Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Rimelig regnskapsløsning

Ystei

New Member
Heisann!

Jeg har akkurat startet mitt enkelmansforetak. Driver med jordbruksproduksjon, konsulenttjenester og noe videresalg av varer. Virkomheten er på grensen til hobby og det kommer den nok til å være en stund. Kommer til å omsette for rundt 60.000 i år.

Har sjekket priser på div regnskapsførere og de regner med at det vil koste i underkant av 10.000 for reknskapet. Siden dette blir en heftig stor utgift i forhold til omsetningen, er jeg på leit etter rimeligere løsninger for min lille virksomhet.

Jeg bruker Conta faktura i dag og det funker veldig bra (under 20 faktureringer i år), men det har bare faktureringsbiten. Kanskje jeg kunne skaffet meg et annet faktureringsprogram/tjeneste som også fører utgifter og setter det opp som et reknskap (feks. Uni Økonomi, e-conomic) for så å spare reknskapsfører for noen timer. -Eller eventuelt kjøpe en løsning på nett som tar seg av alt.. (eks. Kontorfabrikken, Firmahjelp)

Eventuelt, kanskje jeg kan føre mye selv. Kan sikkert sette meg inn i en del, men har ikke interesse av å knote for mye med det heller..

Noen som har erfaringer eller tanker å dele?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg tenkte akkurat som deg for en liten stund siden og syntes at 10-12.000,- i året til regnskapsfører var en utgift jeg helst ville unngå. Tenkte at jeg bare skulle føre det selv, men det er en god del å sette seg inn i om man skal få det riktig. Spesielt når du bikker mva-grensen (omsetter for mer enn 50.000,- i løpet av en 12-mnd periode noe du vil gjøre i år) så blir det enda litt mer å holde styr på.

Uansett hvilket system du bruker, vil du garantert bruke en del timer på å sette deg inn i dette. Timer som du kunne brukt til andre ting. For ikke å nevne tiden det tar å registere bilag ut og inn.

Jeg syntes i hvertfall at det er verdt 1000-1500,- i mnd på å være sikker på at alle regler følges og at alt er "etter boka". Det er veldig deilig å få en oversikt fra regnskapsføreren hver 3. mnd med full oversikt over inntekter/utgifter uten å måtte bruke noe tid på det.

Det hjelper lite å ha spart noen kroner på dette om du gjør noen "feil" her og der og kanskje ikke får alle fradragene du har krav på fordi du ikke visste om det, eller enda verre, blir skyldig skatt/moms fordi du har regnet litt galt.
 

ChrisE

Medlem
Jeg leter også etter et regnskapsprogram. Jeg studerer økonomi og er derfor interessert i å gjøre så mye som mulig selv, slik at jeg lærer. Jeg bruker ett firma til å sende ut faktura for meg, så et slikt program trenger jeg ikke. Men ett program som kan hjelpe meg å holde orden på regnskapet til nettbutikken hadde vært supert. Noen forslag?
 

svarstad

Medlem
regnskapprogram

Hei.

Jeg har drevet nettbutikk i snart 3 år, har brukt et regnskapsbyrå til å ta regnskapsbiten for meg. Men når jeg har betalt 11 000,- kr for 2 mnd på det meste måtte jeg gjøre noe. Har derfor sett litt rundt om hva som finnest på markedet, har sett på E-conomic og skal begynne å bruke dette fra nyttår. Her kan jeg overføre alle ordrer som jeg har i nettbutikken rett over i regnskapsprogrammet, enklere kan det ikke bli. Priser fra 159 kr pr mnd.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Nous, som er regnskapsbyrået vi bruker, har gode erfaringer med nettbutikker og e-conomic. Daglig leder jobbet i e-conomic og var en av de som fikk selskapet til Norge. De har også flere nettbutikker på kundelisten.
 

DDG

New Member
Hei.

Jeg har drevet nettbutikk i snart 3 år, har brukt et regnskapsbyrå til å ta regnskapsbiten for meg. Men når jeg har betalt 11 000,- kr for 2 mnd på det meste måtte jeg gjøre noe. Har derfor sett litt rundt om hva som finnest på markedet, har sett på E-conomic og skal begynne å bruke dette fra nyttår. Her kan jeg overføre alle ordrer som jeg har i nettbutikken rett over i regnskapsprogrammet, enklere kan det ikke bli. Priser fra 159 kr pr mnd.

Spennende! Hvilken metode/software skal du bruke for å få data over fra nettbutikken til e-conomic?
 

Ystei

New Member
Mange takk for gode svar!

Virker som om Firmahjelp.no blir rimeligst for meg -det er ihvertfall de som kan gi meg et prisoverslag som er rimeligst. De fleste gir lite konkrete svar som at jeg må regne med mellom 5 og 10 lapper for at de skal ta seg av alt. Firmahjelp sier at det vil komme på rundt 3 og at de tar betalt for den faktiske arbeidstiden og ikke per påbegynt time.

Ellers tilbyr Nous en mellomløsning ved at de tar årsoppgjøret og mva-oppgave og at jeg gjør resten av det daglige/månedlige etter et par timer med opplæring for rundt 5 første året og 3-4 i året videre..

Snakket også med skatteetaten og de kan også tilby hjelp med utfylling av nærings-oppgave, mva.-oppgave og selvangivelse om jeg vil ta alt selv..
 

Miniforetak

Medlem
Har du sjekket Regnskapshjelp.no? Samme gjengen som står bak Conta faktura.

Når det gjelder regnskapssystem har du også det norskutviklede Tripletex.no, som også har fått mange lovord.

Har ikke testet løsningene selv, men de er i hvert fall nevnt i ulike sammenhenger.
 

DDG

New Member
Jeg tror du gjør klokt i å velge E-conomic. Men, kan firmahjelp å bruke den typen software? De står ikke oppført i listen over regnskapsførere som bruker e-conomic. Jeg har utelukkende hatt negative erfaringer med Firmahjelp.no. Inntrykket mitt er at en stor del av arbeidsstokken ikke har god nok kompetanse, samt at de bryter estimatene sine. Det er noen som har hatt positive erfaringer med de her, samt flere negative.

Jeg tror de rimeligste løsningene ligger i timebetaling fremfor å forhåndsdefinere prisen. Men utfordringen er å finne noen som er ærlige i rapporteringen sin. Når du kontaktet Nous, fikk du kun tilbud om å gjøre alt selv? Spurte du ikke om hva de anslår det koster dersom de fører hele regnskapet for deg? Altså, du får jo inn alle posteringer automatisk fra mystore, så da gjenstår bare innkjøp og andre regninger. Hvis du vet hvor mange bilag det er, så burde anslag være mulig, selv om det ikke alltid er så lett.

Jeg er ikke noen talsmann for Nous. Det kan godt være andre som er vel så gode. Uansett hva du velger å gjøre, så skriv gjerne om erfaringene dine her, når du har valgt regnskapsfører og fått litt erfaringer med vedkommende! :)
 

DDG

New Member
Hvis du bruker e-conomic så kan du scanne bilagene dine (eller ta MMS-bilde) og sende det til en epostadresse. Det blir da automatisk tilgjengelig i regnskapet på nett. Da kutter du ned arbeidsmengden drastisk for din regnskapsfører. Jeg tror det beste, hvis du tiden din ikke er veldig kostbar, er at du setter bort hele regnskapet bortsett fra at du får inn ordredata automatisk fra mystore, du sender alle bilag ferdigscannet via epost, du fører selv de enkle bilagene (flertallet av bilag gjerne enkle bilag). Resten tar regnskapsfører. Hvis alt er i nettskyen, så slipper du at du har litt data lokalt, og regnskapsfører har litt, PCen havarerer, du må få inn backupdata osv.
 
Topp