Mecenat Norway NUF har rettighetene til alt som finnes på
www.studentrabatt.no/.net/.org og dens undersider.
Dette ser veldig ut til å være noe som er skrevet på et tidspunkt da studentrabatt.no faktisk eide domenenavnet studentrabatt.org. De snakker om alt innhold på nettstedet, da virker det logisk at de skriver om et nettsted de tror at de eier (og at de på det tidspunktet de skrev dette faktisk eide). At de går etter folk som bryter med opphavsretten er det ingenting galt med, men det har lite å gjøre med andre domenenavn. Teorien bekreftes av at .net faktisk redirecter til studentrabatt.no og at de ikke nevner .com på lista. Akkurat dette avsnittet er dermed sannsynligvis på ingen måte en hindring for eventuell virksomhet på studentrabatt.org. Det du må ta stilling til, er hvorvidt de har rettigheter til navnet, hvorvidt det vil være etisk riktig å gjøre dette, og hvorvidt du kan havne i trøbbel for dette.
Når det gjelder rettigheter: Verken studentrabatt eller studentrabatt.no er registrerte varemerker (
kilde). Personlig vil jeg også mene at dette er et så allment navn at det ikke vil være mulig å registrere det, jf. Patentstyret: «
Et varemerke kan registreres bare dersom det er egnet til å skille dine varer og/eller tjenester fra andres. Merker som kun angir varens art, egenskaper eller på andre måter beskriver varen, kan ikke registreres som varemerke. Som for eksempel "grovbrød" for brød eller "bringebær" for syltetøy.» (
kilde). Man har selvsagt også firmanavn som en alternativ rettighetskilde -- firmanavnet Mecanat Norway gir selvsagt ingen rettigheter, men gutta bak studentrabatt.no ser også ut til å eie selskapet Schpaa Studentrabatt no ANS (
kilde), så den kan eventuelt bli utfordringen -- spørsmålet vil være om retten vil regne dette som et etablert uregistrert varemerke eller om de vil regne det som et helt vanlig uttrykk å bruke for rabatt for studenter. Jeg er enig med Tonny i at det ikke er riktig å bruke goodwill andre selskaper har opparbeidet seg, men dersom McDonald's hadde registrert domenenavnet hamburger.no, hadde det da vært uetisk av Burger King å registrere hamburger.org? Hadde det vært snakk om bigmac.no og bigmac.org hadde selvsagt situasjonen vært en helt annen. Så spørsmålet blir såvidt jeg kan se om man velger å regne studentrabatt som et unikt varemerke eller ikke.
Når det gjelder det etiske er selvsagt spørsmålet et helt annet: Studentrabatt.no har holdt på i ganske mange år nå, og domenenavnet .org gir helt klart assosiasjoner til studentrabatt.no, så helt riktig vil det selvsagt ikke være å lage en konkurrerende tjeneste der.
Og selvsagt gjelder også trøbbelfaktoren: Uavhengig av om de har retten på sin side eller ikke, hvor store problemer kan Mecenat Norway skape for deg om du forsøker å gjøre noe med dette domenenavnet?
Sannsynligvis er det smarteste du kan gjøre å høre på erfaringer her inne. Forstår det slik at det er folk her inne som har hatt erfaring med nøyaktig denne situasjonen tidligere (vil gjerne høre den historien forresten, sKrud), og har de brent seg er sjansen rimelig stor for at du kommer til å gjøre det samme. Isåfall er det smarteste tipset Tonnys: La domenenavnet gå ut på dato, og finn på et mer originalt prosjekt.