Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Statsbudsjettets forslag om grense på kr 150 000 for registrering i mva-registeret

Steve Cash

Medlem
Saken med mva-fritt nettkjøp fra utlandet inntil kr 500 har fått mye oppmerksomhet, både på Webforumet og i andre fora, forslaget om at en ikke skal registreres i mva-registeret før omsetningen har passert kr 150 000, og hvis en faller under tas en ut, har fått lite oppmerksomhet. Jeg har ikke sett den nevnt på Webforumet en eneste gang.

Kort sagt: Hvis denne endringen blir gjennomført vil det være en svært sterk ulempe for alle som driver salg av innkjøpte varer i liten skala, for den som driver salg av tjenester til privatmarkedet i liten skala vil det være en fordel. Eksempel: Markedsprisen for en gitt tjeneste er 500 kroner inkl. mva pr. time. Det som ikke er mva-registrert får 500 kroner netto, den som er registrert sitter igjen med 400 pr. time. En kan til og med legge seg noe under 500 og fortsatt sitte igjen med mer. Altså er dette konkurransevridende. (Det vil selvfølgelig bare være gunstig å ikke være registrert for en tjenesteselger så fremt en har lave kostnader som er belagt med mva.)

Driver en derimot varesalg, og en gitt vare koster kr. 125 inkl mva, så er 125 varekostnaden for den som ikke er registrert, men den bare er 100 for den som er registret. En kan likevel ikke ta dette igjen på utprisen ettersom en (nesten) alltid er i en konkurransesituasjon, altså er det antakelig svært vanskelig å drive videre uten å øke omsetingen så en blir registrert.
 
Ja, det er nesten så jeg vurderer å stifte et eget aksjeselskap og kanalisere inn alle ikke mva registrerte småkunder/oppdrag der og holde omsetningen under 150K i året. Koster jo ikke mer en et par timers arbeid når jeg selv bokfører og tar årsoppgjøret.
 

Britta

stoffdronning
Jeg synes det høres grusomt ut når det gjelder små butikker som starter og trenger en god del tid før de kommer over 150ts. Du trenger tid for å bygge opp varelager og får jo ikke moms tilbake så lenge en ikke er registrert. Da hjelper det lite at du kan selge momsfritt.
Tenker at det er mange som driver med årsomsetning på 800tsd-1,2 mill. og da er det heller ikke realistisk å komme over 150tsd innen de første 2 måneder (og dermed heller ikke muligå registrere seg 'forebyggende' med tanke på at du når grensen fort.
 
Når det kommer til varelageroppbygging, så åpner dagens regelverk for å få tilbake mva på varer som er kjøpt, men ikke solgt før omsetningsgrensen er nådd.

Så ulempen er "låst 25% av likviditet" fram til en blir registrert, og likviditet er som regel det som kveler/dreper flest oppstartsbedrifter.
 

Miniforetak

Medlem
Forslaget om endring til 150' virker lite gjennomtenkt. Ser at næringsdepartementet viser til at det skal bli lettere for de minste ved at de "slipper" å registrere seg, men dette ser ut til å handle mer om pynting av brura. Såvidt jeg forstår tjener staten på dette, så det er heller der det ligger.
Jeg har også lagt merke til at det er lite oppmerksomhet rundt dette forslaget sammenlignet med 500-kronersforslaget. Svært få har skrevet om det. På våre fb-sider har det skapt reaksjoner, i hvert fall.
 

alterego

Medlem
Ser ikke helt problemet. Etter mitt syn gir det tvert i mot fordeler i en oppstart.

Selger du til privatpersoner er det bare å legge 25% på utsalgsprisen, noe som betyr at du tjener mer pr. salg og kan opprettholde de samme prisene når du blir registrert i MVA-registeret. Alternativt kan du få en boost i salget ved å være 25% billigere enn dine konkurrenter.

Selger du til bedriftskunder vil de forvente at du selger eks. MVA (og du kan selvsagt ikke legge på 25% MVA før du blir MVA-registrert).

Når du når kr 150.000 i omsetning søker du om momsrefusjon for all MVA du har betalt ved innkjøp av varer/driftsmidler.

Du sparer dessuten penger på regnskapsføring frem til du når en omsetning på kr 150.000, siden du kan vente både med regnskap og momsoppgjør. Årsregnskap må selvsagt føres innen gitte frister.
 

Travellingman

Nettgrunder
Dette forslaget må jo være positivt for oss smågrunderne som driver på hobbybasis :) Nå kan jo flere evt gire opp aktiviteten sin uten å slippe å tenke på denne 50K grensen ;)
 

Steve Cash

Medlem
Så enkelt er det ikke. Som jeg nevnte over er dette bare gunstig hvis du har lave kostnader. Selger du innkjøpte varer til næringsdrivende vil få høyere kostpris, uten å kunne ta mer for salget, som jeg nevnte i mitt første innlegg.. Skal du investere i maskiner etc. så blir de dyrere, selv om det selvfølgelig er grenser for hvor mye en investerer med så lav omsetning. Men et hovedpoeng er at dette kan virke konkurransevridende, se over.
 

Steve Cash

Medlem
Jeg husker ikke helt når det ble økt fra 10 000 til 50 000, men det stemmer at det har stått en god del år. Likevel tror jeg en tredobling langt overstiger konsumprisindeksen i den perioden.
 

Steve Cash

Medlem
Der sate du det på plass ja, takk. Og hvis en bruker konsumprisindeksen så får en at 50 000 i 2004 tilsvarer godt og vel 60 000 nå i dag. 150 000 er dermed en dramatisk endring.
 

quicktech

Medlem
Tror mange misforstår definisjonen på denne grensen, som i dag er 50 000 kr pr år og som kanskje økes til 150 000.

Regelen er at de som omsetter over 50 000 kr pr år har plikt til å registrere seg i MVA-antallet. Men hvem som helst som ønsker å registrere seg der kan gjøre det. Jeg registrerte et selskap en gang og ba om innregistrering i mva antallet med en gang (altså fra oppstartsdato) i stedet for å vente til jeg oversteg 50 000 kr. Det gikk fint det.

Så dersom din virksomhet er av en slik natur at det vil være vanskelig å drive uten å være registrert i mva antallet så er det jo bare å sende inn en søknad med nettopp dette som begrunnelse. Dette gjøres via samordnet registermelding i altinn og er kjempeenkelt.
 
Desverre ikke fullt så enkelt. Klippet og limet inn etatens egen beskrivelse om forhåndsregistrering.


1. Forhåndsregistrering

Med forhåndsregistrering forstås registrering i avgiftsmanntallet før den ordinære grensen for registrering i merverdiavgiftsloven § 28 er nådd, jf bestemmelsens første ledd siste punktum.

Forhåndsregistrering kan innrømmes
1) når det foreligger betydelige anskaffelser (behandles under pkt 1.1), og
2) når særlige praktiske grunner tilsier det (behandles under pkt 1.2).

1.1. Forhåndsregistrering pga. betydelige anskaffelser
Bakgrunnen for forhåndsregistrering i disse tilfellene er at næringsdrivende som har betydelige anskaffelser i en oppstartsfase vil ha et likviditetsmessig behov for fortløpende å kunne fradragsføre den inngående avgift som påløper ved anskaffelsene.

Vilkår for forhåndsregistreringFor at forhåndsregistrering skal kunne innrømmes må følgende tre vilkår være oppfylt:

1) Det må foreligge betydelige anskaffelser på et tidspunkt før virksomheten får omsetning.

Ved vurderingen av om betydelige anskaffelser foreligger skal det kun tas hensyn til avgiftspliktige varer og tjenester, eksempelvis skal det ikke tas hensyn til anskaffelser som er fritatt etter merverdiavgiftsloven §§ 16 og 17. Anskaffelsene må videre ha direkte sammenheng med senere avgiftspliktig virksomhet, eventuelt avgiftspliktig del av kombinert virksomhet, og den inngående avgift må være fradragsberettiget etter merverdiavgiftslovens alminnelige bestemmelser.

I kravet til betydelige anskaffelser ligger at det på søknadstidspunktet må være foretatt anskaffelser på minst 250 000 kroner inklusive merverdiavgift.

2) Det må fremstå som overveiende sannsynlig at virksomheten når normal drift foreligger;

  • vil ha en omsetning som ligger godt over registreringsgrensen
  • vil drive sin aktivitet i næring.
Som hovedregel må det oppstilles krav til klar sannsynlighetsovervekt for at virksomheten kommer i gang som forutsatt. Ved vurderingen om forhåndsregistrering skal innrømmes, kan det legges vekt på hva som er normal investeringperiode for vedkommende bransje.

Når det gjelder næringer hvor oppstart generelt er forbundet med risiko, skal dette forhold alene ikke virke diskvalifiserende dersom det aktuelle initiativ fremstår som seriøst. Følgende forhold kan i slike tilfeller vektlegges ved vurderingen av om forhåndsregistrering skal innrømmes;

  • innehaver og långivere har satset store beløp på virksomheten
  • det er ytt offentlig tilskudd til virksomheten
  • offentlig organ har gitt konsesjon for driften.
3) Tidsperioden fra søknad om forhåndsregistrering kommer inn til registreringsgrensen forventes nådd, må ikke være mindre enn fire måneder.

Generelle kommentarer vedrørende forhåndsregistrering

Fylkesskattekontorene behandler søknader om forhåndsregistrering. Skattedirektoratet er klageinstans.

Alle typer anskaffelser kan gi grunnlag for forhåndsregistrering. Det krav som er oppstilt i Rundskriv nr 44 om at det må foreligge store investeringer i driftsmidler eller varebeholdning er således bortfalt.

En forhåndsregistrering skal alltid gis for et gitt tidsrom. Dette vil vanligvis være til og med den termin registreringsgrensen på kr 50 000 forventes nådd.

En forutsetning for forhåndsregistreringsvedtaket vil være at vilkårene for ordinær registrering blir oppfylt innen den fastsatte forhåndsregistreringsperioden. Dersom vilkårene for registrering ikke blir oppfylt, skal virksomheten slettes fra avgiftsmanntallet, med mindre fylkesskattekontoret finner at forhåndsregistreringsperioden bør forlenges.

Det skal i forbindelse med forhåndsregistreringen gjøres oppmerksom på at det vil bli foretatt etterberegning av avgift etter merverdiavgiftsloven § 55 første ledd nr 3 hvis de generelle vilkår for registrering ikke er oppfylt innen fastsatte dato.

Forhåndsregistrerte skal beregne utgående merverdiavgift av omsetning og uttak i h t bestemmelsene i merverdiavgiftsloven uten hensyn til beløpsgrensen i § 28. Investeringsavgift skal beregnes etter de alminnelige regler.

Når forhåndsregistrering innrømmes, kan det samtidig etter søknad innrømmes tilbakegående avgiftsoppgjør for investeringer foretatt før forhåndsregistreringstidspunktet i h t de retningslinjer som er oppstilt for dette.

En som blir nektet forhåndsregistrering bør gjøres oppmerksom på at det i forbindelse med senere registrering kan søkes om tilbakegående avgiftsoppgjør. Videre bør det gjøres oppmerksom på registreringsplikten fra og med det tidspunkt omsetningen kommer over kr 50 000 i en 12 måneders periode.

1.2. Forhåndsregistrering av praktiske grunnerBakgrunnen for denne type forhåndsregistrering er at det ofte går kort tid fra en virksomhet starter omsetning til registreringsgrensen i merverdiavgiftsloven § 28 nås. Mange når grensen allerede ved første salgstilfelle, eller første dag omsetning finner sted. Når registreringsgrensen er nådd, plikter de næringsdrivende å la seg registrere og å beregne merverdiavgift av omsetningen. Iht merverdiavgiftsloven § 44 annet ledd har de imidlertid ikke rett til å anføre avgift i salgsdokument dersom de ikke allerede er registrert i avgiftsmanntallet. Den praktiske gjennomføring av registreringen i avgiftsmanntallet vil normalt ta noe tid. På denne bakgrunn vil mange næringsdrivende ha et behov for å bli registrert før omsetningsgrensen er nådd.

Vilkår for forhåndsregistreringDet må fremstå som sannsynlig at virksomhetens avgiftspliktige omsetning som utgangspunkt vil overskride registreringsgrensen senest innen tre uker fra det tidspunkt omsetningen igangsettes. Det skal i søknaden opplyses når omsetningen vil starte opp og når registreringsgrensen antas oppnådd.


Forhåndsregistreringen gis virkning fra den termin omsetning startes opp. Det skal beregnes utgående avgift av omsetning og uttak, og det foreligger fradragsrett for inngående avgift på alle relevante anskaffelser i den avgiftspliktige virksomheten, jf merverdiavgiftsloven § 21. Investeringsavgift skal beregnes etter de alminnelige regler.

Inngående avgift fra tidligere terminer, kan bli tilbakebetalt etter ordinær søknad om tilbakegående avgiftsoppgjør.
 
Topp