Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skal avstemme et helt år - får en svær differans i September på ca 30000

emorjon2

New Member
Jeg skal bokføre infor MVA-oppgjør for November-Des og har også en del bilag fra tidligere terminer som jeg skal få bort for å få det helt rent regnskap infor 2017.

Problemet er att disse eldre bilag ligger litt utspridd over hele året, sånn at jeg har jo måtte gjøre bankavstemning for hele året (hvis jeg ikke ser som noe problem - så lenge som alt går rett til.)

Nå har jeg avstemt ferdig frem til August med 0 i diff, men når jeg skal avstemme september får jeg en Svær diff på ca 30000 kroner, og jeg har dobbelkjekket kryssningene på bankavstemning så mange ganger at jeg nå på allvor bynner å bli lei.

Viktig info:
1. siden vi er ett postorderbedrift så er innbetalingene kun fra abbonenter, remissebrev fra inkassofirmaet våres og penger vi får tilbake på momsen fra skatteetaten.
2. Utbetalingene er fakturaer til andre leverandører for inkjøp av vara og abbonnement på tjenester fra andre leverandører, også er det regninger for ansattleie fra et bemmanningsellskap.
3. Mange kviteringer har blit ført terminen etter transaksjonen, slik at dem ikke hade kunne føres med
samme dato, uten man hade motta skrive kommentar "FD <dato for transaksjonen i nettbank>".

Hade hvert veldig takknemlig hvis noen av dere hade kunnet gi meg svar på noen av disse spørsmål:
1. Hva kan den svære differansen bero på?
2. Hvis diffen hamner i 0 når man avstemmer oktober, men fortsatt er 30000 i desember, så kan vel bankavstemningen ikke være riktig. Riktig eller galt?
3. Når man lister opp manglende/feilførte bilag i en bankavstemning, så kan det jo finnes en del bilag som kom i nettbanken i forrige måned/termin. Dem må vel stå der alikevel for att diffen skal hamne i 0?
4. Innbetalingene som har kommet inn fra inkassosellskapet kommer jo opp i bankutskriften men ikke i hovedboken, sellom jeg vet at dem er ført, og vi har også hvert i kontakt med regnskapsfører for å være sikker på at det er ført riktig. Jeg lurer på - Dem burde vel stå i hovedboken hvis dem har blit riktig ført?
 
Topp