Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Selvangivelse og næringsoppgave 1 for ENK

Mikal88

New Member
Driver et ENK som hobbyvirksomhet og hadde i 2015 salg for 32900 kr. Disse salgene er fakturert uten MVA da jeg på dette tidspunkt ikke hadde oversteget grensen for å være momspliktig.

06.januar 2016 i år ble jeg i midlertidig registrert i MVA-registeret, og har dermed så langt i år fakturert alle mine kunder og nye salg med MVA.

Mitt spørsmål er enkelt og greit om jeg nå skal levere næringsoppgave 1 sammen med selvangivelsen for inntektsåret 2015 eller ikke? Skjønner at jeg for neste år MÅ gjøre dette ettersom jeg nå i januar 2016 ble momsregistrert, men ettersom alle mine salg for året 2015 var uten MVA og heller ikke oversteg grensen på 50.000 er jeg vel altså fritatt fra dette, eller tar jeg feil?

Blir bare noe i tvil når jeg blir møtt med "dersom du er momspliktig SKAL du levere næringsoppgave 1 bla bla ..." noe jeg nå i dag altså er, men ikke var i 2015.

På forhånd, takk for svar! :)
 

Steve Cash

Medlem
Du skal ikke behøve å levere næringsoppgave for 2015. Slik jeg tolker det du skriver kan du sette inntekter og kostnader direkte i selvangivelsen. Du kan også sjekke om du kan bruke den nye rapporteringsmetoden til Skattedirektoratet, næringsrapport skatt.
 

Stoppet

Banned
Slik jeg tolker det du skriver kan du sette inntekter og kostnader direkte i selvangivelsen

Mener du med dette at man kun kan hente samlede inntekter og samlede kostnader og føre dem direkte i selvangivelsen? Man trenger ikke fylle ut noen andre skjema og sende inn? Under hvilke poster fører man så dette?

Skatteetaten gav meg beskjed om å fylle ut næringsoppgave. Stemmer ikke dette?
 

Steve Cash

Medlem
Hvis en i enkeltpersonforetak har omsatt for mindre enn 50 000 kroner og ikke er registrert for mva, så kan en sette inntekter og kostnader rett inn i post 2.7. Den har flere varianter, så ta den rette. Det er også noen som ikke kan bruke dette, hvis en driver virksomhet som krever spesielle skjema må en levere næringsoppgave med vedlegg, f.eks. transportvirksomhet eller skog. Her står det om regelverket:
http://www.skatteetaten.no/no/Bedri...li-fritatt-fra-levering-av-naringsoppgave-mv/
 
Topp