johan

Medlem
Driver nettbutikk og har tidligerer drevet postordre. Har tidligere hatt problemer med folk som ikke henter varer som er bestilt på postoppkrav, men mener jeg har funnet en grei løsning på dette. Legg inn i dine kjøpsbetingelser at kunder som kjøper på postoppkrav vil bli belastet kostnadnen for porto + et administrasjonsgebyr på f.eks kr 100,- eller x% av prisne på varen. Skaff deg så egeninkasso og kjør på! Etter at jeg startet med dette sank andelen uavhentetet varer betraktelig + at de som ikke henter får faktura på porto og gebyr. 90% av fakturanene betales innen 2. gangs purring, 7% etter etter trussel om bruk av Namsmann, de siste 3 % går til Namsmannen. Disse pengene kommer også til slutt, men det tar litt tid og jeg må ut med et gebyr til Namsmannen som dekkes inn igjen når Namsmannen får pengene. Hva sitter jeg igjen med? Jeg får dekket inn portoen. jeg får inntekt i form av gebyr, jeg får renter og gebyr på inkassovirksomheten. Tilsammen en pen lite sum uten særlig mye ekstra arbeid (og varene selger jeg jo til en annen).
 

iskrem

Medlem
Jeg bruker nesten alltid postoppkrav på nettsider som jeg syntes ser ymse ut, ihvertfall hvis varen ikke er på lager og må forhåndsbestilles.
 
Topp