Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tilbud på VPS for WF medlemmer

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,

Jeg har vært inaktiv en stund nå pga utdanning/opplæring i min nye jobb. Siden sist jeg var aktiv har vi lansert gode VPS tjenester lokalisert på Ulven, Oslo for våre kunder.

Les mer om våre VPS tjenester her:
https://nordkappnett.no/no/info/vpskonto/

Benytt rabattkoden WF022014 ved bestilling av VPS og velg månedlig betaling. Dette gir det 50% rabatt i 12 måneder hos oss.

Ta kontakt om det er noen spørsmål.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Dette hørtes fristende ut. :)

Jeg er ganske grønn på servere, men vil tro at man kan ha flere nettsider kjørende på en VPS? Eller er det ett domene / en side pr VPS?

Må man kunne noe som helst av drift av server for å bruke deres VPS eller er det like enkelt i bruk som et vanlig webhotell? Altså at man ikke trenger å installere og vedlikeholde programvare på den.
 

cruzader

Medlem
Så, om jeg skal ha ca 10 nettsider på en vps med rundt 7000 unike besøkende pr mnd. Hva burde jeg se etter når det kommer til ram osv?

Og hva burde jeg velge av OS på vps-en?
Har hatt både 512mb og 1gb vps med debian som har hatt flere unike pr måned uten problem.
Men man bør nesten se det litt ann ettersom hvilke sider det er og hva de er satt opp med.

Enkelte scripts så kan serveren være lykkelig med 512mb ram og fortsatt ha "et hav" av ram ledig.
Mens andre kan gå sirup med 2048mb og samme besøkstall.
skrekktilfelle jeg har vært borti var gamle etherpad (en online wordpad omtrent hvor flere kan skrive samtidig) som med 5brukere slet kjøre på 4gb ram, 20 brukere så måtte det flyttes over på en dedikert server med 16gb før det kjørte smertefritt.

Men det står ingenting om hvor mye cpu/io man kan forvente, noe angående ytelse/resurser utover ram, eller hvilken redudans som kjøres.
Hvorfor skal jeg som kunde velge dere til 249kr måneden for 2gb ram og ukjent io/cpu kapasitet mens f.eks webhuset gir meg 2gb ram for 200kr måneden med en dedikert kjerne + ssd.
 
Sist redigert:

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,

Dag: Med VPS må du kunne en del om linuxdrift dersom du ikke leier oss til å gjøre dette også for deg. Da blir prisen høyere da den minste pakken for drift koster 395 pr måned + pris for VPSen.

highroller: Som cruzader sier er det veldig vanskelig å si hvor mye minne man bruker. Det man kan gjøre er å starte med en liten pakke og deretter oppgradere ved behov. Når det gjelder trafikk er det veldig vanskelig å si hvor mye man drar av dette også, men det vi har hele tiden oppdatert statistikk for VPS tjenesten. Vi kjører for det meste CentOS (og noen få med Debian) på våre egne bokser, men det kommer av at vi benytter DirectAdmin kontrollpanel. Vi har god erfaring med CentOS.

cruzader: Vi er alle konkurenter og har våre egne modeller for å beregne priser (forøvrig en diskusjon jeg ikke bør delta i som leverandør). :)
Vi har satt opp våre host servere med Enterprice SATA HDD i et raid 10 system for å sikre maksimal hastighet og sikkerhet for kunder. Vi har pr i dag ikke satt noen grense for I/O load for kunder (selv om vi kan) da det pr dags dato ikke har vært noe problem at noen drar mye. Når det gjelder CPU tildeler vi som standard 4 (shared) cores på alle VPSer. Vi har heller ikke her opplevd at noen føler det går seint.

highroller: Vi kjører gigabit inn i nettet og tildeler 100 Mbit til hver VPS. Dette kan strupes ennå mer dersom det er noen som ønsker dette eller hvis vi opplever problemer med en kunde.
 
Sist redigert:

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Tony: Dette er ikke managed. Hvis du går videre til bestilling kan du legge på drift av din VPS. Prisen for drift er 395 pr måned eks mva.
 

cruzader

Medlem
cruzader: Det er flere mindre wp-sider med korte artikler og noen opencart nettbutikker.
Opencart trekker ikke så mye med mindre du har mye varer, men da gjerne et par tusen før du starter merke noe.
Har satt opp et par mindre opencart butikker med gjerne 2000-4000 unike pr måned og 100-400 varer på 1gb VPS hvor den aldri har kommer over 50% minnebruk.

fra driftsvilkårene deres
VPS hostmaskinen er en ”stand alone” maskin, og nedetid må derfor påregnes ved ved feilretting.
VPStjenesten leveres med en garanti på99,9%oppetidperår. Oppetid er regnet uten planlagt vedlikehold på VPShostmaskinen
Er dette noe etterhengende tekst man har glemt redigere på noen år eller kjøres det virkelig uten redudans?
 

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,

Vi har ingen failover løsning på våre VPS host servere pr i dag, men det er noe vi planlegger. Vi har redundans på PSU i hver enkelt server og Raid10 på disker for å sikre oppetid. Det siste året har vi ikke hatt nedetid på våre VPS tjenester annet en en planlagt oppgradering av minne. Vi kjøper all maskinvare med 24/7 maskinvaresupport fra leverandør, for å holde evnt. rettetid kortest mulig.
 

cruzader

Medlem
Formelt sett er det nok fortsatt VPS, er vel bare det redudans/kvalitets-nivået som resten av bransjen gikk bort fra for tja 6-8år siden?

så 249kr for en 2gb ram andel av en dedikert server.
Men når jeg kan leie en i7 quad-12gb-4x enterprise disker i raid10 for rundt 450kr hos en av europas største hosts med bedre redudans(større driftsmiljø med bedre teknikerdekning samt strøm/nett), så blir de 249kr en blodpris for hva jeg får igjen.

Sammenligner man med f.eks webhuset som over, så tar dere da en høyere pris for:
- ingen redudans ved problemer på serveren
- mye dårligere io/diskytelse
- en fjerdedel av trafikken/overføringen pr måned
- 100mbit istedenfor gigabit

Er kanskje negativ i forhold til hva man får for pengene, men du har gjerne noen lyspunkter til hva som skulle være en fordel med velge dere?
 

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei :)

Tja, alle må få lov å være skeptisk, men diskusjonen om hva andre tilbyr i forhold til oss er jeg som nevnt ikke så veldig interessert i å ta. Jeg liker ikke å uttale meg om andre leverandører da det kan sette oss selv i dårlig lys.

At teknologien er gammel er jeg ikke enig i. De fleste i dag har SATA/SAS som disker i raid for hastighet og sikkerhet. Noen har begynt med SSD, men vår erfaring er at svært få faktisk har behov for SSD. I/O har som nevnt ikke være noe problem på de serverne vi har i dag. Det er svært få som faktisk tilbyr en VPS i den prisklassen med 100% redundans. Det som kanskje er forskjellen er at vi har opplyst om dette i våre vilkår, for ikke å "lure" noen. Vi kjører et system som heter SolusVM, som pr i dag ikke har noen "failover" innebygget, men det jobbes med at dette skal på plass. Når det gjelder trafikk er det fult mulig for oss å sette opp en VPS med gigabit nettverk, men erfaringsmessig er det nesten ingen som har behov for det. Om det skulle være noen som har behov for gigabit, så skal vi selvsagt levere det. Kan her nevne at gjennomsnitt trafikkforbruk på en av våre servere ligger på omlag 20 Mbit/sek den siste uken.

Vi (NKN) har drevet med hosting i snart 15 år, og vi har hatt minimalt med problemer på alle disse årene. Vi kjører kvalites maskinvare levert av Nextron av merket SuperMicro. Som eneste norske leverandør har vi også en vakttelefon som er bemannet 24/7 som er helt gratis å benytte for alle våre kunder. Vi har levert god brukerstøtte i alle år, og vi har meget dyktige teknikere som gjør sitt beste for at alt skal fungere. All maskinvare er kjøpt (vi leaser ikke utstyr) og vi har 24/7 avtale med alle leverandører for å sikre minimum av nedetid hvis problemer oppstår. Vi overbelaster heller aldri en server med for mange kunder, men kjøper stadig ny maskinvare for å sikre at den tjenesten vi leverer er kjapp og stabil.
 

cruzader

Medlem
At teknologien er gammel er jeg ikke enig i. De fleste i dag har SATA/SAS som disker i raid for hastighet og sikkerhet. Noen har begynt med SSD, men vår erfaring er at svært få faktisk har behov for SSD.
Selve SATA/SAS teknologien er ikke gammel nei men måten dere bruker den er gammel/utdatert.
de fleste bruker SATA/SAS disker i sanene sine med ssd cacher med unntak av de få som har byttet til rene SSD løsninger.

Det jeg tenker på med gammeldags er kjøre stand alone maskiner som man fortsatt finner hos hobby-hosts men ikke hos store seriøse aktører.
Men hovedsakelig ha raid i de faktiske nodene istedenfor i sanet, det bruker selv hobby-hostene ha migrert vekk fra, nå kunne jeg fint skrevet et par sider om hvorfor SAN slår raid på enkeltnodene men kan vel summere opp med at det er ineffektivt/upraktisk med tanke på backup,ytelse,drift og plassutnyttelse.

Selv dedikert server markedet har startet gå vekk fra disker/raid i nodene nå til gi SAN andeler som standard istedenfor oppgradering.

Som eneste norske leverandør har vi også en vakttelefon som er bemannet 24/7 som er helt gratis å benytte for alle våre kunder.
Det stemmer bare ikke, men de som har det bruker spesifisere at det er for "nød" eller ved behov for kritisk support.
 

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,


Vi kan sikkert diskutere opp og ned i mente om dette, men jeg velger å la det ligge. En hver for gjøre opp sin egen mening om saken.
 
Topp