Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Salg av bruktbil

Nordland

Medlem
Jeg har kjøpt en bruktbil på firmaet (under 15k), men fant ut at jeg ikke trenger den. Så nå har jeg solgt den videre. Hvordan fører man dette da det ikke er mva på bruktbil salg?
 

Steve Cash

Medlem
Du må i alle fall velge en konto som ikke utløser utgående merverdiavgift, og som bare havner i mva-oppgavens post 1. Du skriver ikke om du har enkeltpersonforetak, aksjeselskap eller noe annet, men hvis en ser på rettledningen til RF-1175, næringsoppgave 1 som brukes av enkeltpersonforetak, så står det under post 3895:
Her føres årets skattepliktige del av negativ saldo. Eventuelt vederlag ved realisasjon av driftsmiddel som velges inntektsført helt eller delvis i realisasjonsåret, skal føres her. (min utheving) Beløpene hentes fra RF-1084 ”Avskrivning 2011” post 107 og/eller post 110.
Jeg er litt usikker på om Altinn protesterer hvis ikke post 3895 stemmer med tilsvarende post på RF-1084. Uansett begår du neppe noen stor synd om du for enkelthets skyld fører den på konto 3200 med tilhørende post 3200 i næringsoppgaven heller, selv om den egentlig er for helse- og undervisningstjenester mv. Ikke bruk f.eks. konto 3000 og blank ut mva-koden. Litt avhengig av hvilket økonomisystem du bruker, så kan den forsatt havne som grunnlag for utgående mva, og dermed blir ikke avgiften 25 % av grunnlaget, og det vil skattekontoret reagere på.

Ettersom den kostet mindre enn 15 000 ble den vel kostnadsført direkte, og du tar hele salgsummen til inntekt i året.
 
Sist redigert:

Nordland

Medlem
Ja jeg er enkeltpersonsforetak og bruker visma avendo eacounting som regnskapsprogram. Så om jeg fører dette på konto 3200 så burde det var greit?

Takk for svar :D
 

Steve Cash

Medlem
Jeg finner ingen kontohenvisning til akkurat dette tilfellet i litteratur jeg har tilgang til, det står bare at ved salg av driftsmidler som er kostnadsført direkte skal en ta salgssummen til inntekt i sin helhet i inntektsåret. Likevel mener det må være forsvarlig nok i et enkeltpersonforetak å bruke konto 3200, i alle fall blir det skatte- og mva-messig riktig. Selv om , som nevnt i første post, en konto som går til næringsoppgavens post 3895 er kanskje enda riktigere, ellersom konto 3200 egentlig har med varekretsløpet å gjøre. Men så kan en altså muligens komme borti noen ekle automatiske kontroller i Altinn når ikke 3895 stemmer med inntektsført på avskrivningsskjemaet. Ettersom du ga mindre enn 15000 for bilen er vel neppe salgssummen enorm, hvis du ikke gjorde et skikkelig kupp. Så som en praktisk tilpasning hadde nok jeg gjort det slik. I alle fall er det lett å forklare sammenhengen hvis noen skulle spørre, og myndighetene blir ikke snytt for hverken skatt eller mva.
 

Smbinfo

Medlem
3100 blir mere korrekt. Du vil heller ikke at omsetningen skal se ut som den er "utenfor området".

Tror mange ville ført den på 3900 "Andre inntekter" eller lignende.

I mange systemer overstyrer uansett momskoden hva som blir innberettet. Dvs at momskoden er det viktigste å få rett. Denne skal være "momsfritt salg innenfor området", noe som er den samme kodens om benyttes for alle salg før 50 000 og alle salg til utlandet.
 

Steve Cash

Medlem
Beklager, jeg tok feil, Smbinfo har rett. Salg av brukt bil er faktisk fritatt for mva innenfor mvaloven, det faller ikke utenfor loven, ser jeg når jeg sjekker mva-loven.
 
Topp