Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spørsmål om web side

Polar

Medlem
Jeg driver ikke med utvikling av nettsider, men jeg driver med netthandel. Jeg vet at mine kunder ikke bryr seg om hvem som eier koden, eller hvordan butikken/siden er bygget opp. Så lenge butikken ser ryddig og fin ut, at det er lett å finne frem, og at alt fungerer som det skal så er de fornøyde. Selve utseende av butikken får man tilpasset for en relativt billig penge.

Enkelt, reint og ryddig er tingen for meg.
 

hohohoo

Medlem
Enig med Polar, så fremt man ikke bryter lisensregler ved å bruke kode som andre eier.

Poenget med å ikke bruke noe som alle andre bruker ser jeg heller ikke helt. Funker det for Komplett og Amazon, så funkert det for andre også.
 

Polar

Medlem
Jeg betaler rundt 5000 kr. for en nettbutikk som er utviklet av et norsk firma. Betaler rundt 2000 kr. for å få det utseende jeg ønsker. Og så betaler jeg rundt 1500 kr. i året for support.
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Her blei det off topic gitt :p
Funker det for Komplett og Amazon, så funkert det for andre også.
Hvem eier kildekoden til kompletts løsning?
Norek.. hvem er Norek? eiere av komplett.. så med andre ord : komplett er et datterselskap av Norek..

Amazon eier kildekoden du ser i deres løsning..
Samme som elkjop.no, de eier og systemet og kildekoden, men lefdal.com har samme løsning..
Hvordan kommer det seg.. de har kjøpt seg tillatelse til å bruke systemet.. de eier derimot ingenting..

Men, tilbake til det tråden gjaldt nå folkens ;)

/S
 

tyr897

Medlem
Det er vidt forskjellige markeder som har nettbutikker til 5000,- og de som fort er oppe i millioner.

Er man stor og har nettbutikk som kjerneområde, er det meningsløst å satse på nettløsninger i nedre prissjikt og man bør gå for noe man har full kontroll over - og avhengig av størrelsesorden også faste utviklere. Ting som optimaliserer kjøpsprosessen og forhindrer frafall og bidrar til mersalg blir essensielt. Da er analyse og kontroll virksomhetskritisk, og uttrykk av typen "spare på kronene, tape millionene" kommer til sin rett.

hohohoo skrev:
Poenget med å ikke bruke noe som alle andre bruker ser jeg heller ikke helt. Funker det for Komplett og Amazon, så funkert det for andre også.
Det er vel også hele poenget. Det som funker for Komplett og Amazon er i konstant endring, og de vet nøyaktig hva som funker for deres segment - fordi de bruker tid og ressurser på dette. Man kan og bør selvsagt trekke lærdom av hva de driver med, men til syvende og sist er man ikke Komplett eller Amazon.

Og derfor kommer også andre løsninger til sin rett. Har man en beskjeden omsetning, er det selvsagt ikke forsvarlig å investere hundretusenvis av kroner for å finne optimale kjøpsprosesser og ferdighylleløsninger fungerer ypperlig.
 

Polar

Medlem
Bare for å avslutte dette for min del: Jeg omsetter for ca. 1,2 mill. på nett, og da å bruke flere hundre tusen (evt. millioner) på å øke omsetningen med f.eks. 4% blir meningsløst. De pengene ville sannsynligvis gjort mer nytte som markedsføring.

Uansett hvordan man vrir og vender på det så er innholdet viktigst, ikke rammen rundt. Hvilke produkter jeg har, til hvilken pris og hvilken service jeg yter ovenfor mine kunder avgjør til slutt. Facebook hadde ikke vært noen ting uten alt innholdet brukerne skaper. Webforumet hadde ikke vært noen ting uten alle innleggene, og til og med google ville ikke vært noe uten alt innholdet som vi alle skaper.

Jeg tror ikke personen som startet dette innlegget bør bruke 100.000 på en nettbutikk/side. For 5-6000 kr. får hun helt sikkert en fin side hun kan skape sitt unike innhold på.

Men nå skal jeg ikke forstyrre denne tråden mer :)
 

hohohoo

Medlem
Det er vidt forskjellige markeder som har nettbutikker til 5000,- og de som fort er oppe i millioner.

Er man stor og har nettbutikk som kjerneområde, er det meningsløst å satse på nettløsninger i nedre prissjikt og man bør gå for noe man har full kontroll over - og avhengig av størrelsesorden også faste utviklere. Ting som optimaliserer kjøpsprosessen og forhindrer frafall og bidrar til mersalg blir essensielt. Da er analyse og kontroll virksomhetskritisk, og uttrykk av typen "spare på kronene, tape millionene" kommer til sin rett.


Det er vel også hele poenget. Det som funker for Komplett og Amazon er i konstant endring, og de vet nøyaktig hva som funker for deres segment - fordi de bruker tid og ressurser på dette. Man kan og bør selvsagt trekke lærdom av hva de driver med, men til syvende og sist er man ikke Komplett eller Amazon.

Og derfor kommer også andre løsninger til sin rett. Har man en beskjeden omsetning, er det selvsagt ikke forsvarlig å investere hundretusenvis av kroner for å finne optimale kjøpsprosesser og ferdighylleløsninger fungerer ypperlig.

Nå er vi i ferd med å bli veldig OT her, og bør muligens ta det i tråder som dekker emnet bedre :)

Men de aller fleste mennesker reagerer likt på visse farger, former, ord/setninger, er høyrehendte også videre. Enkelte ting gjelder uansett.
 

Nutz

Med lem
Synes det er bra med litt motpoler til folk som har mistet gangsyn og bakkekontakt når det gjelder priser på websider. Kline inn beløp i 100.000Kr's-klassen i starten på en webløsning hører ingen steds hjemme. Webløsningen kan godt vokse med bedriften og utvikles etter behov som man ser etterhvert.
 

Tonny Kluften

Administrator
Nå har vi belyst diverse aspekter ved nettbutikker ja. Nok om det.
Trådstarter vil vite hva det koster og etter det jeg kan se så har hun gitt nok opplysninger til at drevne webutviklere kan gi en ca. pris.
Hun skal ha bestillingsskjema + noen få andre enkle funksjoner, ikke mer. Prisen fra meg kan ligge på 7000 og oppover alt ettersom hvor mye det skal legges i design. Prisene våre – hvorfor er de lave? | QT Systems
 
Sist redigert:

HPF

Medlem
Kline inn beløp i 100.000Kr's-klassen i starten på en webløsning hører ingen steds hjemme.

Helt enig med deg i det.

Webløsningen kan godt vokse med bedriften og utvikles etter behov som man ser etterhvert.

Har nettopp vært gjennom prosessen med å velge system og leverandører. Jeg satt en øvre grense på engangskostnad på 50.000 og månedlige utgifter 1000.

Det å velge en funksjonellt tilfredstillende og kostnadseffektiv løsning som samtidig skalerer bra var problematisk så det ble til at jeg måtte fire litt på kravene underveis.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Bare for å avslutte dette for min del: Jeg omsetter for ca. 1,2 mill. på nett, og da å bruke flere hundre tusen (evt. millioner) på å øke omsetningen med f.eks. 4% blir meningsløst. De pengene ville sannsynligvis gjort mer nytte som markedsføring.

Uansett hvordan man vrir og vender på det så er innholdet viktigst, ikke rammen rundt. Hvilke produkter jeg har, til hvilken pris og hvilken service jeg yter ovenfor mine kunder avgjør til slutt. Facebook hadde ikke vært noen ting uten alt innholdet brukerne skaper. Webforumet hadde ikke vært noen ting uten alle innleggene, og til og med google ville ikke vært noe uten alt innholdet som vi alle skaper.

Det en GOD løsning gjør er jo nettopp det - det tilgjengeliggjør innholdet, viser det fram på en attraktiv måte, vekker tillit og får kunden til å ØNSKE å kjøpe noe fra akkurat DEG i stedetfor fra konkurrenten din, og gjør det ENKELT for kunden å faktisk gjøre dette.

Du vil kanskje tro at dette (at kunden velger deg i stedet for konkurrenten) bare har med pris å gjøre, men for nettbutikker er det virkelig EKSTREMT viktig å vekke tillit, noe man ikke gjør hvis sidene ser ut som de er laget av guttungen til naboen. Den slags kan raskt øke omsetning med ganske andre tall enn 4%, og hvis du fikk laget sidene dine for 5000 eller så, så vil jeg to at du er blant de som virkelig kan ha STOR nytte av det.

Du har sikkert hørt den klassiske historien om hvor mye komplett økte omsetningen med etter at de forandret farge på "kjøp"-knappen, og det er ikke tull - det ER så viktig.

Alle de du nevner som eksempler på hvor viktig innholdet er har brukt MYE penger/tid/ressurser på å få til så gode løsninger som de har i dag, spesielt FB & Google selvsagt, men løsningen WF bruker heter vBulletin, og selv om en enkelt lisens ikke koster skjorta (fordi det er veldig mange som bruker det), så er det mye penger og jobb som har blitt lagt inn i systemet i utgangspunktet, og jeg tror nok også Kenneth (som starta WF) la ned ganske mange timer med tilpasninger (og sikkert også en del fra Tonny etter at han overtok), som i ren arbeidstid nok hadde kosta ganske mye mer enn det du forteller at du har betalt for nettbutikken din, og all jobben som har blitt lagt ned i selve vBulletin som det kommer "ut av boksen" hadde garantert kosta flere av årsomsetningene dine.

Så - gode løsninger koster faktisk en del, men for trådstarters del vil det nok holde langt med en litt tilpassa WP-løsning, og da snakker vi absolutt ikke skjorta.
 
Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg betaler rundt 5000 kr. for en nettbutikk som er utviklet av et norsk firma. Betaler rundt 2000 kr. for å få det utseende jeg ønsker. Og så betaler jeg rundt 1500 kr. i året for support.

Jeg gjetter på at du bruker en av leverandørene som leverer fix-ferdig nettbutikkløsninger som du i høyden kan bytte farger på. Dette er en svært god og rimelig løsning for veldig mange, men jeg må nok skuffe deg hvis du tror at systemet bak nettbutikken din koster 5000 kr. Vi snakker nok mer om at systemet koster noen millioner, og så må du betale 5000 kr for å få "leie" en knøttliten del av det.

Du kan sammenligne det hele med utviklingen av en bil. En Toyota Avensis koster kanskje en halv milliard å utvikle, men du får jo selvsagt kjøpt din "kopi" til rundt 300.000 kr. Det betyr ikke at Avensis bare er verdt 300k, men akkurat din lille flik av Avensis har altså en verdi på 300.000. Grunnen til at Toyota tar på seg bryet med å utvikle avensis til en halv milliard er selvsagt at de kan selge mange hundre tusen kopier av bilen, og da lønner det seg.

Webutvikling handler om mye om det samme. Kjøper du en fix-ferdig Avensis (ferdiglaget hjemmeside) får du det leverandøren allerede har. Da kan du glemme alt som har med personlige ønsker å gjøre. Det du får er det leverandøren allerede har laget og ferdig med det. Du får bytte farge på herligheten, men ellers får du akkurat det samme som leverandørens andre kunder.

Slik jeg oppfatter vil trådstarter her kunne klare seg med en smått skalerbar hjemmesideløsning, og det leverer jeg altså fra kr 7440 eks mva i året.
 

Helena

New Member
Ja noe nettbutikk til 100.000 blir det iallfall ikke, vi skal ikke bli det nye nelly.com. Det er snakk om å selge max 10 forskjellige varer med logoen våres på. Vi er en frivillig dyreverns organisasjon som tar i mot dyr andre ikke vill ha lenger , så vi ønsker ikke en hjemme side med det beste av det beste men en enkel og grei hjemmeside der folk kan lese om oss og gi dyrene her et nytt hjem. Vi har et budskjett på 10.000 kr å nå vet vi at det er nok :) Takk for alle innspillene
 

Polar

Medlem
Jeg gjetter på at du bruker en av leverandørene som leverer fix-ferdig nettbutikkløsninger som du i høyden kan bytte farger på. Dette er en svært god og rimelig løsning for veldig mange, men jeg må nok skuffe deg hvis du tror at systemet bak nettbutikken din koster 5000 kr. Vi snakker nok mer om at systemet koster noen millioner, og så må du betale 5000 kr for å få "leie" en knøttliten del av det.

Du kan sammenligne det hele med utviklingen av en bil. En Toyota Avensis koster kanskje en halv milliard å utvikle, men du får jo selvsagt kjøpt din "kopi" til rundt 300.000 kr. Det betyr ikke at Avensis bare er verdt 300k, men akkurat din lille flik av Avensis har altså en verdi på 300.000. Grunnen til at Toyota tar på seg bryet med å utvikle avensis til en halv milliard er selvsagt at de kan selge mange hundre tusen kopier av bilen, og da lønner det seg.

Webutvikling handler om mye om det samme. Kjøper du en fix-ferdig Avensis (ferdiglaget hjemmeside) får du det leverandøren allerede har. Da kan du glemme alt som har med personlige ønsker å gjøre. Det du får er det leverandøren allerede har laget og ferdig med det. Du får bytte farge på herligheten, men ellers får du akkurat det samme som leverandørens andre kunder.

Slik jeg oppfatter vil trådstarter her kunne klare seg med en smått skalerbar hjemmesideløsning, og det leverer jeg altså fra kr 7440 eks mva i året.

Nei, du tar feil. De leverer ikke fiks ferdige løsninger hvor jeg kan forandre fargen selv. Jeg har brukt denne leverandøren helt siden de startet. Og jeg har kjøpt flere nettbutikker av dem. De har lagt inn funksjoner som jeg har ønsket. Og ting har utviklet seg etter hvert. Jeg ser at de nå tar 5000 kr. for en nettbutikk. Butikkene ser proffe ut, og de vekker tillit.


Siden internett kom har det skjedd en stor forandring når det gjelder handel av varer og tjenester. Jeg har drevet med handel siden jeg var 16 år og jeg har drevet flere butikker på kjøpesentre og en butikk i byen. Den store forandringen er som følger:

Før så måtte man prøve å finne smertegrensen til kunden. Hvor mye kan man ta for et produkt før kunden lar vær å kjøpe, og heller setter seg i bilen og kjører til et annet senter.

Nå må man finne sin egen smertegrense. Hvor lavt kan jeg gå før dette ikke lenger er interessant for meg å drive med. Jeg har kuttet ut en del produkter fordi noen konkurrenter klarer å selge disse billigere enn det jeg kan tåle.

Konkurransen innen webutvikling er enorm. Man kan velge fra hele verden.

Servicen jeg yter ovenfor mine kunder er også veldig viktig. Pluss at løsningen jeg bruker ser proff ut, og fungerer som den skal. Min nettbutikk kommer som nr. 1 hos google på mine 2 viktigste produkter, og høyt opp på de fleste andre også.

Et poeng jeg syntes er viktig er at det kan være lurt å høre litt på meg, for jeg er nemlig en kunde. Jeg kan ingen ting om programmering og jeg kjøper alle tjenester. Jeg er fornøyd med produktene jeg har kjøpt. Både fornøyde og missfornøyde kunder har noe å bidra med.

Og jeg regner med at dere har sett av de største på annonser på nett: craigslist: norway rubrikkannonser for jobber, boliger, personalia, ting til salgs, tjenester, fellesskap og arrangementer

Craig har blitt en rik mann på enkelt design.
 
Topp