Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Statsbudsjettets forslag om grense på kr 150 000 for registrering i mva-registeret

quicktech

Medlem
Men det er jo et punkt som heter frivillig registrering i samordnet registermelding på alltinn da, hva er dette til? Jeg kan ikke forstå annet enn at de som har et saklig behov for registrering skal kunne få det uavhengig av omsetning?
 
Lover åpner opp for f.eks frivillig registrering av utleiebygg.

Saklig behov -> Overtagelse av næring, store investeringer, dokumentere at første faktura vil være over 50K (feks ved signert ordre) med mer.

Fordi en ønsker fradrag for mva for "småkjøp" - ikke saklig behov.

Jeg er spent på hvilken argumentasjon/dokumentasjon du la ved siden du sier at det "ikke var noe problem" å få registrert seg. Jeg er alltid ute etter ny kunnskap.
 

Steve Cash

Medlem
Edit: Jeg ser at saken ble ytterligere kommentert mens jeg skrev teksten under. Uansett er det slik at en ikke kan fortsette å være registert (ut over to år) hvis en har omsetning under grensen. Derfor vil en rekke næringsdrivende bli slettet fra registeret eller ikke registrert hvis grensen økes til 150 000.

Arjorregnkap har selvfølgelig helt rett, en kan ikke registrere registrere seg for mva før omsetningsgrensen er nådd, med mindre en kommer inn under reglene for forhåndsregistrering, og det innrømmes som regel bare ved store investeringer i oppstartsfasen, som det framgår av sitatet fra etaten over.

At quicktech kanskje kan ha fått det til for noen år siden skal jeg likevel ikke benekte. Det er først de senere årene det har blitt innskjerpet at en må levere kopi av fakturaer som viser omsetning før en blir registret. I starten av min karriere som regnskapsfører hente det rett som det var at en kunne bli registrert "på sitt ærlige ansikt". Men dette er gammel historie. For ordens skyld legger jeg ved lenken som myndighetene som viser framgangsmåten https://www.altinn.no/no/Starte-og-...kt/Hva-gjor-jeg-for-a-bli-registrert-for-mva/
 

Steve Cash

Medlem
Men det er jo et punkt som heter frivillig registrering i samordnet registermelding på alltinn da, hva er dette til?
Frivillig registrering gjelder utleie av fast eiendom, ikke salg av varer eller tjenester.
Jeg kan ikke forstå annet enn at de som har et saklig behov for registrering skal kunne få det uavhengig av omsetning?
Nei, dette stemmer ikke, i alle fall ikke for annet en kortere periode.
 

quicktech

Medlem
Interessant og oppviktsvekkende.

I ytterste konsekvens kan man imidlertid tenke seg flere kreative løsninger på dette, hvis du er blant dem som blir liggende i vippe-sonen og ser at du blir helt avhengig av mva registrering. Man kan feks tenke seg at noen sender en søknad hvor de skriver at de anslår å overstige grensen ila kort tid. Samtidig ber man om årlig innberetning av mva siden omsetningen blir under 1 mnok. Da får man et drøyt år på å rapportere inn faktisk omsetning og "får lov" til å operere i mva antallet hvertfall et år uavhengig av hva den egentlige omsetningen har vært. Ta-ta!
 
Topp