Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Regnskap og bokføring - litt tull i starten

simkort

New Member
Hei jeg har nylig opprettet et firma. I den anledningen måtte jeg sende min første faktura og da bestemte jeg meg for å finne et fakturaprogram på nett. Jeg fant et som virket ganske bra i starten, men da min første faktura var generert hadde den fått fakturanummer 17. Forsåvidt greit tenkte jeg og sendte fakturaen, men i ettertid har jeg lest meg litt opp og funnet ut at fakturanummeret skal være løpende og burde ha startet på 1.

Det blir nok ikke mer fakturering dette året, men fra neste år ønsker jeg å gå over på en sikkelig regnskapssytem e-conomic.no eller hva det heter.

Er det ok og starte på 1, eller 30000 som jeg tror var standard i e-conomic eller må jeg fortsette fra faktura 17 som i forrige år?

Hvordan skal jeg gjøre rede for fakturaene fra 0 til 17 som selvfølgelig ikke eksisterer.

Det var litt hastverk med å få ut denne fakturaen før saken ble dø, men ser i ettertid at det nok hadde lønt seg å betalt for et sikkelig regnskapsprogram med en gang.

Noen måter å løse dette på? Vurderer altså to alternativer:
- Gå for e-conomic med en gang og opprette alle fakturaene på nytt, selv om malen vil se litt annerledes ut enn på den som ble sendt. Vurderer da videre om jeg skal
- starte fra 17, eller
- starte fra 0 og lage fakturaer med 0 beløp og kreditnota etterpå.

Ettersom dette er et ENK, med en fakturert tjeneste under 5000, hvor galt kan dette gå?

Vil det beste være å avvikle foretaket og starte et nytt?
 
Sist redigert:

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Fakturaserien skal være løpende som du sier, men om du starter på 0, 17, eller 100 000 spiller ingen rolle.

Den vil jo fortsatt være løpende. I ditt tilfelle er den løpende fra 17.
 

spikre

peterhamre.no
La fakt 17 stå. Du må ikke gjøre endringer på denne - da blir vondt verre. Det er forøvrig ikke noe krav å begynne på et rundt tall, men det ville selvsagt vært mye mer ryddig. Kravet er at serien skal være uten hull.

Jeg foreslår at du ut 2013 fortsetter på evt. 18 (hvis det blir aktuelt.) fra 2014 begynner du en ny serie, og da fra f.eks. 1000 - som er ganske normalt.
 

Finanssans

Medlem
Som Yngve sier er det kun krav om at nummerserien skal være løpende, altså uten hull i nummerrekken. Så begynner du bare fra 1 til neste år, hvis det gir deg bedre oversikt.

Det er ingen grunn til at du skal avvikle foretaket kun på grunn av at du startet på nummer 17.
 

Steve Cash

Medlem
Helt klart ikke så dramatisk dette, noen starter på faktura 100 eller 1000 eller noe annet. Jeg har aldri helt skjønt hvorfor, men kanskje det er for at det skal se ut som om dette er et firma som har holdt på en stund?
Jeg kan være enig i at akkurat 17 ser litt rart ut. Jeg pleier alltid å råde folk til å bære seg ad slik at en ikke får unødvendig inkvisitoriske spørsmål ved et eventuelt bokettersyn, noe som skjer veldig sjelden, men likevel. Skriv en kort forklaring på hvorfor det ble som ble, dvs. teknisk trøbbel eller lignende, underskriv og datér, og legg arket i bilagsmappa.
 

simkort

New Member
Takk for veldig rask respons. Så hvis jeg har forstått det riktig kan man starte på hvilket tall man ønsker og starte på nytt ved nytt regnskapsår!

Så da fortsetter jeg bare på tallrekken og legger ved et vedlegg og forklarer situasjonen. Kommer da til å kjøre det gratis fakturaprogrammet frem til neste år, og hopper deretter over til e-conomic som så litt bedre ut. I e-conomic så kan jeg for eksempel starte på 30000 (eller 3000, husker ikke helt hva som var standard). Noen som har erfaringer med dette programmet? Det koster litt, men vil jo gjøre hverdagen enklere og ryddigere.
 

Smbinfo

Medlem
Takk for veldig rask respons. Så hvis jeg har forstått det riktig kan man starte på hvilket tall man ønsker og starte på nytt ved nytt regnskapsår!

Så da fortsetter jeg bare på tallrekken og legger ved et vedlegg og forklarer situasjonen. Kommer da til å kjøre det gratis fakturaprogrammet frem til neste år, og hopper deretter over til e-conomic som så litt bedre ut. I e-conomic så kan jeg for eksempel starte på 30000 (eller 3000, husker ikke helt hva som var standard). Noen som har erfaringer med dette programmet? Det koster litt, men vil jo gjøre hverdagen enklere og ryddigere.

Du kan starte på 30000 akkurat når du ønsker. Du må bare sørge for å dokumentere/forklare det med bytte av fakturaprogram.

Fakturaserien skal være løpende, også over år, så også her må du dokumentere dette. Begynner du å bruke e-conomics nå, så bytt til ny serie med en gang.
 
Sist redigert:
Topp