Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Siste solgte produkter ved butikken

Ctech

Medlem
hei,

Jeg har sittet litt å jobbet med en "Topp selgende produkter" script for min fremtidige nettbutikk. Så kom ideen om et skript i ajax som viser produkter ettersom de selges ved butikken..

Liste over 5 siste handler:

Rød bil 1 stk
15 seconds ago

Fotball
47 seconds ago

Hus
5 min and 47 seconds ago

Og at tiden automatisk oppdateres, og listen også oppdateres automatisk hvert 10 sekund. Hvor nye handler legges til.

PS!! Dette skal da lages fake, slik at ingen kan faktisk lese hva som selger ved butikken eller hva den faktiske omsetningen er.

Er heller ment som en "intern reklame", for å motivere kunder til å gjøre sin handel.

Hva synes dere om denne ideen?
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Ideen er ikke så dum, men hva kan konsekvensene være for å bli busta med buksene nede for en slik løgn? Jeg tror mange kan tenke "Oi, denne butikken var jammen opptatt. Jeg får handle jeg også" når dem ser den, men hva vil de som finner ut at det er løgn tenke?
 

Ctech

Medlem
Bjrl:

Ahh tenkte ikke at det skulle "legges til et nytt kjøp" hvert 10 sekund. Jeg vil f.eks lage det slik at script viser:

- Flere salg i busy tider "lunsj tid, "slutten av dagen", "kl 8-11"
- Salg vil skje "vært 3-15 minutt" (Random)
- Random produkter som selges

Noen andre tanker om hva skriptet burde ha?
 

picxx

Well-Known Member
Om du ikke allerede har det implentert:
- Å linke produktene direkte til samme produktet i shoppen.
- Å lage en vekttallsløsning om hvor hyppig hvert produkt blir vist, slik at om du f.eks. kjører tilbud blir dette produktet vist oftere enn de andre.

Det vil jo også være veldig viktig at du ikke har noen offentlig tilgjengelig statistikk på siden, medmindre siden allerede har veldig godt med besøk.
 

Ctech

Medlem
Jeg ser 2 løsninger her..

1. Om man refresher siden... så kommer det opp en ny liste.

2. Alt lagres i en database.. slik at alle sider, alle brukere ser den samme listen..

Det siste vil nok se litt mer riktig ut... men muligens noe vanskeligere å lage
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
vektlegging av produktene bør da ikke være noe problem. Det kan gjøre automatisk utifra de ekte bestillingene.

Jeg tror også det er viktig at den følger med tiden på døgnet. Om den får inn like jevnt med bestillinger om natten som på dagen kan det jo fort hende noen blir mistenksomme. For en liten nettbutikk ser jeg for meg en interval på 10 minutter til 40. Om man lager det AJAX basert trenger ikke siden oppdateres i det heletatt.

Men jeg vil si det store spørsmålet er - hva er konsekvensene for å bli tatt for denne type juks? Vil brukere gi faen eller vil dem lage litt oppstyr av det?
 

vidarlo

Apache-junkie
Men jeg vil si det store spørsmålet er - hva er konsekvensene for å bli tatt for denne type juks? Vil brukere gi faen eller vil dem lage litt oppstyr av det?

Er det ein stor nettbutikk vil det bli lagt merke til, og du kommer på slashdot.

Er det ein liten nettbutikk, med få besøkande, vil ingen legge merke til det, fordi dei som har kompetanse til å oppdage det mest sannsynlig aldri kiker innom.

Og ellers? Det er vel antakeleg villeiande markedsføring, og dermed ulovleg i Noreg...
Markedsføringsloven skrev:
§ 2. Villedende forretningsmetoder.
Det er forbudt i næringsvirksomhet å anvende uriktig eller av annen grunn villedende framstilling som er egnet til å påvirke etterspørselen etter eller tilbudet av varer, tjenester eller andre ytelser.

Det samme gjelder enhver annen framgangsmåte som kan ha slik betydning for etterspørsel eller tilbud, såframt den gjennom sin utforming eller på grunn av omstendigheter ellers er egnet til å villede forbrukere.

Etter som formålet nettopp er å skape inntrykk av noko - som ikkje stemmer - så er det villeiande IMHO.
 

Gomlers

Member
Istedet for en liste hvor du lyver om at noe er solgt, kan du ikke heller opprette en liste over de varene som faktisk ER solgt da, men kanskje ikke for 3 minutter siden.. Overskrift kunne jo vært: "Nylig kjøpte produkter". Og så kunne innholdet i denne vise produkter som er solgt f.eks. denne uken/måneden.

Hvorfor:
1. Enklere å lage
2. Du juger ikke
3. Ville tippe det har samme effekt siden kundene ikke vet at "Nylig kjøpte produkter" betyr for en måned siden.. nylig assosierer man med idag/senest i går..

Med den originale ideen ville du fått problemer den gangen en kunde gikk på et forum og sa: "Den lista er fake, varene jeg kjøpte, dukket aldri opp etter 3 minutter..."
 
Sist redigert:

Ctech

Medlem
Dette er sant... og en god ide.

Tanken var bare at, hvis den ble automatisk oppdatert og med tellende sekunder (Så ville den få et litt mer live preg, og dra mer attention)
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Om man først skal lage et slikt script det jo null problem å lage et som blander mellom ekte og falske bestillinger. Det er ikke noe verre enn å lage det slik at når det faktisk kommer en ekte bestilling inn så blir det opplyst om det. Greit nok at det er forbudt, men nå er det jo alltid slik at det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse. Jeg har vanskelig for å se for meg at noen vil slå ned på dette.

Jeg synes faktisk det er en god ide. Jeg tror det kan øke tilliten til butikken også siden folk ser andre handler i massevis der. Så lenge det ikke overdrives skal det nok gå fint. Om det pumper igjen en bestilling hvert 5 min med en snittpris på 100 kroner stykket vil det si 12 bestillinger i timen (60/5), 288 (12x24) bestillinger i døgnet, 8640 (288x30) bestillinger i måneden. Som sagt, med en snittpris på 100 kroner varen vil det da si nettbutikken skal omsette for 864 000 kroner i måneden. Om man da etter et år i drift ser du har en omsetning på 50 000 kroner for hele året kan det jo fort ringe noen bjeller for selv en ikke teknisk person. Derfor kan det være lurt å ha gode intervaler og variere intervalene på de forskjellige tidene av døgnet. Vektfaktorene på hvilke varer som blir bestilt blir beregnet ut fra de ekte varene som blir bestilt.
 

zapotek

Medlem
Hovedside » Bokkilden

Bokkilden.no har noe ala dette, men de har bare en boks med "sist solgte produkt". Dette er jo egentlig nok. Da vet jo ikke kundene om du har gjort salget for 10 min siden eller 2 dager.
 

Ctech

Medlem
Spørsmålet her blir jo til slutt:

Hva øker tilliten til butikken mest, og hva får kunder til å handle NÅ.

Igjen blir valget:

1. En statisk box som viser "topp selgere" eller "siste solgte" (her er det jo bare tittelen som hovedsaklig er forskjellen.

2. En live feed "ekte" eller "uekte", men som faktisk oppdateres heletiden... Og ser live ut.

Vet ikke om man samenligne dette litt med Ebay's auksjoner som slutter nå... mange går jo inn der og ser at det bare er noen få sekunder/minutter igjen av en auksjon.... og så ender de opp å by på noe litt tilfeldig / ikke planlagte kjøp.

Samme prinsipp som tyggis i kassa på Rimi, er der for at du skal legge til noe smått og gått mens du venter i køen.. :)

Som sagt er det vanskelig å vite hva som er best... kan jo prøve å implementere begge deler og se hva som blir sett/brukt/flest salg ...

Er det noen her som kan være interesert i å bruke noe slik på sine sider, som vil være men å utvikle et lite skript som kan brukes av flere. Slik at ikke jeg nå lager noe som ikke passer til "your needs" ... si ifra :)
 

Ctech

Medlem
Fikk en liten ide..

Hva med å sette et lite skript på index siden. Slik at hver f.eks 10 besøkende genererer et "salg" til databasen. Dette vil iværtfall da automatisk, styres etter besøksmengde...

(funker jo bare hvis alle kommer inn gjennom første siden.... )

Kanskje får hver cookie som genereres, hver unike besøkende til siden..
 

Gomlers

Member
Er helt enig i at metoden din duger bra.
En meget god ide, og hadde jeg vært deg, så hadde hysjet det hele ned, og utviklet det i stillhet, slik at ikke konkurrenter snapper ideen din først.

Jeg holder fortsatt en knapp på at det er ulovlig, men som en Kenneth absolutt riktig påpeker, det er lettere å få tilgivelse enn tillatelse..

Kjør på, og når du er ferdig, så sender du meg en PM, og sier hva du skal ha for det scriptet ;)
 
Topp