Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Salg av .no domene - diverse spørsmål

wds

Medlem
Hei,

Jeg har et enkeltmannsforetak som kun er registrert i forbindelse med et studieprosjekt jeg trengte et .no domene til. Studieprosjektet avsluttes juni 2011 og ved studieslutt skal jeg velge om jeg skal starte opp prosjektet som egen virksomhet eller avvikle. Har vært i samtale med skatteetaten og fått beskjed at dette er greit og jeg kan ta kontakt når eventuelt firmaet begynner å generere inntekt eller jeg vil avvikle.

Rett før jul i fjor fikk jeg en ny idé og registrerte et .no domene(pollenvarsel dot no), men grunnet mye å gjøre med studier og mitt hovedprosjekt har jeg dessverre ikke tid til dette nye prosjektet. Etter dialog med pollenvarslingen har vi kommet til enighet om at de skal overta domenet og betale en liten kompensasjon/kostnadsdekning for domenet(ikke snakk om noe mer enn noen få tusenlapper).

Jeg vil gjøre dette etter boka, men sånn som det ser ut i dag blir enkeltmannsforetaket mitt avviklet i juni grunnet videre studier og vil helst gjøre dette salget så enkelt og smertefritt som mulig.

Hvordan går jeg frem for å betale skatt på salgssummen i dette tilfellet? Hvor mye må jeg betale i skatt? Eventuelt andre ting jeg må passe på?

På forhånd takk for tilbakemelding.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Salg av domenet er inntekt for ditt firma. Faktura fra domeneshop for registrering er en kostnad. Når du fyller ut selvangivelsen for 2011 må du også fylle ut et skjema for ditt firma (som da vil være avviklet). Der kommer inntektene fram og det er de du skal skatte for. I år kan du øve litt allerede for 2010 :)
 

wds

Medlem
Takk for tilbakemelding :)

Om jeg forstår dette riktig, så trenger jeg ikke bry meg om forskuddsskatt siden jeg likevel skal avvikle. Når det gjelder salget av domenet fører jeg dette på selvangivelsen neste år og betaler skyldig skatt som restskatt neste år?

Ca hvor mye vil jeg måtte skatte av salgssummen?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Har du hatt forskuddsskatt? Jeg så at ditt firma ble opprettet ifjor, så forskuddsskatt ville vanligvis vel ikke komme før neste år, siden skattemyndighetene sålangt ikke har hatt noe grunnlag for å kunne forutse den?

Det kan være du må fylle ut en Næringsoppgave for 2010 og 2011. Jeg kan ikke så mye om dette så det kan være du ville slippe dette for 2010 hvis du ikke har hatt noe som helst aktiviteter, men det vet jeg ikke sikker. Siden du har hatt et salg i 2011 må du ihvertfall fylle den ut for 2011.
Fortjenesten fra din ENK skatte som inntekt, som også f.eks. arbeid ville ha gitt (litt forenklet sagt).
 

wds

Medlem
Jeg har ikke betalt forskuddsskatt, men fikk beskjed fra skattekontoret at jeg måtte ta kontakt hvis enkeltmannsforetaket begynte å generere inntekt, da skulle de hjelpe meg med å beregne forskuddsskatt. Men dette blir vel ikke aktuelt siden jeg kun vil ha et domenesalg som eneste inntekt før jeg avvikler.

Enkeltmannsforetaket ble opprettet i fjor. Har ikke hatt noe aktivitet, bortsett fra kjøp av fire domener. Etter all sannsynlighet blir enkeltmannsforetaket avviklet juni i år.

Sånn som jeg har forstått det må jeg fylle ut en næringsoppgave i år(for 2010), denne blir veldig enkel siden jeg ikke har hatt noe aktivitet(bortsett fra noen domenekjøp). Neste år skal jeg fylle ut næringsoppgave for 2011, da vil jeg måtte føre opp inntekt(salg av domene) og vil da få beløpet som restskatt? Da blir det rundt 30-36% skatt av salgssummen?

Er litt grønn på dette, setter stor pris på all hjelp :)
 
Sist redigert:
Topp