Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regler rundt kopiering av webside?

hvoslef

Student
Heisann.

Jeg har nå opplevd at et annet foretak har opprettet et nettside som er nesten identisk med min nettside. De har kopiert alt av bullet points, de har kopiert måten jeg presenterer produktet på og oppsettet. De har til og med kopiert teksten under bestill-knappen.

Nettsiden min finner dere i signaturen, og nettsiden hannes (ønsker ikke å gi han noe link: autokamera dot no).

Har allerede kontaktet han via Facebook for å påpeke at jeg har oppdaget fjusket hannes. Frister for øyeblikket å sende han en liten faktura for stjelt arbeid, men det er vel ikke helt lov.

Dette er selvfølgelig ikke noe jeg kan kreve erstatning for, da jeg har brukt et webverktøy som jeg betaler noen lapper for i måneden, og jeg er ikke akkurat eier av websiden da? Det som irriterer meg er at han har kopiert hele oppsettet. Er det noe jeg kan gjøre for å få han til å fjerne/endre nettsiden? Eller har han lov til å kopiere dette oppsettet?
 

spikre

peterhamre.no
Jeg er over hode ikke jurist, men har lest en del lignende saker.

Så vidt jeg vet bruker du Amazon AWS.
Det er en del lik tekst, like formuleringer, likt oppsett og brukt mye lik grafikk. Men samtidig er det en "standard nettside" med skjema og info. Det er ikke enestående på noe vis. Det eneste du kan påpeke er at han har sittet med siden din foran seg når han har laget sin egen.

Du kan høre med hansson, han har lenge holdt på med en slik sak.

Du vil nok erfare at du rettslig ikke kommer noen vei. Du har jo heller ingen gevinst av at endrer på noe. Hva godt du får ut av å bruke energi på dette, vet jeg ikke.
 
Sist redigert:

hvoslef

Student
Jeg er over hode ikke jurist, men har lest en del lignende saker.

Så vidt jeg vet bruker du Amazon AWS.
Det er en del lik tekst, like formuleringer, likt oppsett og brukt mye lik grafikk. Men samtidig er det en "standard nettside" med skjema og info. Det er ikke enestående på noe vis. Det eneste du kan påpeke er at han har sittet med siden din foran seg når han har laget sin egen.

Du kan høre med hansson, han har lenge holdt på med en slik sak.

Du vil nok erfare at du rettslig ikke kommer noen vei. Du har jo heller ingen gevinst av at endrer på noe. Hva godt du får ut av å bruke energi på dette, vet jeg ikke.

Helt enig i det du sier. Jeg har ingen baktanker å få noe ut av dette, og jeg skal også legge dette bak meg, og heller se på dette som et kompliment. Syntes det i øyeblikket jeg oppdaget det at det var utrolig irriterende, men men.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Helt enig i det du sier. Jeg har ingen baktanker å få noe ut av dette, og jeg skal også legge dette bak meg, og heller se på dette som et kompliment. Syntes det i øyeblikket jeg oppdaget det at det var utrolig irriterende, men men.

Den siden der syns jeg ikke du kan si noe på i det hele tatt. Siden din er i utgangspunktet så til de grader generisk at du sannsynligvis kan finne tusenvis av bortimot identiske sider, så at en annen lager en side som ligner på din er alt annet enn overraskende. Skulle ikke engang forundre meg om han aldri har sett siden din.
 
Topp