Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sportside (5000 unike besøkende hver dag) - Søker ny investor i selskapet

Liridon

Medlem
Hvor stor er kapitalen dere ser for dere?Og har dere en modell for hvordan en evt. partner skal få utbytte?

En eventuell investor vil få utbytte etter eierandelene i selskapet. Dvs. 20 % eierandel i selskapet gir 20 % i utbytte av overskuddet. Når det gjelder egenkapitalen, så tenker vi oss et beløp rundt 15.000 - 20.000 NOK.
 

Bjrl

Medlem
I utgangspunktet ser vi etter en passiv partner med med finansiering mot eierandeler, men vi er samtidig åpen for at vedkommende kan komme med bidrag - dersom det er ønskelig. Vi jobber til syvende og sist mot det samme målet.

Javel.

Tre tips:

1. En passiv investor kan ha kortsiktige eller langsiktige mål for investeringen. Kortsiktig ser dere ikke ut til å ha noen trygg plan for avkastning. Langsiktig trenger dere tilsynelatende å få inn en strategisk utviklingspartner. Uten klare ambisjoner om dette, vil det være vanskelig å få inn en passiv partner. På spørsmålet "What's in it for me?" trenger dere å kunne gi et svar.

2. En strategisk utviklingspartner har et annet fokus enn en passiv (del-)eier. Fokuset der er ikke avkastning på investert kapital, i allefall ikke alene. Men snarere å kunne bidra med egen kompetanse og erfaring for å utvikle konseptet.

3. En aktiv deltager i det daglige arbeidet vil nok enten måtte ha kunnskap om hva leserne er interessert i - og i såfall sannsynligvis være fra Albania. Eller ha vilje og evne til å skaffe seg slik kompetanse, og kan da være fra et litt mer utvidet område - deriblant Norge. Men ofte vil slike folk mangle det dere primært er ute etter - kapital.

Utfra det korte svaret ditt, tenker jeg at jeg vil være tilbakeholden med å bidra, uansett hvilken av de tre kategoriene jeg definerer meg selv i. Grunnene koker ned til: Dere ser ikke ut til å ville ta konsekvensene av behovet for å gå fra gründerfase og over til en operativ vekstfase.

Dét er dere imidlertid ikke alene om. Det er på det nivået de fleste gode idéer med stort potensiale kollapser.

Hvis jeg virket negativ nå, så betyr det ikke at jeg er avvisende (forskjell på tilbakeholdende og avvisende). Jeg har tilgang til både kapital, strategiske utviklingspartnere innen bransjen dere opererer og også (nesten utrolig nok) gode kontakter i Albania. Det siste rett nok innenfor andre bransjer enn dere opererer i. Hvis dere er interessert i å gi slipp på mer enn en aksjeminoritet, så kan jeg være interessert i å se på noen modeller.

Hvis ikke ønsker jeg dere uansett lykke til. Det er veldig artig å oppleve en slik "flying start" som det dere opplever nå.

Mvh
Bjørn Jarle

Edit: Ser at du i mellomtiden har postet et kapitalbehov på 15 - 20.000 kroner. Jeg mener dere har altfor lave ambisjoner. Når du sier at det når som helst kan komme noen og ta fra dere den monopolsituasjonen dere er i nå - hvorfor i alle dager satser dere ikke fletta av dere nå for å gi fremtidige konkurrenter en vanskeligst mulig jobb i å vippe dere av pinnen...?
 
Sist redigert:

looper

Medlem
Det høres jo helt ok ut, nå har ikke jeg tenkt til å investere så egentlig bør jeg holde nebbet mitt igjen. Men det finnes helt sikkert ett par-tre villige sjeler her. Men litt info savner jeg og det ihvertfall i fra økonomistudenter.

-Har dere gjort noen kalkulasjoner på hvordan de fremtidige resultatene vil være?
-Hva er betingelsene med tanke på exit og evt. fremtidige innhenting av kapital i fra aksjonærene?
 

Liridon

Medlem
Hvis jeg virket negativ nå, så betyr det ikke at jeg er avvisende (forskjell på tilbakeholdende og avvisende). Jeg har tilgang til både kapital, strategiske utviklingspartnere innen bransjen dere opererer og også (nesten utrolig nok) gode kontakter i Albania. Det siste rett nok innenfor andre bransjer enn dere opererer i. Hvis dere er interessert i å gi slipp på mer enn en aksjeminoritet, så kan jeg være interessert i å se på noen modeller.

Først og fremst er det gledelig å høre at du har gode kontakter i Albania. Vi kan være villig til å gi slipp på andeler i selskapet. Vennligst kontakt meg på info@botasport.com.


Når du sier at det når som helst kan komme noen og ta fra dere den monopolsituasjonen dere er i nå - hvorfor i alle dager satser dere ikke fletta av dere nå for å gi fremtidige konkurrenter en vanskeligst mulig jobb i å vippe dere av pinnen...?

Grunnen til det er at vi ikke sitter på kapital.
 

sta

Medlem
Jeg er langt fra noen ekspert på området, men jeg har etterhvert vært involvert i en del prosjekter og har opparbeidet meg litt erfaring med å hente inn kapital fra investorer.

Min første tanke når jeg leser denne tråden er at det spiller ingen rolle om dere henter inn 20.000kr. eller 2 millioner kroner, dere løser ikke det underliggende problemet; Dere klarer ikke å kapitalisere på en relativ stor trafikkmengde. Slik du fremstiller situasjonen deres i denne tråden tror jeg de aller fleste investorer vil tenke seg veldig godt om før de går inn med penger, uten å få en reell innflytelse i selskapet i tillegg (dvs. over 50% eierskap).

En annen sak er at beløpet dere prøver å hente inn (20.000kr.) er alt, alt for lite. Det fremstår rett og slett ikke som seriøst overfor en proff investor. Dere bør minimum tidoble beløpet og legge frem en kalr plan for hvordan pengene skal brukes, ROI for investoren og forventet exit-strategi.

Dere har pr. idag en bra posisjon i markedet og et bra trafikkgrunnlag, men det er desverre også alt. Dere har så langt ikke klart å bevise at forretningsmodellen deres funker. På tross av bra trafikk har dere omtrent ikke omsetning, noe som vil få en investor til å stille kritiske spørsmål. Kanskje betalingsvilligheten for annonser på sider som dette er veldig lav i Albania?

Mitt tips er å fokusere på salg fremfor en investor på nåværende tidspunkt. Få solgt så mye annonseplass som mulig de neste 6 måneder, noe som forhåpentligvis vil øke omsetningen deres med mange hundrede prosent. Da vil dere ha en mye bedre posisjon overfor en investor. Pr. idag må dere være forberedt på å gi fra dere en veldig stor del av selskapet for å få til en avtale med en investor.

Og et tips til på slutten; Som de sier i USA; "You can't bake the cake, eat it and keep it". Ikke vær redd for å gi fra dere majoriteten av selskapet hvis dere får rett deal på bordet. Det er mye bedre å eie litt av et stort selskap som tjener penger, enn alt av et lite selskap som går med underskudd.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Det er jo ingen grunn til at den nettsiden der ikke skal kunne tjene greit med penger, problemet er bare at det ikke er dette gutta som har startet den kan, de har jo knapt PRØVD å tjene penger.

Så kanskje nettopp det å gjøre litt endringer så man faktisk tjener penger kan være noe en ny partner kan bidra med, i tillegg til kapital. Da må jo selvsagt også dette arbeidet regnes som innskudd, og gi litt ekstra eierandel, men det får jo nesten være opp til dere (altså eksisterende partnere og ny(e) partner(e)) :)
 
Topp