Kjapp og trygg hosting for Wordpress

To firmaer som samarbeider, hvordan ordne økonomien?

Dag Frogner

Supermedlem
Jeg fotografer en del og en i familien driver å polerer biler. Vi vurderer å starte opp en tjeneste mot privatmarkedet, hvor vi shiner opp og fotograferer biler for folk som skal selge.

Kunden skal da ha èn faktura, men vi må jo gjøre opp oss i mellom også.

La oss si at prisen til kunden er 3500,- inkl mva.

Det blir 1750,- inkl mva på hver av oss. Vil det da bli riktig at mitt firma sender ut faktura til kunden også fakturerer "polereren" meg 1750,- ?

Eller vil det være en bedre (og kanskje enklere) måte å fikse dette på?
 

Ole Avranden

utvandret
Vet ikke om det finnes en lurere måte å gjøre det på, men jeg ville nok gjort det slik du skisserer.

En hake er hvis partneren din ikke har eget firma allerede, vil han aldri få mer enn 1 kunde, og følgelig vil han bli vurdert som ansatt i ditt selskap hvis staten begynner å pirke i det. (Gjelder i hvert fall for ENK, mulig også for andre selskapsformer?)
 

Steve Cash

Medlem
Ja, det som Ole Avranden nevner er en fare, ellers er løsningen du skisserer med å leie inn polereren som underleverandør fornuftig. Du skriver at han allerede holder på med polering, altså har han vel flere kunder, og hvis denne fellesvirksomheten ikke blir så omfattende at han ikke rekker flere kunder, så burde det ikke være noe problem.

Øvrige måter å løse det på, jeg kommer ikke på fler enn disse tre:
1. Dere starter et felles firma. Da bør det jo ha et visst omgang.
2. Du ansetter ham på timebasis/oppdragsbasis.
3. Dere sender hver deres faktura. Fordelen med denne løsningen er at det ikke er et så stort problem for deg hvis kunden ikke betaler. Det vil jo være kjedelig om du må betale polereren 1750 kroner samtidig som du forliser honoraret fra bilselgeren.

Men til å begynne med, i alle fall inntil dere ser hvor stor etterspørsel det er, forslår jeg at dere gjør som du skriver, du sender faktura til kunden og polereren fakturerer deg, gitt at han har sitt eget firma.
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Han har ikke eget firma, men kommer til å starte ENK i løpet av høsten. Altså er det ikke mva inne i bildet for hans del heller, men vi har altså hvert vårt firma når vi starter opp samarbeidet.

Vi er jo i familie, så jeg tror ikke det blir noe problem å gjøre opp oss i mellom. Tror det er en bedre løsning å sende kunden èn faktura, kontra to.

Men hvordan blir det da med tanke på regnskapet? Vil jeg kunne få skrevet av disse 1750,- som et utgift, eller vil det ikke gå under den paraplyen?
 

Steve Cash

Medlem
Det din slektning fakturerer deg vil helt klart være en driftskostnad, og dermed skattemessig fradragsberettiget som fremmedytelse og underentreprise. Vær imidlertid oppmerksom på at inntil han har nådd kr 50 000 i omsetning vil han fakturere deg uten mva, mens du må legge på mva på hele beløpet til kunden.
 

thoaud

Country manager @ Servebolt
Jeg hadde sendt faktura mellom selskap 1 og selskap 2 ved faste intervaller. Da slipper man så forbanna mange bilag, og gjør det enkelt å forholde seg til. Og for guds skyld, lag en avtale mellom dere som regulerer ansvar dersom ikke sluttkunde gjør opp for seg.

Men tenk også på følgende scenario; hva om han er fornøyd med poleringen, men misfornøyd med bildene. Eller omvendt? Hvordan skal dere løse det da?

Så fort dere får dette til å rulle hadde jeg startet et felles AS.
Eventuelt så er kanskje ANS eller DA en mulighet? (ikke dyp kunnskap om ANS/DA)

Min mening er; er det ikke verdt det å ta kostnaden for å starte et AS, vil ikke selskapet overleve uansett. Og da burde du heller bruke tiden på noe mer fornuftig.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Takk for tips folkens! :)

Jeg har hele tiden tenkt at den dagen jeg kan leve av firmaet mitt, så starter jeg AS. Men hittil er det kun en bi-inntekt og da syntes jeg ENK er greit nok. Vi aner ikke om det er noe marked for dette, men klart, dersom vi kan klare å tjene litt på dette, er det jo ikke umulig å starte opp noe sammen. Vi jobber begge 100% i andre jobber, så terskelen for å si opp jobbene og prøve å leve av dette er jo ganske høy.

Faktura annen hver gang kan jo fungere det, men akkurat nå går det kun via kjente og vi tenker at det kanskje virker mer seriøst å la ett firma fakturere. Folk (som også kjenner hverandre) vil vel kanskje begynne å lure litt når A fikk faktura fra meg, mens kameraten, B, fikk faktura fra han andre?

Som sagt aner vi jo ingenting om responsen i markedet, men jeg ser vel for meg at det starter opp ganske rolig, også kan vi evt finne andre måter å gjøre faktureringen på dersom det blir litt mer å gjøre.
 

Ole Avranden

utvandret
Dere kan jo lage ett "markedsnavn" som dere markedsfører dere med og fakturerer med, og så påføre den lovpålagte firmainfoen fra respektive ENK med liten skrift. Så kan dere fakturere under samme navn begge to.
 

Steve Cash

Medlem
Markedsnavn kan en bruke, men jeg tror bestemt at fakturaen ikke kan komme fra mer enn ett juridisk navn, dvs. ett firma. Rent praktisk: Tenk deg at en kunde er misfornøyd og klager, hvilket av firmaene er rette mottaker av klagen? Og hvordan skal en bokføre dne utgående fakturaen hos selger, skal de føre halvparten hver? Eller mente du at trådstarter og han kompanjong skal sende hver sin faktura under samme markedsnavn? Heller ikke det virker som en god løsning.
 

Dag Frogner

Supermedlem
Vi kommer til å markedsføre oss som èn "enhet", men jeg også mener bestemt at fakturaen må inneholde det juridiske navnet? På samme måte som man kan markedsføre firmaet sitt med hvilket som helst navn, så lenge det juridiske står på fakturaen.
 

Steve Cash

Medlem
En kan skrive faktura i markedsnavnet, hvis dette er registrert som en underenhet i Brønnøysund, så vidt jeg vet. Men en og samme faktura kan ikke inneholde fakturering fra to firmaer med begge firmaers navn på fakturaen, det blir galt.

Du hadde løsningen til å begynne med, du sender faktura til kunden på hele beløpet, han som polerer sender deg regning på jobben han har gjort, ikke gjør det vanskeligere til å begynne med. Dette forutsetter selvfølgelig at han har eget firma og oppfyller de generelle kravene til å drive næring, slik om omfang, varighet, egnet til å gå i overskudd, ansvar for eget arbeid osv. Dvs. alt som Skatteetaten lister opp. I motsatt fall må du lønne ham, eller dere må starte et selskap sammen. Men som du selv nevner så vet du jo ikke ennå om det er noe marked for dette, og da er det litt dumt å ta kostnaden med å stifte et selskap før dere vet det.
 

Ole Avranden

utvandret
Ikke glimrende forklart fra min side nei. Prøver igjen:

Det jeg mener er at Dags firma kan fakturere under markedsnavnet. Det kan også samarbeidspartneren gjøre hvis han skal fakturere. Begge må selvfølgelig fakturere med sitt eget juridiske navn i tillegg.

Men hvis samarbeidspartneren får nok av kunder i eget firma vil det være unødvendig å gjøre det på denne måten.
 

Steve Cash

Medlem
Ja, på den måten kan det nok antakelig gå an. Da bør de kanskje fakturere annen hver gang, i alle fall hvis de ønsker at kundene skal få bare én faktura for jobben.
 
A

aabbcc

Guest
Det er ikke all verden dyrt å sette opp og drive et as i dag. Hvis dette er noe dere har tenkt til å satse littegrann på så vil jeg anbefale det. Det skal ikke mye til før det blir uenigheter. Hvem eier for eksempel merkevarenavnet dersom dette slår an? Eller motsatt, om noen skulle kreve deg for en del penger på grunn et eller annet som polereren har stelt i stand?

Det jeg iallefall ikke ville gjort er å fakturere annenhver gang. Det er bare styr. Jeg regner med ideen er tilsvarende boligstyling og fotografering før salg - men med bil. Det er jo en kul ide egentlig, så det kan slå ann.
 
Topp