Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger bankkonto i USA

Det viser seg umulig å åpne uten et US SSN, uten at du møter fysisk i banken. Noen som vet om det finnes norske avdelinger jeg kan opprette kontoen gjennom?
 

sta

Medlem
Amerikanske banker har strammet veldig inn på praksisen for å åpne nye kontoer og jeg tror du skal slite med å få opprettet en personlig konto gjennom en norsk fillial av en amerikansk bank.

Det er mulig at en bank som HSBC kan hjelpe deg, men jeg skal garantere deg at det da blir mye rimeligere å ta en langhelg i New York og ordne en konto direkte i en lokal bank.
 
Takk, jeg skal kontakte Gjensidige.

Det er ganske frustrerende. Etablere firma i Delaware gikk knirkefritt, og et EIN fra IRS var bare en telefonsamtale unna. Jeg har, som representant for mitt firma, inngått avtaler med mange amerikanske leverandører. Alle er kjempeglade for å samarbeide med meg. De trenger bare en bekreftelse på at jeg representerer et firma. Alt dette er mulig som utenlandsk statsborger, men hvis ditt amerikanske firma skal ha en simpel firmakonto i en amerikansk bank, er det full stopp.
 

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Må jo være en perfekt unnskyldning for å ta en tur over dammen og samtidig kunne fradragsføre hele reisa og turen til banken.
 

namaste

Medlem
Må jo være en perfekt unnskyldning for å ta en tur over dammen og samtidig kunne fradragsføre hele reisa og turen til banken.

Fradragsføre aktivitet i forbindelse med opprettelse av selskap i Delaware? :p Hvorfor ikke bare sende pressemelding til Skatt Øst?

Biz: Kan ikke du løse dette ved å betale et av firmaene som håndterer opprettelse for å stå som representant for firmaet ditt, og så få de til å opprette kontoen for deg?
 
Sist redigert:

sta

Medlem
Biz: Kan ikke du løse dette ved å betale et av firmaene som håndterer opprettelse for å stå som representant for firmaet ditt, og så få de til å opprette kontoen for deg?

Da må denne representanten ha prokura alene, for selskapet. Jeg ville tenkt meg om et par ganger før jeg ga en samarbeidspartner slike fullmakter. Dt løser heller ikke problemet for trådstarter, da han uansett må til USA og vise frem passet sitt i banken, den dagen han skal ha disposisjonsrett på kontoen.
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Det er ikke ulovlig å eie et selskap i Delaware, Skatt Øst har ikke noe med det, du bestemmer selv hvor du vil eie et selskap.

Det er dessverre ikke så enkelt. Er han eneste som jobber i selskapet og han er norsk/bosatt i norge vil det være vanskelig å si at dette er et selskap som ikke skal følge norske skatteregler og ikke amerikanske / Delaware sine...
 
Kan ikke du løse dette ved å betale et av firmaene som håndterer opprettelse for å stå som representant for firmaet ditt...
Ja, har tenkt på dette, men som sagt..."da må denne representanten ha prokura alene, for selskapet. Jeg ville tenkt meg om et par ganger før jeg ga en samarbeidspartner slike fullmakter."

Er han eneste som jobber i selskapet og han er norsk/bosatt i norge vil det være vanskelig å si at dette er et selskap som ikke skal følge norske skatteregler og ikke amerikanske / Delaware sine...
Jeg har ikke satt meg inn i dette ennå, men det er jo logisk at skatt på overskudd skal betales til USA. At et utenlandsk firma går med overskudd har ingenting med Norge å gjøre, så lenge jeg, som norsk eier, ikke tar ut utbytte. Det er vel her avtalen om dobbeltbeskatning kommer inn, slik at mitt utbytte ikke blir gjenstand for skatt i begge land.
 

sta

Medlem
Jeg har ikke satt meg inn i dette ennå, men det er jo logisk at skatt på overskudd skal betales til USA. At et utenlandsk firma går med overskudd har ingenting med Norge å gjøre, så lenge jeg, som norsk eier, ikke tar ut utbytte. Det er vel her avtalen om dobbeltbeskatning kommer inn, slik at mitt utbytte ikke blir gjenstand for skatt i begge land.

Skattereglene er desverre ikke alltid logiske :). Skatteetaten kan alltid skjære igjennom, men har du størsteparten av kundene dine utenfor Norge er du nok relativ trygg på at de ikke vil anse dette som et norsk selskap. Norsk skatt på lønn fra selskapet må du naturligvis betale.

Jeg husker ikke helt hvordan skatteavtalen mellom USA og Norge er, men normalt er det slik at du betaler normal utbytteskatt i bedriftens hjemland + mellomlegget opp til norsk utbytteskatt til Norge. Dvs. hvis utbytteskatten i bedriftens hjemland er 10%, betaler du 28%-10% = 18% utbytteskatt til Norge.
 

Bjørn Andersen

Webmaster
Delware firma har 0 income tax på inntekt utenfor delaware, det vil ikke bli godtatt av norske skattemyndigheter, av to grunner. Først fordi firmaet drives av deg som norsk skattepliktig borger, andre fordi det for lav %. Du kan komme med unna 5% på malta pga EU/EØS regler, hvis det ikke drives av deg, det er vel laveste så langt jeg vet. For all del, mener du at du har rett i dette..selv om du , som du sier selv, ikke satt deg inn i dette...så kjør på....
 
Topp