Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tips til ny rask PC

appelsin

Medlem
Jeg trenger tips til ny bærbar PC. Jeg skal ikke bygge den selv. Den skal kjøre Windows. Er ute etter en rask og billig PC, som helst veier lite (med lader) mtp flyturer etc.

Jeg har funnet denne her som ser ganske rimelig ut. 16 GB RAM, men veier 2,6 kg som er det samme som min gamle PC.

Lenovo G505

Noen hevder at operativsystemene ikke klarer å utnytte de 16 GB RAM. Stemmer dette? Ser datamaskinen i lenken over ut som et greit kjøp?
 

hvaer

Medlem
Hva skal du bruke den til? 16 gig ram er ikke strengt tatt nødvendig, men samtidig er det ikke ram som gjør en pc dyr eller ei(med mindre man ramler borti Apple). Ser dog ikke helt konseptet med denne maskinen, ser mest ut som en gimmick, for prosessoren er ikke utpreget rask.

For min del, så hadde jeg vurdert følgende maskin meget sterkt, om jeg skulle hatt en rask maskin, uten å betale skjorta.

Multicom Xishan W650S 15.6" Full-HD Matt IPS Intel Core i7-4700MQ, 8GB, 128GB SSD + 1TB Hdd, GeForce GT 750M, DVDRW, Uten operativsystem / MULTICOM
 
Sist redigert:

appelsin

Medlem
Takk for svar. Jeg skal bruke den til å simulere et program opp mot historiske data, og da har jeg fått høre fra de som har laget programmet at man bør ha så mye RAM som mulig, og helst over 8 GB.

Jeg har en treg PC fra 2004 som ikke kan brukes til noe som helst, så alt blir forbedringer for meg :)
 

hvaer

Medlem
Kan programmet gjøre seg nytte av alle kjernene til en prosessor?
Kan det utnytte kraften fra ett skjermkort?

Det er spørsmål du må få svar på før du kan få ett optimalt valg av ny maskin, og maks pris er en fordel å oppgi. Om du tør å si navnet på programmet, så kan andre også evt. se hva andre har erfart, ved å google.
 

appelsin

Medlem
Systemkrav for programmet:

Prosessor mer enn 1 GHz og gjerne dual core står det. Ellers sier de: "Det som är viktigast för att köra programmet och simulering är så mycket RAM som möjligt, helst 8 GB eller mer, och skärmens upplösning så att du får plats med alla fönster etc, helst full-HD 1980 x 1080 eller bättre."

Hva tror du om den her? Packard Bell ENTV11CM-10468G1TM

Den har bare oppløsning på 1366x768, men koster bare 4990,- og har 8 GB RAM og prosessor 2,30 GHz.
 

eplebiten

Medlem
Denne prosessoren (AMD A6-5300) har en ytelse som er dårligere enn en Intel i3. Så hvis programmet krever en del prosessorkraft vil denne ikke være et godt alternativ. Hvis du går opp litt i pris (ca. 1000) vil du kunne finne en maskin med en Intel i5-4XXX (siste generasjon). Legg til 16 GB RAM til 13-1400 kr, og du har en maskin som er atskillig bedre enn den fra Lenovo. Totalt vil det koste 7000 kr.

Alternativt kan fortsatt kjøpe en stasjonær maskin som igjen vil være kraftigere enn en bærbar. Men jeg antar at du også ønsker en ny arbeidsmaskin og ikke vil beholde den gamle maskinen.

Etter min mening er den stasjonære maskinen svært undervurdert av de fleste som et godt alternativ. Selv bruker jeg stort sett kun stasjonære maskiner fremfor bærbare. Hvis jeg skal har behov for en bærbar så bruker jeg en Macbook Air 11" med oppgradert SSD. Kanskje dette er et resultat av at jeg har et annet behov for maskiner ettersom jeg driver en del med redigering og bildebehandling. Heldigvis er det ikke lenge til den nye Mac Pro kommer og jeg får brukt Hacktintosh-maskinen som VPS-server.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Ser litt ut som et minimumsvalg… Tror du burde teste det programmet litt ordentlig/tungt på den så raskt som mulig, så du evt kan levere den tilbake innenfor 30-dager-fri-retur-greia til elkjøp, hvis den ikke holder mål.

Anbefaler STERKT å gå for SSD - det gjør ALT veldig mye mer snappy, og hvis de har sagt at 8gb ram er minimum, så er det nok lurt å gå for 16gb. Evt ville jeg ha gått for en stasjonær maskin, jeg kjøpte en toppspekka imac for et år siden (bortsett fra minne, det kjøper jeg utenom), og den er knall. Med den stående på kontoret har jeg plutselig fått et skille mellom jobb og fritid igjen.
 

appelsin

Medlem
Det var derfor jeg valgte Elkjøp, slik at jeg kan bytte den hvis den ikke duger. Jeg trenger ikke så rask PC ellers. Jeg vil egentlig få mest igjen for pengene :)

Vi får se om den duger til formålet.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
mja… sånne besparelser kan fort bli dyre… Skal ikke mange timene med tapt arbeidstid til før det hadde lønt seg å kjøpe en litt dyrere og bedre maskin.

Hvis du virkelig vil ha mest mulig for pengene er det helt klart stasjonære som er best, så hvis du ikke MÅ ha en bærbar kan du få en mye kraftigere og bedre maskin for samme summen hvis du velger stasjonær.
 
Topp