Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sportsbutikk og internett

Hei

Jeg har fått i oppgave å drive en lokal sportsbutikk som har vært i byen i ca. tjue år.

I min første periode har jeg fått stell på selve butikken og hvordan ting ser ut visuelt.

Som alle andre må jeg ha en omsetning for å kunne drive noelunde lønnsomet, spesielt med konkurranse fra de store :XXL, Intersport og G-MAX/G-Sport.

Derfor har jeg vurdert å gjøre noe innenfor den elektroniske verden:

---
Hjemmeside med nettbutikk


Det grunnleggende
- Et enkelt, stilrent design (er inspirert av Apple)
- Et oppdatert vareutvalg med gode bilder
- Ting skal være oversiktlig
- Kvalitet er viktig for meg

Ser man på xxl.no, intersport.no og gmax.no er de samme elementene mer eller mindre i bruk:

Topp av nettsiden:
-Logo
-Mulighet for søk
-"Kundeservice", "Kontakt oss", "Våre butikker" og "Logg inn"
- Handlevogn
Her vil jeg ha med "Om oss"

Sentralt i nettsiden:
- Hovedbilde med animasjon hvor man roterer mellom hvilke bilder som blir presentert
- Flere delbilder som er mindre dominante, disse ligger som regel under hovedbildet og er statiske

Høyresiden:
- Høyresiden er viktig, her har man "buttons" med litt forskjellig morsomt:
- Kundeklubb
- Råd og tips
- Bestselgere
- Restekroken
- Følg oss på Facebook
- "Profilering for din lokale klubb-Kontakt oss"
- Links til forskjellige artikler (F.eks "Julegavetips")
Her kan man velge litt selv hvilke buttons man vil ha med. Så lenge de kan klikkes på, at de har en link, er det ok. I hovedsak er dette linker med fine bilder.

Horisontalt eller vertikalt for hovedbildet har man dropdownmenyen- denne er kjempeviktig fordi her får kunden mulighet til å bla i varesortimentet butikken fører

Nederst har man:

Om "denne butikken":
-Garantier
-Tips
-Nyhetsbrev
- Gavekort
-Kataloger

Kundesenter:
-Salgsbetingelser
- Betaling, sikkerhet, personvern
- Leveringsinformasjon
- Frakt
- Kontakt Oss
- FAQ

---

-Facebook
Her vil jeg ha en fin fanpage med et skikkelig kult åpningsbilde/logo:
4e834282aa20f.gif


Snakk_med_oss_knapp.gif


Kundeavis_knapp.gif


Trygghetsgarantier.jpg


---

Dagens nettside ser slik ut:
PM TS for URL

Er IKKE fornøyd med denne siden. Ser skikkelig kjip ut.
---

Noen som vet hvordan jeg skal få til dette? Har forresten ingen kunnskaper om koding. Kan lage mine egne digitale plakater, er ganske kreativ.

Har ganske dårlig budjsett(ca. 0 kr) på markedsføring, så i utgangspunktet må det være gratistjenester som ser mest mulig "ikke - gratis " ut ...
 
Sist redigert av en moderator:

Dag Frogner

Supermedlem
Du har postet under "Generell markedsføring" men det du trenger er hjelp til å endre nettbutikken din?

Vil du gjøre dette selv eller er du på utkikk etter noen som kan gjøre dette for deg?

Edit: Om du har 0,- å bruke på markedsføring kan du nok glemme å konkurrere med de store kjedene.
 
Huff: Hvor mye må man opp i da?

Vet ikke hvor jeg skal poste dette innlegget. Ble litt forvirret.

Er usikker på om jeg skal bygge på den nettbutikken jeg har eller bygge noe nytt. Den som er nå er jo helt elendig.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Det finnes nok ingen fasit på det svaret, men om du ønsker å være en reell konkurrent til de store kjede, må du satse litt.

Om du ikke er så veldig teknisk, er nok det beste å kjøpe en fiks ferdig nettbutikk. Du kan jo sjekke ut Mystore.no - Starte nettbutikk ?. Bakdelene med slike er at du ikke har så veldig stor frihet med hva du kan endre på siden, men den store fordelen er at du slipper å tenke på oppsett av butikken i det hele tatt.

Tror det er en vel så bra løsning som å bruke x-antall tusen på å jobbe med den du har.
 
Ok

Har du sett på den nettbutikken jeg linka til?

Hva synes du?

Er mystore.no en bedre løsning med hensyn til de tinga jeg vil ha på sida?
 

picxx

Well-Known Member
Ok

Har du sett på den nettbutikken jeg linka til?

Hva synes du?

Er mystore.no en bedre løsning med hensyn til de tinga jeg vil ha på sida?

Saken er jo at det ser veldig lite profesjonelt ut når man trykker på noe på siden og får et helt blankt design med et kontaktskjema, kun et bilde eller noe annet UI når man trykker på disse. Disse burde jo blitt vist inline i designet på siden, slik at du ikke hadde gitt slipp på kundene dine, men hele tiden kunne tilbydd dem produkter samtidig som de ble medlemmer eller skaffer seg et klubbkort.

Jeg kan muligens ta en litt nærmere titt på det hvis du sender en forespørsel her:
Kontakt | 3shift Media

(Jeg har dog ikke tid før midten/slutten av januar, men besvarer jo da e-poster)
 
Takk

Noen som har tips til bøker på temaet? Gjerne noen som gjør at jeg kan lage sider tilsvarende xxl.no/gmax.no
 

kongen

kongemedlem
Har ganske dårlig budjsett(ca. 0 kr) på markedsføring

Hvis du skal drive en sportsbutikk og budsjetterer med kroner 0,- i markedsføring så anbefaller jeg deg å avvikle driften eller la noen andre ta over. Du vil spare deg for mye slit.

Hvordan tenkte du å tiltrekke deg kunder uten noen form for markedsføring? Det går ikke.
 
Den var satt på spissen. POENGET er at det er svært lite til rådighet da vi har dårlige resultater. Ond sirkel.

Mystore.no er foreløpig det beste forslaget til under 1000 kr måneden.
 

picxx

Well-Known Member
Mystore.no er foreløpig det beste forslaget til under 1000 kr måneden.

Mystore er sannsynligvis den beste løsning i dag hvis man kun er på utkikk etter en kjøp/salgs cart. Da slipper man jo også å bry seg med markedsføring og slikt, for alle i familien og alle venner og sånn kjøper fra butikken. ;)
 

kongen

kongemedlem
Den var satt på spissen. POENGET er at det er svært lite til rådighet da vi har dårlige resultater. Ond sirkel.

Mystore.no er foreløpig det beste forslaget til under 1000 kr måneden.

Løsningen er da ikke å anskaffe seg flere utgifter (som en nettbutikk med enda flere arbeidsoppgaver og enda mer frustrasjon).

Løsningen er å bruke det du allerede har til rådighet på beste måte, som for dere kanskje er å henge opp plakater i nærområde, ta kontakt med håndballag, fotballag, friidrets og langrenn/alpintlag i nærområdet, og kjøre rabattkampanjer mot disse på sportsutstyr og julegaver.

Løsningen er markedsføring. En nettbutikk er ikke markedsføring. En nettbutikk er ikke annet enn et nytt utstillingsvindu som ingen kommer til å se uten markedsføring av nettbutikken.
 
Vi er allerede ganske aktiv mot klubbmarkedet.

Jeg tror en hjemmeside med nettbutikk kunne vært en god løsning. Iallefall på lang sikt MÅ vi ha noe nytt. Den gamle nettbutikken duger ikke i 2011.

Er det mulig å bruke wordpress for dette? Har de ferdiglagde løsninger med betaling?
 
Ok. Har du noen tips til litteratur på dette emnet? Altså grunnleggende koding for dagens nettbutikker og sånn. Enkel Webdesign også kanskje... Tenkte at dette kunne være noe å dukke dypere ned. Eller er alle her masterutdannet på NTNU?
 
Topp