Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Svea Finans - Fakturakjøp

Dag Frogner

Supermedlem
Svea Finans har en tjeneste hvor de kjøper fakturaer fra firmaer og tar seg av utsendelse til firmaets kunder. Svea tar 3-5% av fakturabeløpet, mot at de krever inn pengene og tar risikoen dersom kunden ikke betaler.

Man lager faktura akkurat som vanlig, men sender til Svea istedet for til kunden. Svea postlegger fakturaen med en liten klistrelapp med deres kontonummer på og sender 95-97% av beløpet på fakturaen til utsteder som har pengene på konto dagen etter.

Man kan selv velge om man vil la Svea kjøpe alle fakturaene, eller bare noen innimellom.

Må jo innrømme at dette høres litt fristende ut, når jeg nå nylig har brukt mye tid på noen som ikke er å ivrige etter å betale. Man taper jo noen få prosent, men får da pengene på konto dagen etter at fakturaen er sendt og slipper å tenke på purringer og inkasso om kunden ikke betaler.

Her er litt mer info: http://www.svea.com/Global/Norway/Produktblad/Fakturakjop_v4_web.pdf

Hva syntes dere?
 

Steve Cash

Medlem
Dette ser for meg ut som en vanlig factoringløsning, som mange finansieringsselskaper tilbyr. I alle fall ligner det strerkt. Hvis du vil gå inn på dette, er det sikkert lurt å sjekke tilbud fra flere tilbydere.
 
A

aabbcc

Guest
Dette får du vel fra de fleste banker også. Mener bestemt at dnb tilbyr factoring.
 

hansson

Langveisfarende
Jeg tror at problemet her er at Svea ikke kommer til å kjøpe fakturaer som går til kunder med dårlig kredittsikkerhet/kredittscore. Factoringselskapene kjører nok fakturaer gjennom en kredittsjekkprosess før de godtar den, for å minimere sin egen risiko. Dermed kan obskure ENK, privatpersoner med mye gjeld og AS med rot i papirene lett bli avvist, og da er du egentlig like langt som før.
 
A

aabbcc

Guest
Er du sikker på det hansson? Mitt inntrykk er at factoringselskapene krever at all fakturering går gjennom dem, men jeg er ikke 100%. Jevnt over har de vel sett at det lønner seg også kaster de deg nok ut dersom du har veldig mange kunder som ikke gjør opp for seg.
 

hansson

Langveisfarende
Nei jeg har ikke sjekket hvordan de opererer i praksis, dette var bare basert på hva jeg har hørt. Bare tviler på at de gir kreditt uten å ha full sikkerhet. Tenk hvis Dag sendte fakturaer på 100 000, slik som mange konsulentfirmaer i offshorebransjen kanskje gjør. Det ville blitt dyrt for Svea å ta 100% risiko her, og gi Dag penger på forskudd før de har fått penger på sin kant. En mulighet er derfor at fakturaer til kunder med rød kredittsjekk først betales ut til Dag etter at pengene er kommet inn på Sveas konto.
 

Smbinfo

Medlem
Factoring er vel strengt tatt bare en dyr låneløsning. De fleste vil komme bedre ut av å ta opp et lån i banken og få pengene fra klarna/svea senere.

For SMBbedrifter har jeg inntrykket at Gothia og Creno er ekstra flinke. Både factoring og på fakturautsending/purring/inkasso(da uten factoring).

Er isåfall mange som tilbyr disse type tjenester. Og mange av dem er fornuftige, spesielt om det begynner å bli volum på faktureringen i form av antall faktura og eller beløp.

Ved store beløp er det de som anbefaler å ta opp et lån i steden for å benytte seg av factoringløsninger. Dette for å dekke opp for de ekstra pengene du ville fått kjappere inn via factoring.

Factoring kalles også fattigmannslån, da det ikke er alle firma som er solide nok til å få lån i banken. Men lån er å anbefale før factoring, gitt at man får det til en bedre rente enn det man må betale til factoringselskapet.

Trenger man ikke likviditeten(pengene inn på konto tidligere) i like stor grad vil også et mindre lån(eks 100 000) enn det factoring gir deg i forskudd av innbetalinger (eks 400 000) kunne være en løsning.


PS, det er også svært vanlig at man får deler av beløpet utbetalt først, så resten i det fakturaen er betalt. Noen trekker også en viss sum for ubetalte inkassosaker etc.

Gothia, Svea, Kredinor, DnB, SGfinans, Creno, Klarna osv er alle firma som driver med det samme. Både factoring og andre løsninger for outsourcing av fakturering, purring og inkasso.

Skal du først starte med dette er det også en fordel om fakturasystemet ditt håndterer eksporten på en god måte.
 

Dag Frogner

Supermedlem
hansson: Du har rett i at Svea vil kredittsjekke kunden først, så ja, det kan jo godt hende at man er like langt, men fortsatt slipper man å bruke tid/penger på å følge opp og får pengene på konto dagen etter.

aabbcc: All fakturering trenger ikke å gå gjennom Svea. Man kan velge selv hvor mange og hvilke som går ut på vanlig måte og hvor mange som går gjennom Svea.

Smbinfo: Eksport tror jeg går veldig bra, for den eneste forskjellen på å sende til kunden og til Svea er en epostadresse. Ingen andre ting trenger å endres.

Jeg har ikke testet dette, og vet heller ikke om jeg kommer til å gjøre det, men om jeg får flere kunder som har vanskeligheter med å betale, vil jeg nok vurdere det ihvertfall.
 

Steve Cash

Medlem
Antakelig har Kluften rett, det er nok derfor jeg bare har hatt én kunde som bruker factoring i hele min tid som regnskapsfører. (Men det kan jo være vanligere bransjer jeg ikke har hatt kunder fra, uten at jeg vet det.)

Men en må regne på det i hvert ennkelt tilfelle. Hvis en selv har veldig stram likviditet, eller dyr kortsiktig finansiering, så kan kanskje ha noe for seg. Har en selv pluss på kassakreditt mesteparten av tiden, så tviler jeg på at det er lurt. Gevinsten er selvfølgelig at en ikke står ute med kundefordringer lenger enn høyst nødvendig, rentetap er også dyrt. Dessuten er det mange mindre næringsdrivende som ikke er veldig flinke til å følge opp med raske purringer og eventuelle oversendelse til inkasso. En slipper i alle fall det problemet. Jo lenger etter forfall det går før en kunde betaler, jo mer øker risikoen for at en taper pengene.

Uten at jeg har sjekket betingelser vil jeg tror at det ikke er så enkelt som å fakturere en kunde med tvilsom betalingsevne eller -vilje og la factoringselskapet ta støyten. En eller annen sjekk vil jeg tro at skjer.
 
Sist redigert:
Topp