Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Start kapitall i nettbutikk

Martin R

Medlem
Hei,

Når man skal starte nettbutikk, hvor mye burde man ha i start kapitall?

En liten nettbutikk med produkter som skal sendes hjemme fra.

1. Handle inn produkter!
2. Bruke Mystore!
3. Markedføring
+++

- Martin
 

ChrisE

Medlem
Hei,

Det er ingen fasit på det. Jeg har ingen erfaring med mystore.no, men det er nok et godt utgangspunkt. Men har du litt teknisk kunnskap, så koster det veldig lite å etablere og sette opp selve nettbutikken. Dette klarer du lett under 10,000,-. Så kommer varelager og produktbilder (om du ikke får dette av leverandør) på toppen av det. Har du rundt 30,000,- i kapital så kommer du langt på vei. Finn deg en niche, så bygger du butikken opp sakte men sikkert. En venn av meg startet sin nettbutikk med 25,000,- i kapital i 2011. I 2012 har han omsatt for rundt 300,000,-. Det gjelder å være kreativ i markedsføringen.
 

flippflopp

Medlem
Hei,

Det er ingen fasit på det. Jeg har ingen erfaring med mystore.no, men det er nok et godt utgangspunkt. Men har du litt teknisk kunnskap, så koster det veldig lite å etablere og sette opp selve nettbutikken. Dette klarer du lett under 10,000,-. Så kommer varelager og produktbilder (om du ikke får dette av leverandør) på toppen av det. Har du rundt 30,000,- i kapital så kommer du langt på vei. Finn deg en niche, så bygger du butikken opp sakte men sikkert. En venn av meg startet sin nettbutikk med 25,000,- i kapital i 2011. I 2012 har han omsatt for rundt 300,000,-. Det gjelder å være kreativ i markedsføringen.

Markedsføringen er vel ikke det dyreste. Du kan jo bruke tjenester som AdWords etc, som har lav inngangspris og så kan du heller regulere volumet etter budsjettet og konverteringsraten. Det dyreste er vel varelageret, og det vil jo være ekstremt nisjeavhengig.

Oppfordrer deg dog til en ting; hold deg unna elektronikk. Knappe marginer i Norge, og ofte småting som fort kan gå i stykker på duppeditter. Selg heller noe skrot eller harry klær. Etter annonsekampanjene å dømme (sett flere av de "over alt" i perioder) går det som hakket møkk.
 

Martin R

Medlem
Hei,


Tusen takk for svar VetleHaugen, Tonny Kluften, ChrisE, Flippflopp!

Svarer til dere:
Vetlehaugen: Ja, jeg skal skrive en foretningsplan! :)
Tonny Kluften: Ja, jeg har bestemt meg for å bruke Mystore, men jeg har ingen planer om å handle inn produkter for 100.000. Det er nok alt for mye i starten! :)
ChrisE: Ja, jeg har planer om å starte nettbutikken for en biilig penge! :)
Flippflott: Har ikke planer om å selge noe eletronikk, siden dsom du sier. Det kan fort gå i stykker! :)
 

Bransje

DaddyO
vi snakker nok 5000 og under her, så dropship eller provisjons produkter er nok en ok løsning.
Ta kontakt med leverandører som evt kan sende ut for deg. bruk 2000 på mystore og 3000 på markedsføring istedenfor.
 

Martin R

Medlem
Tusen takk for din kommentar Bransje,

Jeg har planer om å få produktene tilsendt hjem til meg også at jeg sender ut.
Jeg vil ikke bruke dropship på starten. Jeg vil drive nettbutikken 100% selv.
 

ptomter

Medlem
Hei, ville bare si det er viktig som det sies her at du lager en nisje butikk og kan være greit å fokusere nettopp på dette. Jeg har sett flere og vet om flere nisje butikker som har gjort det bra i starten nettopp for de har fokusert på det de ønsker innen en kategori og ikke noe annet og utvalget er bra. Deretter har enkelte av disse butikkene funnet ut at nei nå gjør vi det så bra at vi skal utvide og utvider med alt mulig annet og dermed mister særpreget, og folk tenker "just another webshop" , og dermed kanskje også får mindre utvalg av de nisjeproduktene de hadde i utgangspunktet.

Annbefaler deg å bruke litt tid på å tenke ut hva du ønsker, og gjøre litt små (marked/konkurrent) undersøkelser av hva som finns da det ofte kan være små marginer å gå på, og man ønsker jo et inntjeningspotensiell som vokser og ikke stagnerer.

Ønsker deg lykke til og er det noe du lurer på så spørr, da det er utrolig mange dyktige folk som sitter inne med solid kunnskap her på forumet!
 

Gomlers

Member
Dette er jeg ganske sikker på er veldig varierende. Men her er mine to eksempler:

Første nettbutikken vi startet, startet i 2005. Startkapital: ca. 15.000,- inkl. ALT. Mystore.no, nettbubutikk24 osv. eksisterte ikke, og zen-cart og andre slike løsninger var ikke noe jeg visste om - så jeg programmerte nettbutikken selv sammen med en kamerat.
Det tok 3 måneder før første salget kom, og vi begynte ikke å bygge et varelager før noen år etterpå.

I dag har vi et varelager til ca. 200.000,- og et årlig salg på rundt 1.5MNOK

Andre nettbutikken skulle vært lansert på onsdag, men pga. problemer med et par betalingsløsninger er det utsatt forhåpentligvis bare frem til i morgen eller onsdag.

Her er åpningsvarelageret på ca. 150.000,- og med alt i tillegg (nettbutikk-løsning, betalingsløsninger, emballasje med logo, EDI/posten-avtale, ny pc og ny printer, samt betaling til programmerer før oppstart er vi på ca. 200.000,- før butikken er lansert.

Det er ikke dermed sagt at butikk nr. 2 vil gå mye bedre enn butikk nr. 1 til 15.000,-. Selvsagt håper vi på det, men sånt kan aldri garanteres før man er i gang.

Men husk at varelageret ikke alltid er det dyreste med en oppstart, for når du selger varene, får du jo de pengene igjen(!). Ofte er det alle de små tingene som jeg nevnte som tilsammen blir den dyreste investeringen.

Viser det seg at nettbutikken ikke selger, så får du alltids solgt produktene dine til innkjøpspriser på finn.no, til konkurrenter eller i avisa for den saks skyld. Mens et abonnement hos DIBS, emballasje med din egen logo, utgifter til å sette opp nettbutikken, evt. markedsføring / e-postkampanjer, facebook osv.. det er det som evt. vil bli tapte penger, om det ikke går så bra.

Ønsker deg lykke til iallefall! Det er gøy å drive nettbutikk når det går bra - selv om det krever mye tid, og er en hel del mer jobb enn man noen ganger skal tro.
 
Topp