Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tips til CMS for nettavis?

Torgeirp

New Member
Hei!

Først og fremst, jeg er en gutt på snart 15 år fra Bergen som er interessert i alt innen data&design.

Jeg har planer om å starte en lokal nettavis med noen venner som skal være et slags prosjekt. På skolen har jeg valgfaget "Medier & Informasjon" og der har vi vært innom nettavis fra Elevavis.no. Jeg har nylig vært på arbeidsuke i BA (Bergensavisen), der jeg har sett hvordan de jobber og hvordan de publiserer artikler. Når det gjelder CMS jeg er ute etter kan det være eks: Joomla!, Wordpress, Drupal eller hva det skal være, men jeg ønsker å satse på design. Visst jeg e.x søker på google: "joomla news template", så får jeg bare opp "dårlige design".. Det designet jeg liker er sånn som BA, VG, DB osv... har. Visst jeg skal forklarte designet enkelt: den første artikkelen har stort bilde & stor tekst. Nedover ligger artiklene som bokser vi kan endre farge på, litt som BA bruker.

Vet dere om hva denne typen "CMS/design" heter? Håper dere forstår hva jeg mener, og tusen takk for alle svar! :)
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg bruker selv Wordpress på alle nettsider jeg setter opp og jeg syntes det er et veldig bra CMS. Lett å bruke (hvis du ikke trenger å gjøre spesielt store modifikasjoner), det finnes mye bra design/plugins til det og det er veldig populært, noe som gjør det enkelt å finne hjelp.

Har brukt Joomla tidligere, men syntes det ble for tungvindt og rotete.

Her har du noen design til Wordpress som kanskje kan passe?

710+ WordPress Blog Themes & WP Magazine Templates | ThemeForest
 

Torgeirp

New Member
Jeg bruker selv Wordpress på alle nettsider jeg setter opp og jeg syntes det er et veldig bra CMS. Lett å bruke (hvis du ikke trenger å gjøre spesielt store modifikasjoner), det finnes mye bra design/plugins til det og det er veldig populært, noe som gjør det enkelt å finne hjelp.

Har brukt Joomla tidligere, men syntes det ble for tungvindt og rotete.

Her har du noen design til Wordpress som kanskje kan passe?

710+ WordPress Blog Themes & WP Magazine Templates | ThemeForest

Tusen takk! Skal se nærmere på det :) Laget en liten modell i paint av det designet jeg er ute etter, visst folk har noe å si om det :) Her!
 

Msites Ltd

Livsnyter
Å finne et tema slik du ønsker er ikke noe problem.

Google "wp theme magazine" eller "wp theme newspaper" så finner du sikkert et som passer.

Jeg, som Dag, har mine fleste nettsider i wordpress. Har også drevet litt med Joomla for noen år siden, men fant hurtig ut at WP var enklere og mer utvidbart enn Joomla.
Tilgjengeligheten på ekstra plugins med dertil funksjoner er enorm i WP, så hvis du bruker litt tid på å gjøre research så finner du garantert det du ønsker.

Det viktigste er dog å komme igang og få innhold på nettstedet. Sett opp en enkel WP, fyll på med innhold og så kan du begynne å teste de forskjellige themes ut fra ditt innhold.

De fleste av oss har vært gjennom den samme modellen du skal igjennom, vi har vært blanke på wp og måtte sette oss inn i hvordan det fungerer. Fordelen for deg er at vi er mange her inne med god oversikt og mye kunnskap, så du kan enkelt få hjelp når du sitter fast - men, forsøk selv først er mitt råd!

Lykke til med avisen!
 
Topp