Realistiske forventninger for nettbutikk

Dagobert

New Member
Hei.

Nå kommer muligens ett irriterende spørsmål, men usikkerheten har innhentet meg og jeg trenger å se lys i enden av tunnelen.

Jeg har i lengre tid vært i gang med å klargjøre en nettbutikk. Har hele tiden hatt troen, men syntes det er så vanskelig å beregne potensialet på butikken og hvordan omsettnings forventnigner jeg bør ha. Med andre ord så blir dette ett klassisk "hvor langt er ett tau" spørsmål. Ønsker ikke å gå ut med for mye detaljer om nisjen jeg skal inn i enda. Ønsker heller ikke å dele siden på dette tidspuntet. Men spørsmålet lyder. Er det urealistisk å forvente seg en omsettning som vil ligge på 2-4 mill med grunnlaget som er listet opp under?

Mine konkurenter:
- Tre store aktører med mellom 10-30mill i omsettning.
- 10-12 stk som ligger på mellom 2-8mill i omsettning.
- De fleste store butikkene har dårlig design og er lite optimaliserte med tanke på SEO. Mye groms med andre ord, men de har forsatt en god possisjon grunnet rykte. Noen av de små har god design og SEO, men lider av dårligere vareutvalg.
- Mange av butikkene har DÅRIG navigasjon og brukervennlighet.
- De fleste har dårlige og små bilder av produktene ...

Min butikk:
- 4000 merkevarer, alle med unik beskrivelse(SEO) og gode, store bilder. Jeg har også video på ca. 70% av produktene mine. De fleste av mine konkurentene har rundt 700-1500 varer. De største har litt over 2000. Jeg har alle de samme varene som alle konkurentene mine pluss MYE mer!
- Prismessig vil jeg ligge ca. likt med alle mine konkurenter.
- Siden min er meget fint designet. Profft håndtverk tvers igjennom. Siden er SEO optimalisert så langt det er mulig etter alle kunstens regler. Topp moderne med responsive/mobil design, sliders osv. Vil si at siden er meget brukervennlig og oversiktlig. Følger omtrent alle 91 punktene i "holy grail to conversion" på moz bloggen.
- Det er ett AS som vil drifte butikken min og har selvfølgelig ett relativt kort og bra .no domene
- Vil tilby paypal og paymill betalingsløsninger. Muligens klarna, men litt usikker enda.
- ca. 30% fortjeneste og gjennomsnittspris på ca. 500,-
- Har ett relativt ok markedsførings prosjekt i bakhånd og vil bruke mesteparten på FB og google ad word.

Kan noen betrygge meg om at det burde gå greit å minimum omsette for det de mindre aktørene klarer. Altså mellom 2-4 millioner .... :eek:
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Du spør om omsetning, men gir info om fortjenesten og forteller hvor bra din side er og dårlig de andre. For å lage et karikatur er det å spørre om hvor lenge den gamle bruktbilen kommer til å holde, og basere seg på fargen.

Det du trenger å finne ut av er din posisjon i markedet (utover det er din nettsides utseende ift konkurrentene nokså subjektivt).
 

Tonny Kluften

Administrator
Omsettning på 2-4 mill er vel ikke noe problem hvis du pøser inn med reklamekroner, det er vel viktigere hva overskuddet blir?

Men hvorfor skulle ikke du bli like stor som de andre små aktørene? Har de noe bedre betingelser å jobbe under enn det du har? Kan ikke skjønne at det skal bli vanskeligere for deg enn for dem. Eller vet du mer om det?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Kan jo svare som du spør :)

Ja, det er fullt mulig å bygge opp en nettbutikk som omsetter for noen millioner, hvis du jobber smart og gjør de riktige tingene for din nisje. Det er faktisk fullt mulig å tjene mye mer enn det om du er ekstra flink! Du må bare kunne mye om nettbutikk drift, markedsføring, innovativ forretningsutvikling, være teknologisk anlagt, forstå logistikk og ha de riktige verktøyene for det, innsikt og BI på dine konkurrenter og ikke minst være konkurransedyktig i forhold til verdien av det du selger.

Om du ikke har kapital, så må du også ha tilgang til god IT-drift, teknisk utvikling og designtjenester.

Du skulle gjerne også hatt 48 timer i døgnet.

:)

Fra spør til alvor - jeg var med å startet Belysning1.no sommeren 2013 (jeg har nylig solgt meg helt ut av bedriften). Som et ekspriment ønsket jeg å bygge opp butikken med lite kapital og mange smarte avgjørelser. Det ble en serie med prioritering om hva som var riktig og gjøre når, siden vi skulle jobbe innenfor begrensede budsjetter.

I dag omsetter butikken for flere hundretusen i måneden og fortsetter å vokse. Konkurransebildet er ikke så langt fra det du beskriver, men vi hadde bedre marginer og høyere snittpriser. Dette reflekteres ofte i konkurransetrykket.

Det er fullt mulig å bygge opp noe med lite kapital - men da trenger du enten et bra nettverk, høy bransje-IQ eller mye tid.
 

Dagobert

New Member
Du spør om omsetning, men gir info om fortjenesten og forteller hvor bra din side er og dårlig de andre. For å lage et karikatur er det å spørre om hvor lenge den gamle bruktbilen kommer til å holde, og basere seg på fargen.

Det du trenger å finne ut av er din posisjon i markedet (utover det er din nettsides utseende ift konkurrentene nokså subjektivt).

Beklager sammenblanding av fortjeneste og omsetning. Er hovedsaklig omsettning jeg bruker som første måltall i denne fasen.

Enig i at posisjon betyr alt, men det som skaper posisjonen er faktorer som SEO,design,vareutvalg, kommunikasjon osv. Jeg tror selv at jeg burde ha mulighet til å kjempe meg opp til midtsjiktet innen kort tid med de forutsettninger jeg mener siden min har kontra mine konkurenter.

Design er ett vanskelig tema. Sider som Finn, Craiglist, Amazon og eBay har på den ene siden det mange vil kalle dårlig design, men resultatene taler for seg selv ... Dette har nok mye med posisjonen og tilit å gjøre.

Med andre ord er det langt flere faktorer som spiller inn enn kun designen, men skal du starte på bunnen så gjelder det å ha så mange av forutsettningene på plass som mulig. Skal man inn i ett etablert marked må man være bedre enn konkuransen på mer enn dem. Inkludert design. Er enig i at hva folk syntes er fint og tiltalende er subjektivt, men med god design tenker jeg mer helhetlig enn om en side er fin eller ikke. Det handler for min del om å skape tillit, visuell ryddighet, god brukervennlighet, enkelt å navigere osv.

Når det er sagt så mener jeg at de fleste syntes ett moderne 2014 design er mer tiltalende enn ett design som har sine røtter fra begynnelsen av 2000 tallet. Tenk mystore/shopify vs eldre versjoner av mamut som er blitt lappet på i lang tid ... Det er her flere av mine konkurenter er ..

Omsettning på 2-4 mill er vel ikke noe problem hvis du pøser inn med reklamekroner, det er vel viktigere hva overskuddet blir?

Men hvorfor skulle ikke du bli like stor som de andre små aktørene? Har de noe bedre betingelser å jobbe under enn det du har? Kan ikke skjønne at det skal bli vanskeligere for deg enn for dem. Eller vet du mer om det?

Det er det jeg også tenker. :) Jeg mener selv at jeg har bedre forutsettninger enn konkurrentene mine på flere nøkkelpunkter og er ikke opplagt svakere enn dem på noen annet enn markedsposisjon siden jeg er ny.

Det er klart at omsettning er det langsiktige målet, men å vokse vil være prioritet i starten. Når jeg har volumet (omsettning) vil jeg også ha dataen jeg vil trenger for å kunne jobbe med å senke cost per sale. Øke organisk trafikk, optimalisere ad words, A/B testing osv. og dermed overskuddet.
 

Richardvs

Medlem
Men er de konsulentene dine like opptatt av design som du er?
Starten av 2000-tallet er ikke lenge siden for en som er 55år.

Det kan være at de verdsetter en god telefonsamtale mer enn en fin nettside.
 
Topp