Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tiltak etter forfalt betalingsoppfordring

hvoslef

Student
Heisann.

Har en kundegruppe som ikke er særlig glad i å betale for seg. For øyeblikket så har jeg 13 saker mot kunder som ikke har betalt etter å ha mottatt betalingsoppfordringen. Hva er normal praksis etter dette, og hvor stor er sannsynligheten for å få igjen beløpet etter å ha tatt saken videre til namsmannen?

Lurer også på dette med salg av fakturaer. Har ikke kredittsjekket noen enda, og lurer på hvilke krav en eventuell kjøper av disse fakturaene skal ha for å overta de. Er særdeles interessert i dette, da jeg ønsker å bruke tiden min på andre ting enn innkreving.

Takk for framtidige svar, og ønsker dere en flott jul :)
 

Steve Cash

Medlem
Mener du første purring når du skriver betalingsanmodning? Hvis du ikke har sendt purring, så gjør det. Hvis du har sendt purring og betalingsfristen på den er ute, så sender du inkassovarsel. Merk at det er strenge regler for hvordan inkassovarslet skal utformes. Bl.a. skal den være skriftlig, hvilket betyr gammeldags brev, det skal inneholde ordet "inkassovarsel" og det skal være 14 dagers betalingsfrist. Og så trenger du selvfølgelig et inkassobyrå hvis de ikke betaler etter inkassovarsel. Eller du kan bruke egeninkasso, eller en webside som tilbyr slikt, f.eks. Conta hos forumets bruker hansson. Normalt gjør en alt dette før en drar i gang namsmannen. Regler og framgangsmåte er det lett å finne på nettet.

Hvor stor sjanse har du for å få pengene? Det vet ikke jeg mer om deg, snarere tvert i mot. Men det som i alle fall kan sies er at gjør du ingenting er sjansen lik null. Gjør du de riktige handlingene øker sjansen for at du får igjen i alle fall en del av pengene. Erfaring sier meg at ærlige kunder betaler etter purring, de har bare glemt det. Slabbedasker betaler etter inkassovarsel hvis de ikke er så kyniske at de gjetter på at du ikke tar det til inkasso likevel. I tillegg til de kyniske er det er gjerne de som er i et håpløst økonomisk uføre som ignorerer inkassovarsler.

Det en videre har erfaring for at at sjansen for å få pengene minker jo eldre kravet blir. Derfor bør du ikke være passiv, men bruk purring, inkassovarsel og inkasso med så korte tidsintervaller som det er tillatt å gjøre. Alt for mange småfirmaer taper penger fordi de har dårlige innkrevingsrutiner, eller er misforstått snille alt for lenge.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
OK, da mistolket jeg. Jeg så på websida som selger dette produktet til 299 kroner, og tenkte at de som gir blaffen i å betale fakturaen kanskje vil spekulere i selgeren ikke vil ta bryet med inkasso for et så lavt beløp, og gi blaffen i purring og inkassovarsel også.

Men selvfølgelig anbefaler jeg å purre uansett. Dessuten er det skyldneren som må betale inkassoomkostningene, i alle fall hvis det er mulig å drive inn pengene.

Antakelig må en regne med litt jobb med å drive inn pengene når en salg til forbrukere uten at det betales med kort ved bestilling.
 

hvoslef

Student
Jeg har gjort alt av rettslige krav forbundet til inkasso. Tittelen sier at forfallsdatoen for betalingsoppfordringen har forfalt, og det er dagens status.

Det stemmer, Tonny Kluften, det er DriveSafer det er snakk om.
 

Steve Cash

Medlem
Greit, det var ikke selvsagt at ordet betalingsoppfording skulle tolkes som at du har vært gjennom hele inkassoprosessen, betalingsoppfordring er et ganske vidt begrep.

Uansett, hvis det er mulig å foreta trekk hos den som skylder deg penger vil namsmannen kunne løse det for deg. Gebyret er ca. 2400 kroner, det er skyldneren som skal betale det, men hvis det ikke er mulig med trekk må du dekke gebyret selv. Og det blir jo ganske saftig hvis du risikerer gebyr for 13 saker. Har du brukt et inkassobyrå vil du ofte kunne få råd om betalingsevnen hos den enkelte skyldner, har du drevet med egeninkasso er det verre. Som før sagt, det er ingen her som vil kunne si deg hvor stor mulighet du har for å få igjen pengene via namsmannen, uten å kjenne de enkelte sakene, statistikk på hvor mange saker som løses på denne måten er ikke interessant når en skal bryte det ned til enkelttilfeller. Du kan selvfølgelig kredittvurdere de som skylder deg penger, hvis du ikke allerede har gjort, men heller ikke det er gratis.
 
Sist redigert:

hvoslef

Student
Greit, det var ikke selvsagt at ordet betalingsoppfording skulle tolkes som at du har vært gjennom hele inkassoprosessen, betalingsoppfordring er et ganske vidt begrep.

Uansett, hvis det er mulig å foreta trekk hos den som skylder deg penger vil namsmannen kunne løse det for deg. Gebyret er ca. 2400 kroner, det er skyldneren som skal betale det, men hvis det ikke er mulig med trekk må du dekke gebyret selv. Og det blir jo ganske saftig hvis du risikerer gebyr for 13 saker. Har du brukt et inkassobyrå vil du ofte kunne få råd om betalingsevnen hos den enkelte skyldner, har du drevet med egeninkasso er det verre. Som før sagt, det er ingen her som vil kunne si deg hvor stor mulighet du har for å få igjen pengene via namsmannen, uten å kjenne de enkelte sakene, statistikk på hvor mange saker som løses på denne måten er ikke interessant når en skal bryte det ned til enkelttilfeller. Du kan selvfølgelig kredittvurdere de som skylder deg penger, hvis du ikke allerede har gjort, men heller ikke det er gratis.

Har kredittsjekket en del av kundene, og jeg får vite at de ligger i sonen personlig konkurs. Enkelte har lav risiko (i følge termometeret til Conta Kreditt), er det bare å kjøre på da?
 

Johan

Medlem
Skaff deg egeninkasso. Har brukt det med stort hell og bra fortjeneste i mange år. Veien til namsmannen er kort. Du får rentene og gebyrene som inkassoselskapene ellers tar.

Hvis ikke det er store summer det dreier seg om er det vanskelig å selge et lite antall fakturaer. Og det du får er nesten null og nix. Da er det bedre å tegne en avtale med et factoringselskap som tar hånd om alle fakturaene dine.
 

hvoslef

Student
Har selv en liten bunke fakturaer hvor purringene har forfalt, er vel rundt 20 000kr.
Ser i conta sitt inkasso system at jeg må ha fødselsdato på kundene for inkasso, noe side jeg kan finne slikt utover google folk så "jakte etter" profilsider på facebook etc?

Jeg anbefaler deg skattelistene. Da du vet fullt navn og postadresse.
 
Topp