Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Redirect

amaheath

Medlem
Hei

har litt problem med redirect - jeg hadde index.htm i begynnelsen, men så slettet jeg den og begynte jeg å bruke index.html i stedet.

Satte opp en redirect (301) fra index.htm til / - og det så ut til å virke bra. Helt til jeg prøvde å slå opp index.htm med FireFox - da bare loopet hele greiene og jeg fikk aldri noe svar. IE funker bra.

Ser at det er en god del 404 på index.htm i loggen, så det hadde jo vært greit å fikset det, men hvordan gjøre det uten å lage loop i FF?
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
det skal jo ikke ha noe å si.

Så lenge de går på domene.com så skal de automatisk komme til index.html/htm/php etc.
 

Deezire

Medlem
Konfigurer apache til å presentere *.html før den tar *.htm-filer. Jeg skjønner ikke helt nytten du har av å bytte om på det, da det er akkurat det samme filformatet.
 

amaheath

Medlem
Ok - skal se om jeg får til å fikse på Apace da, kan det gjøres via Cpanel?

Jada ser jo nå at det var tull å gjøre det, men men... er sånn man lærer. ;-)
 

Deezire

Medlem
Problemet er vel egentlig på klientsiden da firefox har en litt faulty anti-loop feature. Endringen du skal gjøre ligger i httpd.conf (eller lignende, avhengig av installasjonsmetode), og heter DirectoryIndex.

I Apache 2.2 ser det slik ut, /etc/apache2/mods-enabled/dir.conf:

Kode:
<IfModule mod_dir.c>

          DirectoryIndex index.html index.cgi index.pl index.php index.xhtml

</IfModule>

Som du ser så er index.html førstevalget hos meg, skal du prioritere php-filer flytter du index.php frem i rekken.
 

Deezire

Medlem
Sett at man har AllowOverride satt til All i httpd.conf, så kan man bruke htaccess til å overstyre en slik operasjon, men det er ikke å anbefale. AllowOverride dreper disken til serveren, da det krever en read-operasjon ekstra for hvert oppslag til serveren din. Sett at du får svært mye trafikk i et kort tidsrom vil dette trolig gjøre serveren din utilgjengelig.

Men hvis du vil ha det quick and dirty - i en htaccess-fil:
Kode:
DirectoryIndex index.html index.cgi index.pl index.php index.xhtml
 

Deezire

Medlem
Er veldig vanlig med AllowOverride All på shared hosting, og det er en av grunnene til at de takler store trafikkmengder svært dårlig. Uten at jeg husker eksakte tall, så gikk våres ytelse i taket når vi slo av AllowOverride All. Nå var riktignok ikke det alt som ble gjort, men det tok svært mye last av diskene.

Blir en litt ond sirkel på shared hosting også, da man har mange fler forskjellige impressions til en hver tid som gjør det vanskelig å benytte seg av caching til minne.
 

Deezire

Medlem
Hehe - minor detail. Det jeg skulle frem til var at det tar knekken på boksen totalt hvis man blir truffet av store mengder trafikk.

(... jeg leker med varnish, kom og lek du også!)
 

amaheath

Medlem
Takk, skal prøve den overriden i .htaccess når jeg er hjemme igjen.

Siden jeg er på et webhotell er det vel litt tvilsomt at jeg kan endre konfigurasjonen til Apache. ;-)
 

amaheath

Medlem
Men mente dere at jeg ikke skulle gjøre det, vil det ta knekken på performance? Jeg har bare noen hundre hits om dagen... ;-)
 
Topp