Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trøbbel i paradis - trådløst internett

kongen

kongemedlem
Det er trøbbel i paradis (når paradis er trådløst internett).

Jeg har hatt kablet internett de siste månedene i ny leid leilighet. Kjøpte en trådløs ruter i dag men ting og tang fungerer ikke som det burde. Etter mye frem og tilbake har jeg fått ruteren til å virke med en kabel, men bare som en "klump" mellom veggen og pc'n.

Greia er at jeg har kabel mellom veggen og LAN-port-1 og kabel fra LAN-port-2 til pc'n. Slik får jeg fortsette å bruke nettet med kabel med ruteren koblet til, men jeg ønsker jo helst trådløst. Det er en kontakt merket "Internet" som jeg koblet til veggen først (WAN-porten), men da kommer det ikke noe internettsignal inn til ruteren.

Jeg har også tidligere måtte bruke en "ting" mellom veggen og pc'n for at internett skal fungere, det går ikke an å koble kabel rett fra veggen til pc. Jeg sitter nå i leid leilihet hvor internett er med i leien via en ruter/switch inne hos huseier. Hvordan kan jeg koble min trådløse ruter til å virke ordentlig?
 
Sist redigert av en moderator:

Nutz

Med lem
Dytt kabelen fra "veggen" inn i en av de vanlige Lan-portene. Så aktivere Wlan på routeren din. Da er man egentlig oppe å kjører.
 

Mortenxx

Medlem
Fabrikat/modell på ruteren du har kjøpt? F.eks. "DLink DIR-615", "Linksys WRT54GL" eller tilsvarende navn og nummer.

Det sparer deg for temmelig diffuse svar hvis jeg sporer opp manualer på nettet før jeg svarer.

Metoden du bruker nå (kabel inn på ruterens LAN-port) er en helt grei midlertidig løsning, siden den ihvertfall sikret deg internettforbindelse. Med denne tilkoblingen deaktiveres ruterfunksjonene slik at ruteren fungerer som en switch (litt mindre "intelligent" enn en ruter).

Korrekt tilkobling er egentlig kabel til ruterens WAN-port (Internet, DSL, WAN eller andre navn), men dette krever spesielt oppsett i ruteren hvis den kobles til en annen ruter (de fleste bredbåndsmodem har en innebygd ruter).

Svar som gis fra manualer er ikke like gode som de som gis på bakgrunn av egen erfaring, men jeg bør ihvertfall kunne peile deg noenlunde inn på rett spor for oppsettet i ruteren.
 

Mortenxx

Medlem
Jeg har funnet 1 forklaring i manualen for DIR-615 - rettet mot samme type tilkobling som du bruker (kabelen fra veggen inn i en LAN-port i ruteren). Kapittel "Connect to another router" i manualen (du har manual på CD).

Jeg kjenner også til forklaringer som er rettet mot annen type tilkobling - kabelen fra veggen inn i WAN-porten på ruteren. De har droppet slike forklaringer i manualen, dvs. at her må jeg sette sammen svar fra flere kilder hvis du skal bruke en slik metode. Jeg bør trolig heller anbefale metoden som finnes i manualen, siden metoden er enklere.

------
Du har best sjanse til å lykkes hvis du venner deg til noen av de grunnleggende oppgavene:
- bruke IPCONFIG for å finne ip-adresse
- logge deg inn på ruterens setup (web-grensesnitt)
- bli ørlite granne kjent med noen å ting i "Manuell setup" (bare å vite HVOR du finner noen å ting)

-----------
IPCONFIG eller IPCONFIG /ALL:
Vista: Start --> Alle programmer --> Tilbehør --> Ledetekst --> ipconfig
XP: Start --> Kjør --> cmd (OK) --> ipconfig

Du trenger denne for å finne ip-adressen til modemet (den andre ruteren). Da må du koble FRA DLinken og koble PC-en rett til uttaket i veggen. IP-adressen til modemet er samme som "Standard gateway", mens den andre IP-adressen er adressen til din PC. Noter begge adressene.

Vanlig adresse til "Standard gateway" hos Telenor er f.eks. 10.0.0.138, NextGentel bruker vanligvis 10.0.0.1 - dvs. når PC-en er koblet direkte til modemet (vegguttaket hos deg).

----------
LOGGE DEG INN PÅ DLINKENS SETUP (WEBGRENSESNITT):
Her må du mest sannsynlig koble FRA kabelen DLink-->vegguttak, dvs. at PC-en kun er koblet til DLinken (og ikke har internett). Jeg GJETTER på at du må koble fra, men du slipper dette hvis du kommer inn på setup uten å koble fra.

Tast inn http://192.168.0.1/ i adressefeltet i webleseren din
Brukernavn: Admin
Passord: la det være blankt

Her kommer du inn på en meny som du skal ut av, dvs. at du skal velge "Configure manually" istedenfor å bruke noen Wizards.

Du må helt sikkert inn og ut av setupen noen ganger på denne oppgaven, så det er kjekt om du venner deg til metoden. Du får også noen korte perioder hvor du ikke er tilkoblet internett under oppgaven.

--------------
Selve oppskriften på "Connect to another router" blir for lang å kopiere inn i denne posten.

Jeg fant manual på dlink.no --> Kundestøtte --> "Hurtig produktfinner" --> velge den første linken jeg fant til en manual. Du har samme type manual på CD som fulgte med ruteren.

Kortversjon av oppskriften er slik:
• Disable UPnP™
• Disable DHCP
• Change the LAN IP address to an available address on your network. The LAN ports on the router cannot accept a DHCP address from your other router.

De 2 første punktene er tydelig fortalt i manualen. På det siste punktet tror jeg du skal bruke samme adresseområde som modemet (som du fant med ipconfig). Jeg skjønte ikke helt forklaringen her på "cannot accept"-delen.

Hvis modemet hadde adresse 10.0.0.138 kan du f. eks. bruke en adresse som er 10-20 nummer høyere, 10.0.0.158

-----------
Jeg har aldri brukt samme løsningen selv, dvs. at svaret her er tolket fra en manual. Dette gir litt mer diffuse svar.
 

Mortenxx

Medlem
Sleng inn en kommentar hvis noe var lite forståelig?
Jeg skjønte ikke hele forklaringen i manualen jeg heller.

I manualens "Connect to another router" var 2 av punktene lette å forstå - dvs. at de områdene hvor man skulle redigere ting var avbildet i noen etterfølgende avsnitt. "Disable UPnP" og "Disable DHCP" virket relativt forståelig da jeg leste kjapt igjennom.

Det siste punktet om hvilken IP-range man skulle velge for ruteren var mer diffust. Hvis du fant ut av de 2 områdene selv kan jeg prøve å hjelpe deg med det siste.

Kortversjon av oppskriften er slik:
• Disable UPnP™
• Disable DHCP
• Change the LAN IP address to an available address on your network.
"... an available address on your network": Bruk samme IP-adresse som PC-en din hadde da den var koblet direkte til vegguttaket (du finner den med ipconfig).

Og gi beskjed hvis det er noen problemer. Jeg er vant til å komme meg forbi mange problemer på slike oppgaver.

EDIT:
"Nettverksmaske" på hjemmenettverk er forresten 255.255.255.0 ("alltid" samme tall)
 
Sist redigert:

Mortenxx

Medlem
Fortell ham HVOR han finner dette i ruteren, og gjerne HVORDAN han utfører oppgaven?
Sett router i bridge mode (ikke DHCP) så vil den motta IP fra Router 1. Da trenger du ikke tenke på dette med IP range etc. Din router vil i dette tilfelle fungere som en switch. Og ja; kabel skal inn i wan!

Das var alles!

Jeg bruker selv Telenor-MODEM i bridgemodus, og bruker en trådløs ruter som gateway. Jeg tror ikke vanlige trådløs-rutere har tilkoblingsprotokoll "bridge" som et valg, men modem-rutere har dette valget.

Jeg forsøkte helst å unngå å foreslå endringer i huseierens utstyr, så jeg droppet å foreslå modem i bridgemodus.

I nåværende forslag ser det ut til at ruteren skal fungere som et aksesspunkt, dvs. at alle IP-adresser blir tildelt av huseierens rutermodem. Dette blir sikkert en grei nok løsning hvis han får den til å virke.
 
Topp