Kjapp og trygg hosting for Wordpress

sportify.no - til salgs

espened

New Member
Hei. Selger sportify.no som ble kjøpt og ikke brukt.:eek:

Synes det er kult og burde ha en verdi i seg selv med god synergi fra spotify.

Bud mottas gjerne på PM

Mvh Espen
 

peterandrej

pensjonert moderator
Når du registrerer et domenenavn må du skrive under på et egenerklæringskjema der det blant annet står:

Søkerorganisasjonen erklærer herved at registrering og/eller bruk av navnet/-ene som søkes registrert - etter søkers kunnskap ikke medfører urettmessige inngrep i tredjemanns registrerte eller uregistrerte rettigheter til navnet.

Sportify ligger veeeeeeldig nært spotify, faktisk så nært at navnene enkelt kan forveksles. Det er heller INGEN tvil om at dette er et inngrep i Spotifys uregistrerte rettigheter til navnet, og det er heller INGEN tvil om at den eneste grunnen til at Sportify har verdi utenom domeneavgiften skyldes Spotify.

Så det bør opplyses om, for interesserte kjøpere, at domenet kan bli tilbakeført til norid.
 

espened

New Member
Sportify ligger veeeeeeldig nært spotify, faktisk så nært at navnene enkelt kan forveksles. Det er heller INGEN tvil om at dette er et inngrep i Spotifys uregistrerte rettigheter til navnet, og det er heller INGEN tvil om at den eneste grunnen til at Sportify har verdi utenom domeneavgiften skyldes Spotify.

Så det bør opplyses om, for interesserte kjøpere, at domenet kan bli tilbakeført til norid.
Hei. Skjønner hva du sikter til, men dette vil jo bare være et problem hvis det er konkurrerende virksomhet. Skal du, for eksempel, bruke navnet i sportssammenheng vil det ikke være et problem så vidt meg bekjent. Et annet eksempel på dette kan være f.eks: facelook.no. Det er ikke vanskelig å skjønne at disse har supre synergieffekter :)

Fordelene med at det er veldig likt er at det er enkelt å huske. Samtidig er det jo et veldig tøft navn :cool:
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Heh - jeg ville det ikke kalt det synergi da :p

Men det du signerer gjelder ikke (kun) for konkurrerende virksomhet, les f.eks. i Norid: Klagearkiv om tupperforum, 2008 googe.no, eller 2005 jkrowling.no osv. Jeg tror at det meste rundt regelverket er prøvd ut og at domenet du nevner forsvinner såfort eierne av spotify varemerket føler for det. Men før det skjer så får nok først spotify.no en annen eier :)
 

espened

New Member
Hei, Pong :) Takk for innlegg. Jeg sitter og leser på linken din i skrivende stund, og skal sette meg litt bedre inn i hva avgjørelsene peker mot. Er ikke meningen å lure noen, så hvis domenet er ubrukelig så bare legger jeg det ned :)

Hvis det derimot er helt greit, er det jo et glimrende domene :cool:

Mvh Espen
 

espened

New Member
Hei igjen:)

Har nå lest mange avgjørelser av domeneklagenemda...(puh!!!)

Kan ikke se at klagene går igjennom hvis det ikke er et bevisst - eller såkalt ondsinnet - forsøk på å kapre kunder ved feilstavelser eller tenkte variasjoner av domenenavn innen samme bransje.

De som går i klagers favør er, for eksempel, hvor en tidligere ansatt starter konkurrerende virksomhet og tar et domene som er nærmest helt likt klager sitt domene.

Så hvis du skal selge musikk på sportify.no bør du skygge banen. Hvis du skal selge sports-BH kan det være ganske kult :cool:

...slik jeg klarer å se det ihvertfall. Gjentar gjerne linken til Pong om man vil ta en egen vurdering. Sakene finner du her.
 

hansson

Langveisfarende
Enig med selger her, innenfor en sports-kontekst er det ikke noe i veien med dette domenet. Det inneholder en enkel konstruksjon som inneholder et vanlig ord (sport) og -ify som en normal engelsk endelse. Spotify har ikke noe med ordet sport å gjøre og kommer nok heller ikke til å foreta seg noe mot dette domenet siden det ikke er en feilstavet eller ondsinnet variant av spotify.com.

Bare å sette igang med å følge opp med classify, dotify, sleepify, hungrify... osv :p
 

espened

New Member
Takk for innlegg, hansson...og takk for at du linker til inkassotjenesten din:cool: Kommer til å bli kunde fremover:)
 

Gaasehud

Medlem
Støtter espen og hansson. Ved første øyekast kan det ligne på Spotify-skrivefeil, men det har blitt ganske mange -ify-navn etter hvert. F.eks. Shopify.

Om det er en f.eks. sport-nisje der, tviler jeg på at Spotify bryr seg (smart å ha noe der, gjerne langt bort fra musikk).

For kjøper er det vel bare fint med et kult navn som ligner på populære Spotify og kanskje får unna den gamle sports-BH'n. ;)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Enig med selger her, innenfor en sports-kontekst er det ikke noe i veien med dette domenet. Det inneholder en enkel konstruksjon som inneholder et vanlig ord (sport) og -ify som en normal engelsk endelse. Spotify har ikke noe med ordet sport å gjøre og kommer nok heller ikke til å foreta seg noe mot dette domenet siden det ikke er en feilstavet eller ondsinnet variant av spotify.com.

Litt enig og litt uenig. Spotify har gjennom sin virksomhet dannet en sterk merkevare på samme måte som Apple har gjort med sine i'er (iPhone, iPad, iPad, etc). I Norge har vi et svært strengt regelverk for domener, og slik jeg tolker dette er det ingen tvil om at her er det ingen som har dratt "sportify" tilfeldig opp fra en hatt. Det er heller ingen tvil om at den eneste grunnen til at sportify har en viss verdi skyldes suksessen til Spotify.

Derfor var mitt poeng at en evt kjøper bør være klar over at domenet kan - sett at spotify evt klager og vinner fram i klagenemda - bli tilbakeført. Når det er sagt så er det jo ikke slik at spotify helt sikkert hadde vunnet en eventuell klagesak, og sånn sett er det ingen "given" at domenet innebærer problemer.

Men kjøperen bør jo i det minste være klar over at domenet kan gi problemer på lengre sikt. Så får kjøperen selv avgjøre risikoen.
 
Topp