Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Starte AS uten penger til aksjekapital

hansson

Langveisfarende
Trodde jeg hadde skrevet et innlegg om tjenesten vår Starte-AS.no, men finner den ikke. Dere får ha meg unnskyldt. Tenkte bare å melde fra om at det nå er mulig å ta med PC-er og fotoapparater og kontormøbler og lastebiler og andre fysiske gjenstander inn i det nystartede AS-et, slik at du ikke trenger penger til aksjekapital. Kan jo være aktuelt for en del her inne på forumet? Starte-AS.no tar ikke noe ekstra for å registrere AS med såkalt tinginnskudd. Mer i denne artikkelen: Starte AS | Den enkle måten å starte aksjeselskap på
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Jada Spikre, det er reklame, men det er vel i høyeste grad relevant info for mange forumgjengere her? Hvorfor ikke informere om ting andre kan ha nytte av? Det skjer jo daglig at forumdeltakerne informerer om webprosjektene sine. Jeg har f.eks informert forumfolket om en annen nettjeneste, som er helt gratis, og som mange her inne er blitt fornøyde brukere av. Begge tjenestene er kommersielle.
 

Christian

Medlem
Tenkte bare å melde fra om at det nå er mulig å ta med PC-er og fotoapparater og kontormøbler og lastebiler og andre fysiske gjenstander inn i det nystartede AS-et, slik at du ikke trenger penger til aksjekapital.[/url]

Den setningen synes jeg var uklar. Det er nå mulig hvis dere gjør registreringsprosessen, eller er du av den oppfatning av at dette ikke var mulig hvis man skulle opprette et aksjeselskap tidligere?
 

hvaer

Medlem
Dere får ha meg unnskyldt. Tenkte bare å melde fra om at det nå er mulig å ta med PC-er og fotoapparater og kontormøbler og lastebiler og andre fysiske gjenstander inn i det nystartede AS-et, slik at du ikke trenger penger til aksjekapital.

Må det ikke være en eller annen kar som må fastsette denne verdien, og som gjerne tar 10-15.000 for denne jobben? Slik var det ihvertfall før.
 

Ole Avranden

utvandret
Må det ikke være en eller annen kar som må fastsette denne verdien, og som gjerne tar 10-15.000 for denne jobben? Slik var det ihvertfall før.

Jo, en revisor måtte gå god for verdiene. Så vidt jeg kan se av hanssons tjeneste gjør de også det, men til en helt annen pris.
 

hansson

Langveisfarende
Den setningen synes jeg var uklar. Det er nå mulig hvis dere gjør registreringsprosessen, eller er du av den oppfatning av at dette ikke var mulig hvis man skulle opprette et aksjeselskap tidligere?

Ja, den var uklar, beklager. Tinginnskudd har alltid vært mulig. Men revisorer og takstmenn har tatt seg fett betalt, slik at det ikke har vært lønnsomt for småfirmaer med 1 PC og 1 kontorstol å ta tingene med seg inn som aksjekapital. Starte-AS.no har demokratisert denne prosessen, presset pris hos revisor, og gjort det mulig å få et fiks ferdig AS registrert i Brreg med eller uten tinginnskudd for kr 3900 eks. mva. Det er nok å få en skriftlig uttalelse på verdien av utstyret fra en forhandler, evt. bruke originalkvitteringene hvis sakene er nyere enn tre måneder.
 
Sist redigert:

NilsF

Medlem
Starte-AS.no har demokratisert denne prosessen, presset pris hos revisor, og gjort det mulig å få et fiks ferdig AS registrert i Brreg med eller uten tinginnskudd for kr 3900 eks. mva. Det er nok å få en skriftlig uttalelse på verdien av utstyret fra en forhandler, evt. bruke originalkvitteringene hvis sakene er nyere enn tre måneder.

Med andre ord; hvis utstyret er eldre enn 3 måneder, noe som vanligvis er situasjonen når en skal ta gammelt utstyr med inn i et nytt selskap, så er en nødt til å få en ekstern aktør, forhandler, takstmann eller lignende til å bekrefte verdien på varebilen eller hva det måtte være. Og den aktøren jobber neppe gratis.

Og da slipper en ikke unna med kr 3900 i kostnader, som dere hevder i reklamen, når dere krever at en i tillegg legger frem dokumentasjon som det sannsynligvis vil koste penger å fremskaffe. Når det vanligvis koster en del penger å få revisor til å bekrefte en åpningsbalanse med tinginnskudd, så er det nettopp fordi at han må forsikre seg om at tinginskuddene som er oppført er reelle og ikke oppført med mer enn virkelig verdi.

Så om jeg ikke har misforstått noe angående hva dere tilbyr, så synes jeg at markedsføringen av prisen kr 3900 er villedende, når en fortsatt må betale noen andre (om ikke revisor) til å gå god for verdien av utstyret.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Markedsføringen er ikke villedende. Prisen er 3900 kroner, og det fremgår tydelig av informasjonen at det må sendes inn kvitteringer eller en uttalelse fra en profesjonell aktør, dvs. forhandler, takstmann, e.l.

Vi har allerede startet en rekke selskaper med tinginnskudd, og har så langt ikke opplevd at Elkjøp tar penger for å taksere en PC. Går du til Ford-forhandleren for å få en signatur på at bilen din er verdt kr 220 000 kan jeg ikke tenke meg at de tar seg særlig mye betalt for det. Uansett, det kan være en lav pris å betale hvis alternativet er å punge ut med 30 000 kroner du trenger til andre ting.
 

Smbinfo

Medlem
Det er noe villende mtp at du unlater å nevne absolutt alt som kan virke som stress/bakdeler. Penger + Tid er også penger = ikke så stas, for å ta noe.

Skjønner ikke folk som finner på å starte AS uten å kunne ha 30 000,- disponibelt i 1 uke.

Spørs om noen også unnlater å fortelle dem at det koster å ha AS generelt:)


Ellers er vel tjenesten vel så bra som andre sine tjenester. Men man kunne prøvd å gjøre postene litt mere informative.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
...eller i forhold til hva revisorer har pleid å ta for den samme jobben.

Et spørsmål: Hvis jeg f.ex. ville bruke kameraet mitt som en del av innskuddet, og jeg kan vise til at den modellen ligger til praktisk talt helt fast pris på f.ex. bruktmarkedet på foto.no (det er helt sprøtt, prisene varierer ekstremt lite fra annonse til annonse), kan det da holde som verdivurdering?
 

hansson

Langveisfarende
Det er noe villende mtp at du unlater å nevne absolutt alt som kan virke som stress/bakdeler. Penger + Tid er også penger = ikke så stas, for å ta noe.

Nå var det med en egen lenke til nettstedet i det opprinnelige innlegget, der temaet utdypes. Følger man lenka og leser gjennom teksten der finner man også andre lenker til egne artikler om temaet, spørsmål og svar, osv. Å repetere denne informasjonen her på forumet når den allerede finnes ute på nettstedet er vel unødvendig? Føler det blir mye flisespikking her nå, folkens. Hvis noen har mistanker om at det blir for dyrt for dem å starte et AS så er det jo også mye informasjon om dette ute på nettet. Ulempene med et AS er også listet opp på nettstedet under "Fordeler og ulemper med AS".

TorsteinO: Det er kun en "uttalelse fra profesjonell part" revisor godtar som verditaksering.
 
Sist redigert:

hansson

Langveisfarende
Jada Spikre, det er reklame, men det er vel i høyeste grad relevant info for mange forumgjengere her?

Som sagt (se over) så er det aldri blitt benektet at dette kan klassifiseres som reklame. Forhåpentligvis interessant og relevant reklame for forummedlemmene. Like relevant som "Jeg har åpnet en helt ny nettbutikk som selger solbriller, hva synes dere [LENKE]" eller "Hvordan kan jeg få flere til å kjøpe produkter fra nettstedet mitt [LENKE]?".
 
Topp