Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Tok ut 16 millioner fra enkeltmannsforetak

Santo

Active Member
Forstår ikke denne artikkelen helt...

Thon tok ut 16 millioner fra enkeltmannsforetak - Eiendom - E24

Det står blant annet:

Hotell- og eiendomskonge Olav Thon (89) har valgt å beholde enkeltmannsforetaket som han etablerte i 1982.

Fra dette hentet han ut 16 millioner kroner i fjor.

Til sammen har Olav Thon tatt ut over 90 millioner kroner fra enkeltmannsforetaket de siste fem årene, viser en gjennomgang av årsregnskapene.

Selskapet driver med utleie av eiendom.

Millionuttakene preger ikke selskapets balanse i særlig stor grad. Egenkapitalen er nemlig på over to milliarder kroner.

Jeg trodde ikke man kunne beholde en egenkapital i et enkeltmannsforetak jeg? Altså at det er slik at all profitt må "tas ut" og skattes av?

Eller er det jeg som er helt på jordet?
 
A

aabbcc

Guest
Det har jeg også alltid trodd. Mnn jeg ser at i regnskapet for enkelmannsforetaket mitt så bygger det seg opp egenkapital. Tenkte jeg skulle spurt regnskapsføreren hva dette er, men har ikke fått surra meg til å gjøre det enda.
 

Steve Cash

Medlem
Det stemmer at alt en tjener i et enkeltpersonforetak beskattes på innehaveren i det året det opptjenes (med unntak av skogeiere, reineiere og musikkartister, som har mulighet til å fordele beskatningen, men det ser jeg bort fra her). Det vil likevel være en bokført egenkapital i foretaket, det er rett og slett alle eiendeler (bygninger, maskiner, fordringer, bankinnskudd osv.) minus gjeld. Hvis gjeld er større enn eiendeler vil egenkapitalen være negativ, det er slett ikke bra i et selskap, men i et enkeltpersonforetak har det ingenting å si, så fremt en har midler til å betjene gjelden ved forfall.

Dessuten har (som regel) ikke enkeltpersonforetak full regnskapsplikt, dermed er alle verdier fastsatt etter skatteregler, og egenkapitalen sier ingenting om hva eiendeler som maskiner og fordringer virkelig er verdt. Men akkurat der er det et unntak for Olav Thon ser jeg på proff.no. Enkeltpersonforetaket hans er så stort at det har full regnskapsplikt, og dermed skal alt være verdsatt etter virkelige verdier, men uttrykket uttak er fortsatt dårlig.

Uansett om pengene står på bankkonto i regnskapet eller på privat sparekonto blir skatten den samme, og hvor pengene står er hipp som happ. Å si at en har tatt ut x millioner fra et enkeltpersonforetak er en svært dårlig formulering, å si at en har tjent x millioner er en mye riktigere formulering
 

picxx

Well-Known Member
ja, får vi kysse deg :)
 
Topp