Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål om MVA

Dre_C

Medlem
Jeg har forstått det slik at når en passerer avgiftspliktig omsetning på 50K/12 mnd så må man registrere seg i MVH registerer. Hvis omsetningen går ned under denne grensen etter at en er registrert, skal en allikevel stå i MVA registeret?

Hvis en f.eks. størstedelen av inntektene er avgiftsfri i en bedrift. Får en allikevel fratrekk for den MVA som en må betale på utgiftene?
 
Jeg har forstått det slik at når en passerer avgiftspliktig omsetning på 50K/12 mnd så må man registrere seg i MVH registerer. Hvis omsetningen går ned under denne grensen etter at en er registrert, skal en allikevel stå i MVA registeret?

Hvis en f.eks. størstedelen av inntektene er avgiftsfri i en bedrift. Får en allikevel fratrekk for den MVA som en må betale på utgiftene?

Angående når en går under grensen.
Dersom den avgiftspliktige omsetningen opphører skal en slettes fra MVA-registeret. Men dersom virksomheten fortsatt er inntakt, bare lav omsetning er det to kalenderår som gjelder.
Kilde:
MVA-loven § 14-3

Angående avgiftsfri omsetning og fradrag for MVA på utgifter. Jeg antar du snakker om omsetning som faller utenfor MVA-loven, som f.eks salg av undervisning, finansielle tjenester, helsetjenester etc. Er det snakk om slik omsetning får en ikke fradrag for inngående MVA av det som direkte gjelder dette, mens et forholdsmessig fradrag for inngående MVA på utgiftene som kan relateres til begge typer omsetning. Omsetning som havner i denne kategorien kan leses i MVA-loven fra § 3-2 og utover.

Er det 0-sats omsetning som står i MVA-loven § 6-1 og utover får en fult fradrag for MVAen på utgiftene.
 
Topp