Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Stor inngående moms, 0 i utgående. Mulighet for å spare penger?

Aabysolutions

New Member
Hello,

Jeg driver et selskap som har sin inntekt fra affiliate marketing. Denne inntekten er både jeg og skattetaten enige i at er momsfri. For å skaffe denne inntekten må jeg kjøpe annonser, som jeg må betale moms på. Slik jeg forstår skattereglene ender jeg da med å betale 50 000 i inngående moms som jeg ser på som særdeles merkelig. Finnes det noen lover... som sier noe annet?

Kommentar: I blandt annet England hadde jeg kunne tatt utgående moms på affiliate marketing inntekten (som bare legges til i inntektsslippen) og dermed hatt fradragsrett på den inngående momsen. Det er derfor jeg syntes det er merkelig at det blir som over i Norge.

Mvh,
Peder
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Det er det som er spørsmålet ja. Hvis inntektene faller utenfor mva-loven har en ikke fradrag for inngående mva. Hvis inntektene er fritatt for mva innenfor mva-loven, så har en fradrag for inngående mva. Jeg er ikke så god på dette med affiliate, men så vidt jeg vet er det avgiftsmessig rett og slett reklameinntekter, og skal dermed normalt belegges med mva.

Du skriver at du og skatteetaten er enige om at det ikke er mva på inntektene. Hva er skatteetatens begrunnelse for det? Og sier de at det er fritatt eller unntatt? Er forklaringen rett og slett at dine inntekter regnes som en form for eksport/salg til utlandet?

Registrering for mva forutsetter som kjent at en selger for minst kr 50 000 i løpet av 12 måneder, men hvis du betaler 50 000 bare i mva på kjøp av annonser, så må du jo selge for mye mer enn det, minst 200 000 for å gå i null.
 

Aabysolutions

New Member
Først av alt, beklager for veldig sent svar.

Hvorfor er det fritak på MVA på inntekten din?

Skattejuristen sa:
"Når mottakeren av tjenesten, er en næringsdrivende hjemmehørende utenfor merverdiavgiftsområdet , som jeg forutsetter at mottaker er i ditt tilfelle, er omsetning av nettbasert annonsering fritattt for merverdiavgift jf mval §6-22."

Registrering for mva forutsetter som kjent at en selger for minst kr 50 000 i løpet av 12 måneder, men hvis du betaler 50 000 bare i mva på kjøp av annonser, så må du jo selge for mye mer enn det, minst 200 000 for å gå i null.

Total omsetning overstiger ganske greit 200 000 ja. Men fritatt for merverdiavgift (se over).

Affiliateinnteker fra de danske selskapene har 0% mva, det er vell der han har inntektene fra.
Tips: Google-annonsering har 0% mva (Irland, kun EU-land har merverdiavg)

Trodde Google annonsering hadde 25% mva på lik linje med alt kjøp fra utlandet? Se Skatteetaten - Merverdiavgift – kjøp av tjenester fra utlandet, Svalbard og Jan Mayen - NÃ¥r blir man betalingspliktig for merverdiavgift

Ærlig talt har jeg blitt mer forvirret av hele denne casen en mye annet. Bestemte meg derfor for å konsultere meg med en slektning som er regnskapsfører. Jeg forklarte bedriftmodellen og ble fortalt at da omsetningen bare er fritatt for omsetning skulle jeg registreres i MVA registeret. Når MVA skal gjøre redes for skulle jeg føre en fiktiv (sannsynligvis misbruk av ordet, men slik jeg forstod det) utgående moms tilsvarende den inngående momsen.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Han må ha ment såkalt snudd avregning. Det gjelder ved kjøp av fjernleverte tjenester fra utlandet, der selger ikke beregner mva. I det tilfellet skal du beregne og innrapportere utgående mva i stedet, og hvis du samtidig har krav på inngående mva trekker du samme beløp fra igjen, slik at nettovirkningen blir null.

Hvis du har en slekting som er regnskapsfører, og som du kommuniserer bra med, så overlat regnskapet til ham/henne, så har du et problem mindre.
 
Topp