Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Spreadshirt-konsept: hvordan betale utlendinger i % av salg?

Thord

Medlem
Heisann. Jeg holder på med et spreadshirt-lignende konsept: kunstnere over den vide verden designer motiver. Jeg kjøper designet for en fast pris, og tillegg tjener de en viss % av salget - la oss si 10% av salget.

Spørsmålet er, hvordan kan jeg gjøre dette på en mest mulig økonomisk og lovlig måte? Er ganske ny hva angår diverse utgiftsposter, men spørsmålet mitt er, må jeg skatte på de pengene de tjener? Kan jeg skrive det av? Er det lettest å føre dem opp som arbeidere? Må jeg betale arbeidsgiveravgift i så fall? Eller evt. firmaskatt for de pengene som går til slike utgifter? Eller kan jeg gjøre noe snusk med et NUF-datterselskap?

TLDR: Jeg er nysjerrig på å vite hvilken måte som blir mest fornøyelig å betale utlendinger i % av salg over tid, f.eks. en gang i kvartalet :)

Alle tips mottas med takk!
 
Sist redigert:

Thord

Medlem
Sorry for sent svar, og tusen takk for at du svarte, Tonny :) Men hva er det som hindrer folk i å utnytte et slik ordning, ved å f.eks. lage falske fakturaer og sende (en viss prosent av) penger til f.eks. familie i lavskattland? Bare nysgjerrig, syntes det er rart at det skal være så enkelt?
 
Topp