Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Prisvurdering av domene

NomenNescio

New Member
Hei alle,
Jeg ser at domener og gullnummer av og til averteres på Finn og andre steder til skyhøye priser. Jeg behøver å finne noen som har kompetanse og erfaring innen prissetting av domener. Har noen tips til hvem jeg kan henvende meg til?
 

Santo

Active Member
Å prissette domener er vanskelig.

Vil si det sånn at et domene er i utgangspunktet er verdt det noen til enhver tid er villig til å betale for det.

Prisene i annonser som på Finn.no er ofte langt, langt ut på viddene ift. virkelighetens verden.

Selgerne karakteriserer også veldig ofte middelmådige telefonnumre og domener som "gullnummer" og "gulldomener".
 

zapotek

Medlem
Enig med siste innringer. Det er bortimot umulig å anslå en "korrekt" markedsverdi på et domene.

Nav.no ble i sin tid solgt for over 4 millioner, noe som bare understreker viktigheten av hvem det er som kjøper. For alle andre enn nettopp kjøper, hadde ikke dette domenet noen særlig verdi.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Å prissette domener er vanskelig.

Vil si det sånn at et domene er i utgangspunktet er verdt det noen til enhver tid er villig til å betale for det.

Prisene i annonser som på Finn.no er ofte langt, langt ut på viddene ift. virkelighetens verden.

Selgerne karakteriserer også veldig ofte middelmådige telefonnumre og domener som "gullnummer" og "gulldomener".

Å si at prisene er langt ute på viddene på finn.no synes jeg taler imot din første påstand om at de er verdt det noen er villig til å gi. Hvilken av påstandene står du for?
 

Santo

Active Member
Å si at prisene er langt ute på viddene på finn.no synes jeg taler imot din første påstand om at de er verdt det noen er villig til å gi. Hvilken av påstandene står du for?

Det er ingen motsetninger i det jeg skrev. Et domene eller telefonnummer vil alltid være verdt det noen er villig til å gi, men likevel ser man iblant noen annonser hvor alle med mer enn tre hjerneceller forstår at ønsket pris er langt, langt ut på viddene.

Det skal forøvrig legges til at det var en stund siden jeg hadde gått igjennom annonsene på Finn.no. Men jeg tok en gjennomgang før jeg skrev dette svaret, og jeg synes prisene ser ut til å ha blitt langt mer edruelige der nå enn de ofte var før da det ikke var uvanlig med prisantydninger på både 1 og 2 millioner (eller mer) for helt vanlige og middelmådige objekter...
 

NomenNescio

New Member
Hvem kan være "ekspertvitne" i en sak om domeneprising?

Jeg har en helt konkret sak der prisvurdering/pristilbud som lå til grunn for domenesalg etter alt å dømme er forfalsket. Finnes det noen her i landet som kan stille i retten og mene noe om domeneprising?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er ingen motsetninger i det jeg skrev. Et domene eller telefonnummer vil alltid være verdt det noen er villig til å gi, men likevel ser man iblant noen annonser hvor alle med mer enn tre hjerneceller forstår at ønsket pris er langt, langt ut på viddene.

Det skal forøvrig legges til at det var en stund siden jeg hadde gått igjennom annonsene på Finn.no. Men jeg tok en gjennomgang før jeg skrev dette svaret, og jeg synes prisene ser ut til å ha blitt langt mer edruelige der nå enn de ofte var før da det ikke var uvanlig med prisantydninger på både 1 og 2 millioner (eller mer) for helt vanlige og middelmådige objekter...

Nå vet jeg ikke hva du legger i "vanlig" og "middelmådig", men jeg kan vel si såpass at det er mange domener og nettsteder som har gått for større summer etter å ha blitt solgt gjennom finn.no og bedriftsmeglingssider.

Tror det er lurt å forstå at verden er litt større en WF og at det finnes også personer med annen bakgrunn enn den typiske WF-nerden som ser verdier i domener og nettsteder.

Hvis jeg la ut nav.no på finn.no med en prisantydning på 4-5 mill ville du jo sannsynligvis karakterisert meg som en med tre hjerneceller eller mindre. Nå vet vi jo at denne ble solgt for god slump med penger, og jeg tror ikke det er nav.no som nødvendigvis kom opp med det første tallet.....

Tenk deg om før du lager generelle karakteristikker på en gruppe mennesker.

Og, vi kan jo godt snu om på hele situasjonen og si at alle de som selger sine domener/nettsteder for småpenger må jo være stokk stein dumme, når man ser at andre klarer å få mange ganger så mye for sine domener/nettsteder.
Hadde det ikke forekommet billigsalg av domener og nettsteder ville jo den generelle prisen vært høyere.

Jeg har en helt konkret sak der prisvurdering/pristilbud som lå til grunn for domenesalg etter alt å dømme er forfalsket. Finnes det noen her i landet som kan stille i retten og mene noe om domeneprising?

Jeg mistenker at du snakker om et nettsted, og ikke et rent domene!?! Har jeg rett?

Hvis du snakker om et rent domene er det vel vanskelig å forfalske noe som helst da det kun er et navn man selger.

Uansett om det er snakk om domene eller navn så har man også en plikt som kjøper å gjøre seg kjent med hva man kjøper.

Men, post gjerne litt mer konkret hva du er ute etter av informasjon. Men, jeg vil nok uansett tro en omgang i retten rundt et kjøp av domene eller nettsted kan være bortkastet tid og penger.
Spørsmålet bør kanskje være, hva kan du gjøre for å øke inntjening på domenet/nettstedet?
 

Tonny Kluften

Administrator
Hvis du snakker om et rent domene er det vel vanskelig å forfalske noe som helst da det kun er et navn man selger.

Man kan forfalsker papirer fra firmaer som utfører domeneprising. Da vil man kunne oppnå en mye høyere eller lavere sum fra kjøpere og selgere som egentlig ikke har peiling på domenepriser.

Tror man må prøve å finne ut av hva lignende domener har blitt solgt for.
 

Santo

Active Member
Hvis jeg la ut nav.no på finn.no med en prisantydning på 4-5 mill ville du jo sannsynligvis karakterisert meg som en med tre hjerneceller eller mindre. Nå vet vi jo at denne ble solgt for god slump med penger, og jeg tror ikke det er nav.no som nødvendigvis kom opp med det første tallet.....

Eksempelet med NAV er såpass spesielt at det egentlig ikke egner seg som et eksempel for noe. Domenet var heller aldri tilsalgs. Det var et arkitektfirma som eide og benyttet det og de klarte å forhandle seg frem til en særdeles god pris for et ellers tilnærmet verdiløst domene fordi staten på død og liv absolutt skulle ha dette navnet...

Domenet ble solgt for 3,5 million eks. mva. og summen ble forklart slik:

Summen på 3,5 millioner er ment å dekke arkitektenes utgifter til nye nettsider, visittkort og informasjon (1 mill.), risiko for å miste oppdrag (1. mill) og et generelt vederlag (1,5 mill.).

Tenk deg om før du lager generelle karakteristikker på en gruppe mennesker.

Hva slags gruppe av mennesker har jeg gitt en spesiell karakteristikk?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Man kan forfalsker papirer fra firmaer som utfører domeneprising. Da vil man kunne oppnå en mye høyere eller lavere sum fra kjøpere og selgere som egentlig ikke har peiling på domenepriser.

Tror man må prøve å finne ut av hva lignende domener har blitt solgt for.

Vil vel ikke kalle dette en direkte forfalskning. Man tar jo ikke og forfalsker noe, men lager en vurdering som kanskje ikke er helt uhildet.

Og, igjen vil jeg jo påpeke at man som kjøper også har noen plikter til å sette seg inn i hva man kjøper.

Hva slags gruppe av mennesker har jeg gitt en spesiell karakteristikk?

Nå tenkte jeg først og fremst på den gruppen av mennesker du mener ikke har mer enn 3 hjerneceller fordi de legger ut domener og nettsteder til priser du mener er på vidda. ;-)

Videre er ikke nav.no det eneste domenet som har gått for noen reale summer. Men, det var et godt eksempel siden det var kjent.
 

Santo

Active Member
Nå tenkte jeg først og fremst på den gruppen av mennesker du mener ikke har mer enn 3 hjerneceller fordi de legger ut domener og nettsteder til priser du mener er på vidda. ;-)

Jeg har aldri sagt noe om hjernecelleantallet til de som legger ut slike annonser.

Jeg skrev derimot noe om at alle med mer enn tre hjerneceller bør kunne gjøre seg opp med en mening om prisene i slike særdeles overprisede annonser.

Ordrett:
Et domene eller telefonnummer vil alltid være verdt det noen er villig til å gi, men likevel ser man iblant noen annonser hvor alle med mer enn tre hjerneceller forstår at ønsket pris er langt, langt ut på viddene.
 

NomenNescio

New Member
Behøver spesialist på domeneprising

Hei,
En del av en tvist som skal opp for retten, omfatter at dokumenter/verdivurdering av et domene mitt selskap kjøpte, er forfalsket. I de forfalskede prisvurderingene ligger ikke noe om et operativt nettsted med trafikk, men kun om eiendomsretten til et domenenavn. Andre dokumenter i andre sammenhenger er også forfalsket, men det er ikke relatert til domenet. Et tema er selve forfalskningene, et annet tema er hva ville riktig pris for domenet være (dvs. hvor stort beløp er svindlet). Det jeg behøver er m.a.o. noen som kan uttale seg om domeneprising, f.eks. en som har mange mange domener i sin portefølje som han/hun selger ut fra. Vedkommende vil da kunne fortelle litt om forholdet mellom sitt prisforlangene og hvilken pris som faktisk oppnås.
 
Topp