Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skatte- og papirfri frilansing? (under 39950kr per år)

DDG

New Member
Hei alle sammen!

Det er noe jeg lurer fælt på angående skatt. Jeg har en gutt på 15 år som har programmering/design som sin hobby og han gjør noen tjenester her og der. Han tar betalt alt fra 300,- til 7000,- for oppdragene.

Når han er ferdig med et oppdrag så tar han et vanlig A4-ark og skriver med penn hvor mange timer han har brukt, og hvor mange kroner han skal ha. Det blir kvitteringen til de han gjør noe for.

Jeg har forstått det slik at hvem som helst kan arbeide for opptil 39.950 kroner per år uten å måtte skatte for de pengene (den kjente frikortgrensen). Samt at hvem som helst kan gjøre arbeid for under 50.000 kroner og slippe å betale MVA. Han kommer ikke til å gå over noen av de grensene, han har tross alt massevis med skolearbeid å gjøre!

Da lyder spørsmålet mitt slik: Kan han jobbe for mange forskjellige, gi slike kvitteringer, og det er greit?

På hvilken måte skal han forholde seg til skattemyndighetene? Levere kopi av papirkvitteringene ved årsslutt?

Eller er dette ulovlig og det eneste riktige ville vært å få midlertidig ansettelse med hele papirmøllen for småjobber, til tross for at han gjør frilansjobber?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
De kvitteringene er nok litt i litt slakkeste laget, men bortsett fra det er det nok ikke så gæærnt. For fakturaer og kvitteringer er det nemlig endel krav, og et av disse kravene er at de ikke skal være håndskrevet på den måten. Det finnes mange løsninger, f.ex. conta-faktura.no (gratis og veldig bra tjeneste, jeg bruker dem selv), men jeg tror de fleste av dem krever at man har et org.nr., altså enten en bedrift, forening eller liknende, og disse får man vel generelt ikke stifte før man er 18 tror jeg, med ett unntak:

Mulig det lureste er å stifte en ungdomsbedrift (se http://www.ue.no/) - da får han også en høyere mva-grense (mener det er 120.000?), ting kommer inn i litt mer ordna former, det er vel noen andre fordeler også, men også litt krav (f.ex. må han føre et ordentlig regnskap) men er litt usikker på om han kan ha dette helt alene eller om de må være minimum 2, til gjengjeld får han jo veldig god erfaring og nyttig lærdom av å drive forretning i mer ordna form. Jeg tror også han kan få en del hjelp fra skolen, og muligens også karakterer/poeng for det. Mulig han må ha begynt på VGS? Ring Ungt entrepenørskap og spør :)

Det er MULIG at han kan bruke personnr sitt i stedet for org.nr til fakturaer og at det fremdeles vil være lovlig, men det skal jeg ikke si sikkert, men han må ihvertfall lage faktuaene mer korrekt enn å bare skrive dem med penn og papir, for det er ikke lov. (men så lenge det ikke er større tall enn dette er det nok ikke noe dere ville få noe bråk for, utover et "oi, har dere gjort det sånn, fy fy, det må dere ikke gjøre, dere må gjøre det ordentlig heretter).

Ang. mva, så er det forresten slik at det er 50.000 (evt den høyere grensen jeg nevnte for ungdomsbedrifter) i løpet av en 12-mnd periode, men denne 12-mnd-perioden er løpende, altså at det er de til enhver tid siste 12 mnd det gjelder. Så, hvis han fra mars til desember har tjent 40.000, og han plutselig så får en jobb som i løpet av februar vil dra inn f.ex. 12000 til, så må han melde seg inn i mva-registeret, og de 12000 må han da legge til mva på. Kommer dere til en slik situasjon kan dere heller spørre på nytt om det da, for da er det litt mer knot, men også noen fordeler (større enn ulempene).
 
Sist redigert:

spikre

peterhamre.no
Han MÅ være registrert som næringsdrivende, hvis han driver med næringsvirkomhet. Det som avgjør er om dette kan betraktes som en hobby, eller næring.
- Er det egnet for overskudd?
Nringsvirksomhet eller hobby - Bedin

Grensen på 50.000 er om du driver et firma (er næringsdrivende), og dermed er registrert i enhetsregisteret.

Grensen på 40.000 er om du er ansatt
- Han må altså ansettes i et firma for å kunne benytte seg av dette. En løsning er å starte et AS - der han kan være ansatt i sitt eget selskap. Dette er dog ikke ideelt.

"Fakturaene" du nevner han driver med i dag er ok om de skrives på lapper som er i en nummerserie. Gå på en bokhandel og kjøp en bunke med ferdig "kvitterings-maler", og kjøp et stempel med siffer og et med navn og orgnr.
- Har han ikke en bedrift og en orgnr, er fakturaene ikke verd noe ovenfor myndighetene.

En ungdomsbedrift er ikke gunstig, da denne må avvikles etter skoleåret er over - også må det startes et ny UB for året etter
- I tillegg krever det at skolen tilrettelegger for dette.

Edit: Minner om at du må være fylt 18 år for å kunne være selvstendig næringsdrivende. Du trenger ikke være 18 for å være eier av et AS. Nå er dog ikke AS er gunstig alternativ i deres tilfelle.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Regner med utbetalingene som kommer blir gjort som lønn, ikke som honorar? I så tilfelle vil det nok holde med et håndskrevet "lønnskrav". Det blir på samme måte som timelista man skriver når man jobber på kiosken på hjørnet. Arbeidsgiver må rapportere inn evt. skattetrekk og avgifter. Dette er det enkleste for din sønn i denne situasjonen.

Honorarer inntil kr 1000 (per år) kan utbetales uten å ta hensyn til skatt eller arbeidsgiveravgift. Arbeidsgiver vet hvordan dette skal føres.

EDIT: Leste innlegget litt raskt. Ser at jeg ikke fikk med meg hovedspørsmålet. Lar det stå likevel pga. tipset om honorarer under 1000.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Prøver igjen: Det absolutt enkleste her er at en foresatt starter ENK og at poden fakturerer via dette. Pengene står foreldrene fritt til å disponere, så da gir dere det som er igjen etter skatt i lommepenger, f.eks. ENK-et kan også ansette poden og gi ham vanlige lønnsutbetalinger.
 

strategy

New Member
Hej,

Det bedste tip jeg kan give dig er: Snak med Skatteetaten.

De ved hvilke regler der gælder, og vil kunne give jer råd som er 100% korrekte i forhold til jeres situation. Og hvis man ellers snakker til dem på en ordentligt måde, så bider de ikke. :D

Hvis beløbene begynder at blive af en god størrelse (og det kan det jo godt lyde af her) så kan det sagtens være det bedste råd at starte en ENK, som det bliver nævnt her, selv om forældrenes skat jo desværre nok æder en del af pengene. Tag eventuelt en snak med folkene på bedin.no (har net-dialog hvor du kan snakke med en rådgiver). Men som udgangspunkt - tag en snak med jeres lokale Skatte kontor.

Mvh

Michael
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
De kvitteringene er nok litt i litt slakkeste laget, men bortsett fra det er det nok ikke så gæærnt. For fakturaer og kvitteringer er det nemlig endel krav, og et av disse kravene er at de ikke skal være håndskrevet på den måten.
<snip>

Kan noen anbefale/komme med en lenk til hvor det står noe mer om kravene for kvitteringer?

Jeg er litt usikker hvorvidt gutten kan bli forpliktet til å forholde seg til noe som helst siden staten ikke har lagt opp en modell for hans realitet. Spørsmålet er vel hvorvidt han skal strekke seg.
Men det er ihvertfall klart at de som ønsker å føre opp utgifter til hans arbeid må følge modellen - så forskriftene rundt dokumentasjon osv kommer nok inn via den veien. Er det en minstealder for frilansere? ;)
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Her er link til de lovmessige kravene til dokumentasjon: /d: FOR-2004-12-01-1558 :d/ Forskrift om bokføring.

Dokumentasjon av salg av varer og tjenester skal minst inneholde:

  • Nummer og dato for utstedelse av dokumentasjonen, (fakturanr, organisasjonsnr + evt MVA)
  • angivelse av partene, (dvs navn og adresse på selger og kjøper)
  • ytelsens art og omfang, (klar og entydig beskrivelse av varen)
  • tidspunkt og sted for levering av ytelsen, (leveringssted)
  • vederlag og betalingsforfall, og (beløp)
  • eventuell merverdiavgift og andre avgifter knyttet til transaksjonen som kreves spesifisert i lov eller forskrift. Merverdiavgift skal angis i norske kroner.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Takk, god lenk!
En mindreårige er vel ikke forpliktet til å føre bok når de mottar penger for utført arbeid? Tenker her da på plenklipping, html-knakking, bil-vasking...?

§ 5-2-1 er vel mest interessant i såfall:
Bokføringspliktig som kjøper varer eller tjenester fra ikke-bokføringspliktig selger, kan likevel utstede salgsdokumentasjonen på vegne av selger.

Eller tar jeg feil her?
 
Topp