Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Telefon/internett ENK

metallian

Medlem
Fra Fradragsguiden hos BEdin:
Telefonkostnader med hjemmekontor
Små enkeltpersonforetak vil ofte ha hjemmekontor der man bruker den private telefonen også i næring. Du kan da føre telefonkostnadene i selskapets regnskap, men du må tilbakeføre en del for privat bruk.

Den private fordelen fastsettes til opptil kr 4 000 ved dekning av ett abonnement. Ved dekning av to eller flere abonnement settes den private fordelen til opptil kr 6 000. Det gis et bunnbeløp på kr 1 000 til dekning av telefonutgifter skattefritt. Dette innebærer at regning på elektroniske kommunikasjonstjenester under kr 1 000 og over kr 5 000 for ett abonnement eller under kr 1 000 og over kr 7 000 for flere abonnement er skattemessig fradragsberettiget.

Alternativt kan det gis skattefradrag for dokumenterte utlegg til telefonbruk i næring, spesifisert etter regning fra tjenesteleverandøren. Spesifikasjonen må inneholde tilstrekkelig informasjon til at det er åpenbart at den aktuelle utgiften skyldes næringsmessig bruk, f.eks. dato, klokkeslett, samt oppringt nummer i minutter for hver samtale.
***********
Slik jeg tolker dette kan jeg ta summen av internettkostandene mine og telfonutgiftene, trekke fra 7000 og dersom det blir noe igjen da kan jeg føre det som utgift.

Tolker jeg dette korrekt?
 

sta

Medlem
Det mest logiske her er vel å ha en egen tlf til ENK. Da trekker du fra alt på den tlf.

Vel, det avhenger av størrelsesforholdet mellom privat og firmabruk.

Har du en telefonkostnad på 5000kr. i året fordelt 50/50 på privat og firma lønner det seg å ikke ha egen firmatelefon, da du får fradragsført 1500kr. som egentlig er privatbruk.
 
Topp