Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sildakongen mister rettighetene til navnet sitt.

arve

Medlem
"Han får ikke lenger hete Sildakongen, og heller ikke benytte dette navnet i forbindelse med noe varemerke eller produktnavn."

"I tillegg til varemerkene må Mørch gi fra seg domenenavnene herringking.com og sildakongen.com. "

Får ikke hete Sildakongen mer

Jeg stusser spesiellt på det siste her, at han må gi ifra seg domenenavnene. Jeg trodde det var opp til verisign og ikke norsk rett å bestemme hvem som har rett til ett .com domene.

Også "Han får ikke lenger hete Sildakongen" er litt morsom. Han må vel være den første som blir dømt til å endre navnet sitt i folkeregisteret.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det kan sikkert stemme at det er opp til verisign og bestemme hvem som har rett på et slikt domene, men at verisign kan overstyre dom fra en domstol kan vel de fleste forstå at ikke er mulig.

Jeg vet ikke hva for en sak dette dreier seg om (artikkelen der var veldig kort og med lite informasjon) men slik jeg forstod det var jo dette tingretten. Saken kan jo ankes videre oppover enda, og jeg kan jo ikke forstå at mannen gir seg allerede nå. At man skal bli dømt for å bruke navnet sitt i dag er jo litt for dumt altså. (med mindre dette faktisk er et navn han selv har søkt om mens Sildakongen har vært et registrert AS her i landet.)
 

arve

Medlem
Det kan sikkert stemme at det er opp til verisign og bestemme hvem som har rett på et slikt domene, men at verisign kan overstyre dom fra en domstol kan vel de fleste forstå at ikke er mulig.
Selvfølgelig må de kunne overstyre en domstol. Hva om en kongolesisk dommer bestemmer seg for å overføre domenet ditt til ett kongolesisk selskap. Skal da verisign gjøre det uten å mukke fordi en domstol har bestemt det?
 

mkander

Medlem
Enig med arve her, en hver mulig domstol kan IKKE gå inn og bestemme over et firma i et annet land. Det som gjorde det mulig i denne saken var sikkert at han er norsk statsborger og at en norsk domstol da kan pålegge ham dette... men virker fortsatt rart. Men IANAL
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg mener ikke at det bør være slik. Jeg mener at det er slik. Hvorfor jeg mener at det er slik? Det er fordi vi har en domstol i Oslo som nettopp har tatt fra en nordmann hans domener. Det jeg nevnte over kom gjerne feil ut. Jeg mener ikke at en dommer i Kongo skal kunne ta fra meg mine domener, men en dommer i Norge skal få lov til å ta fra meg mine domener dersom dette blir dom i en sak. Dersom et selskap i Kongo vil ha mine domener må jo denne rettsaken også kjøres i Norge. Eller er jeg helt på jordet?

At Verisign skal følge de dommer som har kommet som resultat av en rettsak sier jo seg selv. Det er jo tross alt ikke uten grunn at vi har domstoler i verden. Om ikke folk skulle følge de dommer de får, hvorfor har vi da domstoler? Verisign er et helt vanlig selskap så vidt jeg vet, og jeg kan ikke se noen som helst grunn til at nettopp Verisign ikke skal følge det som har blitt slått fast i en dom dersom det som er fastslått i denne dommen involverer dem som et selskap.

Uansett tror jeg at denne mannen her har blitt dømt til å gi fra seg domenene. Jeg tror ikke han har blitt fratatt domenene. Om mannen har blitt dømt til å gi fra seg domenene, da stiller jo saken seg litt anderledes. Da er det nordmannen selv som må gjøre en fysisk handling for å overføre / få slettet disse domenene - Og nettoppp det har en norsk domstol myndighet til å skrive i en dom at mannen skal gjøre.
 

mkander

Medlem
En norsk domstol kan ikke pålegge et selskap i Amerika å gjøre et eller annet. Det er ikke mulig, fordi det firmaet er underlagt domstolene og lovene i det landet det hører hjemme i. Hva hvis en domstol i Iran dømte f.eks. Google til å gi fra seg søkemotoren til Iran-søkemotor.mongo ? Det går selvfølgelig ikke.

I denne saken er nordmannen som bor i Norge, blitt dømt til å gjøre noe. Det blir noe annet.
 

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Du har nok ganske rett i det mkander. Jeg har nok vært litt ute på tur i skogen her. :)
 

Alf

Medlem
Var det ikke varemerke konflikt dette? Lurer på om det ikke er noen internasjonale regler da?
 

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,

Det er vel ICANN (.org) som forvalter com/net domener. Men det kan vel hende at en avgjørelse av en domstol kan handheves av ICANN. ?
 
Topp