Sende ut eposter til opt-in liste

Chris M

Medlem
Har kjøpt en nettside med en epostdatabase som ikke har vært i bruk til nå. Vilkårene tillater meg å sende ut epost til medlemmene.

Mitt spørsmål er hvordan jeg best kan gjøre det. Vil anta at det kommer noen klager ettersom listen ikke er blitt brukt tidligere. Derfor er det vel ikke smart å sende fra egen server? Dette kan da føre til blocking hos diverse leverandører.

Hvilke andre alternativer har jeg? Slik det er nå kan all info hentes ut i et excell dokument.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er vel flere synsvinkler på dette: juridisk, personligt og teknisk.
Juridisk har du rett, personligt bør du ta hensyn og teknisk bør du være forsiktig - eller noe.

Hvor mange av disse kunder er recurrent?

Juridisk så har folk samtykket, så der trenger du ikke være "redd" noe.

Når det gjelder det personlige, så er det litt avhengig av hva slags nettside det gjelder, men jeg ville kanskje skrevet en epost om at nettsiden har byttet eier og at du hadde tenkt å sende ut en epost i ny og ne, og at folk gjerne kan slette seg fra listen, men så går de glipp av gode tilbud. Så ville jeg hatt et virkelig godt tilbud (og kjørt dette tilbudet kun for epost-mottakere).
Holde det i størst mulig grad personlig altså.

Når det gjelder det tekniske som du nevner, så kan du kanskje kikke på mailchimp - det har jeg hørt nevnt flere ganger.
 

picxx

Well-Known Member
Når det gjelder det tekniske som du nevner, så kan du kanskje kikke på mailchimp - det har jeg hørt nevnt flere ganger.

Når det gjelder både mailchimp og andre tilbydere krever de at alle importerte lister blir bekreftet på nytt før de legger dem til i lister. Dette fører ofte til at lister som allerede er opt-in mister rundt 40% abonnenter. I dette tilfellet vil nok tallet være nærmere 80-90% (kanskje høyere) hvis lista aldri er brukt tidligere.

Den beste løsningen i dette tilfellet er nok å bare bruke et "UI" domene å sende fra, selv om det nok betyr veldig mange mail som blir tatt i spamfilter. Uansett større sjanse for å nå hele lista kontra å importere den til en tilbyder.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Når det gjelder både mailchimp og andre tilbydere krever de at alle importerte lister blir bekreftet på nytt før de legger dem til i lister. Dette fører ofte til at lister som allerede er opt-in mister rundt 40% abonnenter. I dette tilfellet vil nok tallet være nærmere 80-90% (kanskje høyere) hvis lista aldri er brukt tidligere.

Den beste løsningen i dette tilfellet er nok å bare bruke et "UI" domene å sende fra, selv om det nok betyr veldig mange mail som blir tatt i spamfilter. Uansett større sjanse for å nå hele lista kontra å importere den til en tilbyder.

Hos Mailchimp trener du IKKE å opt-in på nytt, så dette er feilinfo! Det er dette som gjør at Mailchimp er enkel å bytte til.
 

picxx

Well-Known Member
Hos Mailchimp trener du IKKE å opt-in på nytt, så dette er feilinfo! Det er dette som gjør at Mailchimp er enkel å bytte til.

Det var jeg ikke klar over :)
Det gjør dem jo til et utmerket verktøy å benytte seg av for å sende spam, særlig her i lille norge. En 10-20 kontoer, en del skrapte e-poster og puff.. :)
 

Msites Ltd

Livsnyter
De har aldri har hatt en ny opt-in på lister du importerer. Men, de forventer at listen du har er clean.
Får du mye klager, eller retur - så sperrer de utsendelser av listen inntil det er ryddet opp i og forklart hva som er grunnen til så mye retur.
 

picxx

Well-Known Member
Joda, det er i bunn og grunn ganske greit at man slipper opt-in når man allerede har en liste, men som dere sier vil det takes steg hvis det blir mye klager, noe det blir til og med på allerede opt-in lister, så det vil jo egentlig ikke være tilrådelig å importere lister medmindre man har stålkontroll over sine abonnenter.
Likevel åpner det for missbruk hvis man oppretter nye kontoer, sender ut spam, oppretter ny konto, sender ut spam... repeat, no rince.
 

LekeFly

Medlem
MailChimp har ganske avanserte systemer for hvordan de oppdager dette.. Alt fra epost innhold til hvem eposter det blir sendt til.
 
Topp