Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Snapchat avslo bud på 18,5 milliarder kroner

A

aabbcc

Guest
Mente jeg leste noe om at det var noen kinesere (alibaba og baidu) som snuste på snapchat for et par dager siden. De er visst veldig interessert i å kjøpe seg opp i usa.

aabbcc
 

TorsteinO

Art Director & grunder
da var det vel ikke kult nok ;)

Poenget er at hvis det virkelig er DET som driver dem, at de har lyst til å lage gode tjenester/løsninger som de blir huska for osv, så gir 18 milliarder dem VELDIG gode muligheter til det. Da avhenger det egentlig bare av å ha gode ideer (tross alt - alle kan ha EN god ide, men å ha mange er verre) - og med 18 milliarder på konto bør du kunne leie inn noen som er god på ideutvikling.

Når de ikke vil selge for 18 milliarder, så tror jeg heller det er god gammeldags grådighet som driver dem. De tror de kan få enda mer - og for all del, det kan godt hende at de kan få enda litt, men hvis det stemmer at de foreløpig ikke engang har noen inntektsmodell, så bør de være forsiktige med å vente for lenge.
 
Sist redigert:

MariusB

Skaper & Idémaker
Det jeg synes er mest interessant med dette budet, på hele 18 milliarder kroner for en i utgangspunktet ganske enkel ide som ble satt i gang av en 23 år gammel gutt for et par år siden som et skoleprosjekt. Prosjektet ble ifølge Wikipedia lansert fra stuen hjemme hos Evan Spiegel sin far.

Hva om Evan Spiegel hadde vært norsk?
Han kunne like gjerne vært det, fordi det finnes jo flere apputviklere og smarte unge menn og kvinner her til lands som realiserer sine ideer i en digital verden. Spiegel traff imidlertid spikeren på hodet med dette prosjektet, og hadde det vært en av oss her på Webforumet.no som hadde gjort det samme og fått et slikt bud fra Facebook så hadde muligheten vært der for å bli Norges rikeste person over natten. Hadde Spiegel vært norsk, så ville han med et salg vært soleklart landets rikeste mann.

Ville knust Thon
90 år gamle Olav Thon står oppført med en formue på snaut 10 milliarder kroner ifølge skattelistene, og er per dags dato dermed Norges rikeste. I framtiden er det kanskje ikke Kjell Inge Røkke, Petter Stordalen, eller andre navn på den listen som fosser forbi han. Jeg tør spå på forhånd at det kommer til å være en ung og initiativrik person som aldri har vært i nærheten av den listen tidligere som i løpet av de neste 10 årene innehar den posisjonen. En norsk versjon av Evan Spiegel, Mark Zuckerberg, Sergey Brin, eller Larry Page sitter kanskje allerede her å leser dette. Og du vet nok ikke engang enda at det er deg. Kanskje har du allerede prosjektet i arbeid, men er i likhet med disse navnene overhodet ikke klar over hvor stor tjenesten eller produktet kan bli.

Ha en fortsatt givende søndag! :)
 

Dag Frogner

Supermedlem
116 milliarder er jo helt vanvittig mye penger. Og at Facebook har råd til å punge ut, sider vel noe om hvor mye penger de tjener.

Forøvrig skjønner jeg fortsatt ikke hvordan man kan si nei til 18 milliarder for en app. Ja, den kan bli verdt mer i fremtiden, men det kan også komme noe nytt og kult på markedet som gjør den "verdiløs". Og jeg mener, om man får 18 eller 50 milliarder spiller vel fint liten rolle? Man sikrer jo uansett fremtiden til de neste 50 generasjonene. ;)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Vel, hvor mye penger Facebook tjener...

According to Facebook, the social media giant said it plans to purchase mobile messaging firm WhatsApp with $4 billion in cash and approximately $12 billion worth of Facebook shares. Additionally, a provision provides for a $3 billion payout in restricted stock units to be granted to WhatsApp founders and employees. The RSUs will vest in four years after the deal closes.

Det er altså "bare" $4mrd som faktisk er cash... og det er ikke så rart, FB tjener ikke SÅ mye:

Revenue US$7.872 billion (2013)[1]
Operating income US$2.804 billion (2013)[1]
Net income US$1.5 billion (2013)[1]

Selv om de har vanvittig mange brukere, så er de ikke i nærheten av samme inntekter som f.ex. google, apple, MS e.l.

prisen for whatsapp er jo også helt på tok i forhold til hva de tjener, kan vel heller se ut som FB har kjøpt dem for å kvitte seg med/kontrollere en potensiell konkurrent, men selv da...
 

kongen

kongemedlem
Mener du det? :p

Jeg bruker begge to hyppig, men klarer virkelig ikke se hvordan de kan være konkurrenter...for meg har de ikke samme formål i det hele tatt i hvert fall.

Men uansett; en syk sum!

Jeg bruker ingen av de så jeg vet ikke hvordan de fungerer, men i artikkelen så sto det:

"Kjøpet av WhatsApp gir Facebook-sjefen Mark Zuckerberg samtidig tilgang til mer enn 450 millioner brukere og Facebook tar dermed opp konkurransen med tjenester som Twitter, Kik Interactive og Snapchat"
 

hansson

Langveisfarende
WhatsApp har 450 mill. brukere, så her er det vel egentlig snakk om å punge ut for å få tilgang til en diger brukerbase med folk, mange av de i land som fremdeles er i utvikling. Det er en brukergruppe som kanskje vil bli mye verdt når de blir mer kjøpesterke fremover. Her i Brasil er WhatsApp brukt av alle, fordi mobiloperatørene er skurker. Mobil er like dyrt som i Norge for 15 år siden, og folk prøver å unngå å ringe til andre operatører enn sin egen. De fleste har derfor 3 ulike telefoner med 3 ulike sim-kort for å kunne ringe uten å bli loppa. Disse folka blir mer og mer kjøpesterke, og nå "eier" Facebook dem. Prisen er absurd, men 450 millioner mennesker kan det vel egentlig ikke settes noen prislapp på?
 

Dag Frogner

Supermedlem
Men så spørs det jo hvordan Facebook bruker disse brukerne. En av de viktige tingene for folkene bak WhatsApp har jo bl.a å ikke ha noen annonser.

Jeg tipper at Facebook kommer til å gjøre to ting:

Implentere annonser
På en eller annen måte kople WhatsApp og Facebook sammen

Og da spørs det jo hvor mange som fortsatt er aktive. Klart, alle brukerene forsvinner jo ikke over natta, men jeg tror de kan miste mange om de ikke er forsiktige.
 
Topp