Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regler rundt å kjøpe inn varer for bruk i firmaøyemed

Nordland

Medlem
Jeg driver et firma som selger diverse bildeler, felger osv og driver enkelpersonsforetak. Personlig har jeg en bil jeg har tenkt å bruke til å promotere firmaet. Denne står ikke på firmaet, men på meg. Hvordan er det å bruke egne varer til denne bilen? Og hvordan skal dette kostnadsføres?

Hvordan er det å handle inn deler som jeg ikke selger hos mitt firma, men som skal brukes i denne bilen? Kan jeg handle dette på firmaet og kostnadsføre det? Det er snakk om å restaurere en bil og bygge denne opp for å brukes å promotere på biltreff, bilder for hjemmeside, katalog, film osv.
 

zapotek

Medlem
Om du drar nytte av det du kjøper inn både privat og i firmaøyemed tror jeg du bare kan utgiftsføre en prosentvis del på firmaet. Det enkleste er å ringe Skattekontoret å spørre...
 

Nordland

Medlem
Dette er jo et enkeltpersonforetak så alt som er i firmaet er jo "mitt", så vet ikke om man trenger å selge til firmaet?

Skal gjøre som dere sier her og ta kontakt med skattekontoret, på mail! Takk :)
 

spikre

peterhamre.no
Normalt (finnes unntak) er det kun lønnsomt å sette "privatbilen" på firmaet hvis: Det er en relativt ny og en bil av den høye prisklassen og du kjører minst 20-30000 km i året. Den må gjerne ha en del ekstrautstyr (samme som ved import av biler). I tillegg bør du kjøpe en billig bil som du eier privat. Denne må registreres og ha forsikring, men MÅ ikke være i bruk nødvendigvis.
- Slik jeg har forstått det, er det dette som må til for at firmabil-modellen skal være lønnsom.
 

Nordland

Medlem
Akkurat det er ikke så farlig for min del. Det som er viktig her for min del er om jeg kan handle inn deler til bygging av denne bilen på firmaets regning (føre dette som kostnader) uten at jeg selger disse selv. Om jeg tar en vare ut av beholdningen for å bruke i promotering er jo ingen problem.

Dette er en bil som vil bli brukt på godværsdager på sommeren av meg privat og brukes til å promotere firma og varene jeg selger (som er montert på bilen) på treff, bilder, video osv som jeg nevnte tidligere.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Det du bruker i næring kan du utgiftsføre selvsagt, MEN du kan ikke skrive av "privat" bruk. Har du f.eks en telefon som brukes både til jobb og på privaten, kan du utgiftsføre den delen av bruken som brukes på jobb. Sier vi at denne delen utgjør f.eks halvparten av bruken kan du, for å gjøre det enkelt, betale annenhver regning med bedriftskontoen og så den andre halvparten med privat konto.

I tilfellet med bilen kan du skrive av den delen som brukes i næring. Du må selv avgjøre hvor stor denne delen er, men husk at det må være realistisk og helst kunne dokumenteres i tilfelle du får et ettersyn.
 

Pro tømreren

New Member
Visitor

Hei,
kan du poste svaret du får fra skattekontoret ang. bildeler? Skal gjøre det samme.. :)
hvilken bilmodell skal du fikse på?
 
Topp