Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Privat lån fra enkeltmannsforetak

Ole Tollefsen

New Member
Hei,

Jeg kom over vedlagt(link neders i innlegg) avsnittet om at det var lov å ta opp lån i eget foretak. Dette passer meg utmerket, da jeg ønsker å senke innteken min noe slik at den ligger under grensen hvor utdanningsstipendet mitt blir kuttet ned på.

Slik jeg ser det for meg da tar jeg ut en sum i form av lån fra foretaket slik at resultatet(som igjen blir min beregnede inntekt) synker ned. Om noen år når jeg da er ferdig med å studere "tilbakebetaler" jeg lånet og lar da beløpet stå igjen til resultatet hvor jeg da skatter for dette og får det ført på inntekten min.

Er det noen som har erfaring eller vet hvordan dette føres? Jeg kan ikke se å finne noe særlig om dette, annet enn hva som står i vedlagt bilde.

Setter pris på eventuell hjelp og innspill

http://imgur.com/GmG0kDw
 

Ole Tollefsen

New Member
Det stemmer. Jeg låner pengene som gjør at driftsresultatet synker. Det er dette resultatet som blir videreført til "beregnet personinntekt" og igjen som avgjør hvor høy inntekten min blir. Ettersom jeg senere betaler lånet tilbake, vil da resultatet øke tilsvarende.

ref. utdrag fra: Otto Risanger. «Smarte skattegoder til næringsdrivende.»

«Mens det er strenge regler for når og hvor mye en innehaver av eget AS kan låne av AS'ets midler, finnes ingen slike regler for et enkeltpersonforetak.
Beløp som innehaveren av enkeltpersonforetak tar ut, medfører altså ingen formaliteter. Innehaveren står fritt til å låne av kassa. Det er innehaverens egne penger. Beløp som innehaver av enkeltpersonforetak tar ut, medfører ingen skatt eller avgift. Det er regnskapsmessig resultat ved årets slutt som avgjør skatten for eieren, ikke hva han faktisk tar ut i kontanter»
 

quicktech

Medlem
Smarte skattegoder? Hehe.

Det eneste som kan redusere resultatet (og dermed din personinntekt) i et ENK er høyere kostnader eller lavere salgsinntekter. Din inntekt blir den samme uansett hvordan du velger å flytte penger mellom privat konto eller firmakonto. Disse kontoene finnes bare for å gjøre regnskapsførselen enklere, de representerer ingen juridisk skille mellom pengene firmaet og du som person disponerer.

Du kan meget gjerne operere et enkeltpersonsforetak hvor du bruker brukskontoen din til å motta betalinger fra kunder, betale leverandører, gå på byen, betale huslån, betale skatt. Det blir bare mer tungvindt for regnskapsfører å rote rundt i transaksjonene men det er fullt mulig å gjøre det sånn.
 

quicktech

Medlem
Nå vet jeg ingenting om tallene dine, men en helt konkret løsning på problemet ditt er å redusere det regnskapsmessige overskuddet. Overskudd er ikke basert til hvor mange kroner som flyr inn og ut av kontoen din, men hvor mye du har utfakturert minus det du har mottatt i innkommende faktura.

Med andre ord kan du feks forhåndsbestille en tjeneste eller produkt du med sikkerhet vet du vil trenge i desember - i et volum som tilsvarer det beløpet du trenger å redusere inntekten din med. Så kan du be om å få betale fakturaen senere eller over tid. Eventuelt kan du naturligvis gjøre det motsatte - vente med å fakturere kunder i desember til januar neste år.

Da får du redusert resultatet uten at det påvirker kontantstrømmen i nevneverdig grad.
 

Ole Tollefsen

New Member
Det kunne vært en mulighet ja. Jeg sitter dessverre ikke på produkter som jeg kan kjøpe inn i større kvantum av for å redusere resultatet. Ang. vente med å fakturere for utført arbeid har jeg lest følgende:

«Det er den inntekt du har tjent opp før årsskiftet som skal føres, ikke den inntekt du har fått inn på konto.
Også oppdrag mv som du har utført, men ikke har fakturert ved årsskiftet, føres til inntekt.»

Igjen fra min Ebok om skatt fra foretak;)
 
Topp