Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskap - hvordan føre diverse bilag?

Luna

Medlem
Heisann, jeg har noen spørsmål om regnskap (er fremdeles "grønn" på dette området så bær over med meg).

  1. Jeg bestilte et domene/webhotell i august for 400,- men fant ut at dette ikke kunne brukes til det jeg skulle og jeg fikk pengene tilbake i september. Hvordan fører jeg dette i regnskapet?
  2. Jeg driver et ENK og fikk igjen bittelitt penger på skatten, skal noen av disse pengene inn på min bedriftskonto (syntes dette er en smule uklart)?
  3. Hvilken konto skal disse type bilagene føres hen (har aldri vært helt sikker på disse)?

  • Domene og webhotell
  • Ressurser kjøpt over nett. For eksempel: plugins (instikk) til WordPress, Photoshop ressurser, stock bilder, programvare osv.?
  • Programvare (som f.eks. Corel Painter, InDesign osv.)?
  • Løpende utgift (månedlig) til sånt som Crossbrowsertesting.com
  • Småelektriske gjenstander som mus, tastatur, kamera, minnekort til kamera osv.

Jeg håper det er noen her som kan opplyse meg om dette, jeg setter stor pris på alle innspill :).

Hilsen ei som stadig forsøker å få mer grep om dette med regnskap! =)
 

Smbinfo

Medlem
Ta forbehold om at alt ikke trenger å være korrekt og at det kan være informasjon utover det du skriver som gjør at svaret kunne blitt annerledes.

Men tror du skal være safe om du følger det under:

Heisann, jeg har noen spørsmål om regnskap (er fremdeles "grønn" på dette området så bær over med meg).

Jeg bestilte et domene/webhotell i august for 400,- men fant ut at dette ikke kunne brukes til det jeg skulle og jeg fikk pengene tilbake i september. Hvordan fører jeg dette i regnskapet?
Du kostnadsfører fakturaen i det du fikk den, 6790 eller annet og mot leverandøren, når du mottar kreditnotaer fører du det motsatt vei. Dvs (DLeverandør K6790). Postene nuller da ut hverandre.

Jeg driver et ENK og fikk igjen bittelitt penger på skatten, skal noen av disse pengene inn på min bedriftskonto (syntes dette er en smule uklart)?

Nei, det velger du selv, disse behandles på akkurat samme måte som andre penger du måtte få inn på privatkonto.

Hvilken konto skal disse type bilagene føres hen (har aldri vært helt sikker på disse)?
Tilbakebetaling av skattepengene? Mener de ikke trengs å føres noen steder.

Det som derimot må føres er en utligning av forhåndsskatten som er betalt vs det som gikk fram av skatteoppgjøret.

Domene og webhotell
Ressurser kjøpt over nett. For eksempel: plugins (instikk) til WordPress, Photoshop ressurser, stock bilder, programvare osv.?
Programvare (som f.eks. Corel Painter, InDesign osv.)?
Løpende utgift (månedlig) til sånt som Crossbrowsertesting.com
Kan føres som driftsmateriale, eller du kan lage en egen konto i 6xxx serien.

Legger du mye penger i design og oppsett av en webside skal denne strengt tatt aktiveres og avskrives. Men her kommer det ann på anntatt levetid og kostnad, som ved andre større innkjøp.

Det samme gjelder kjøp av større bildebaser. Men kjøper du noen bilder til ett prosjekt så kostnadsfører du dette.

Kjøper du fra utlandet kommer det ikke med moms. Du skal strengt tatt føre dette som "omvendt mva" som øker skyldig mva, for så å ta det til fradrag igjen. Men alt går i 0 og mange fører kjøpet uten mva og ferdig med det (selv om dette ikke er etter boka).

Småelektriske gjenstander som mus, tastatur, kamera, minnekort til kamera osv.
Dette føres som kontormateriel eller driftsmaterialel. En 6xxx konto, usikker på nr. Nr er ikke kjempenøye så lenge du legger det i 6xxx serien.


Hilsen ei som stadig forsøker å få mer grep om dette med regnskap! =)
 
Topp