Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger PRAKTISK Info om MVA, Skatt, Regnskap ;D

i-net

Medlem
Ok, er mulig jeg sliter litt med å få dette inn i knotten, men er mest fordi jeg ikke har satt av noe særlig med tid til det også da (og interessen er lav for mva. og skatt).

Jeg fører nå regnskap i excel, i en regnskapsmal som fungerer greit nok.

Jeg er laaaangt over 50.000 grensen nå kan man si, men har ikke somlet meg til å registrere meg i MVA registeret og heller ikke betalt noe i forskuddsskatt ennå.

Nå er det f.... meg tid for å gjøre noe med dette her hehe.

Jeg har lastet ned det skjemaet som skal sendes inn for å bli registrert i MVA registeret. Det er selvfølelig et tungvint skjema (som typisk er laget så avansert at bare folk med master i regnskap og økonomi vil klare å fylle ut dette riktig...).

Men så kommer spørsmålene mine:

1. Hvor kan jeg få evt. hjelp til å fylle ut skjema riktig for å bli registrert i MVA registeret? (Bedin.no folka kanskje?)

2. Vil jeg få melding om når bamsemomsen skal betales (heh, tror vel egentlig ikke det da men), eller skal jeg selv passe på å sende inn penger 6 ganger i året!? Hva skal til for å kunne betale bare 1 gang i året? Blir for drøyt å betale 6 ganger i året ass... Tror dem virkelig at jeg har tid til slikt mas :confused:

3. Nøyaktig hvor skal pengene sendes og skal jeg sende en regnskapsrapport på dette her et sted i tillegg vel?

4. Når skal skatt betales og hvordan gjøres dette?

5. Mine spørsmål er knyttet til REN affiliate bissniss, så dermed lurer jeg også på: Er det MOMS på penger fra Google Adsense, Tradedoubler (den er jeg egentlig sikker på), Euroads (dem er jo danske), Adservice media (danske), Clickbank og andre utenlandske nettverk?


Alle gode svar (så detaljert som du klarer er du grei), blir belønnet med ryktepoeng så det holder!! :D Takk! :cool:

a44d3483f5.gif
 
Sist redigert:
Bedin.no har mye hjelp, ja, blant annet:

«Du vil få omsetningsoppgaven tilsendt fra skattekontoret i god tid før selve oppgjøret for hver termin.» (Med andre ord: De gir deg beskjed.)

«Næringsdrivende, som har omsetning under kr 1 000 000 i løpet av et kalenderår, kan søke om å levere omsetningsoppgave en gang i året (søknadsfristen er 1. februar).»

Pengene skal vel sendes til kemneren om jeg ikke tar feil, men uansett får du giro i posten og på Altinn, så det er liten fare for at pengene kommer feil sted.

Hvordan skatt skal betales avhenger av selskapsform. Dersom du har ENK (det er det jeg har erfaring med og derfor kan gi råd om) leverer du endringsskjema for skatt og avgift der du fyller inn forventet overskudd fra næring (etter første år vil staten gjette dette beløpet selv), og deretter kommer du til å få tilsendt giro fire ganger i året for å betale denne skatten på forskudd (15. mars, 15. mai, 15. september, 15. november). Ja, det betyr at du betaler skatt for penger du kanskje ennå ikke har tjent -- det er sånn systemet fungerer. For andre selskapsformer gjelder andre regler.

Vil anbefale deg å skaffe et godt regnskapsprogram, de lager alle bilagene for deg automatisk (inkludert å hjelpe deg med å fylle ut momsskjemaet). Ja, du skal selvsagt lage bilag for alt dette i regnskapet ditt, men det er bare dersom du er regnskapspliktig at du trenger å sende inn dette til Regnskapsregisteret.

Alle salg til utenlandske kunder er momsfri. Men dersom det er snakk om tjenester som er momspliktige i Norge (og det er det i ditt tilfelle) er disse pengene likevel med i de 50.000 du kan tjene før du må momsregistreres.

En ekstra fordel i ditt tilfelle vil selvsagt være at dersom inngående kontantstrøm kommer utelukkende eller hovedsakelig fra utlandet, vil du sannsynligvis ikke være nødt til å betale moms -- i stedet for vil du få penger tilbake for den momsen du selv har betalt i Norge.
 
K

Kontoristen

Guest
1. Hvor kan jeg få evt. hjelp til å fylle ut skjema riktig for å bli registrert i MVA registeret? (Bedin.no folka kanskje?)
Bedin vil kunne veilede deg, hvis det ikke skulle være nok så kan jeg hjelpe deg med dette, send evt PM

2. Vil jeg få melding om når bamsemomsen skal betales (heh, tror vel egentlig ikke det da men), eller skal jeg selv passe på å sende inn penger 6 ganger i året!? Hva skal til for å kunne betale bare 1 gang i året? Blir for drøyt å betale 6 ganger i året ass... Tror dem virkelig at jeg har tid til slikt mas :confused:
Har du under 1 mill i omsetning kan du søke om å levere inn omsetningsrapport 1 gang per år og dermed får du igjen eller må betale mva en gang per år.

3. Nøyaktig hvor skal pengene sendes og skal jeg sende en regnskapsrapport på dette her et sted i tillegg vel?
Du sender inn en omsetningsoppgave på en blankett du får tilsendt, eller gjør det via Altinn noe som er enklest og raskest.
Du får tilsendt innbetalingsblankett hvis du skylder mva


4. Når skal skatt betales og hvordan gjøres dette?
Skatt skal forsuddsbetales hvis ikke blir det restskatt etter at du har sendt inn selvangivelsen

5. Mine spørsmål er knyttet til REN affiliate bissniss, så dermed lurer jeg også på: Er det MOMS på penger fra Google Adsense, Tradedoubler (den er jeg egentlig sikker på), Euroads (dem er jo danske), Adservice media (danske), Clickbank og andre utenlandske nettverk?
Ser ikke ut til at du trenger å registrere deg for mva.
NB: Du får da heller ikke utgiftsført mva på kostnader
 
Ser ikke ut til at du trenger å registrere deg for mva.
NB: Du får da heller ikke utgiftsført mva på kostnader

Ok? Jeg fikk stikk motsatt beskjed da jeg spurte Bedin om dette for noen år siden. Jeg hadde på det tidspunktet min største kunde i utlandet, og lot lenge være med å momsregistrere meg fordi jeg trodde at denne kunden ikke skulle være med på beregningen opp mot 50.000 -- men Bedin fortalte meg at det var feil, og at jeg måtte momsregistrere meg likevel. Jeg kontaktet kemneren og fikk beskjed om å sende inn kopi av fakturaer som bekreftet at jeg hadde passert 50.000, og det gjorde jeg -- og her kom det veldig tydelig fram at brorparten av dette beløpet kom fra utlandet (fakturaene var til og med utstedt i danske kroner), og det var likevel absolutt ingen problemer med registreringen. Resultatet av dette? Jeg fikk ganske mye moms tilbake det året, fordi regnskapspost 3010 var nesten tom da alle inntekter gikk på post 3200.

Så her har jeg altså fått helt andre beskjeder enn den du gir her.
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Hijacker tråden litt jeg (beklager):

Om du ikke betaler inn forskuddsskatt men tjener ca 30.000, og avskriver 25.000 av de, legger inn 5000,- i fortjeneste, kan du da bare betale den summen når du får "baksmellen" ? eller er det annbefalt å skrive av alt? (i den forstand at du klarer å bruke alt på noe som ikke er helt på tryne) :p
 
K

Kontoristen

Guest
Jeg har også fått opplyst det du skriver, har også fått opplyst det jeg skriver hos skatteetaten da det ikke skal betales inn noen mva og heller ikke kan utgiftsføre.

Oppsummering: Ikke lett å bli klok på, men jeg har aldri fått noen klager for noen av delene.
 
K

Kontoristen

Guest
Hijacker tråden litt jeg (beklager):

Om du ikke betaler inn forskuddsskatt men tjener ca 30.000, og avskriver 25.000 av de, legger inn 5000,- i fortjeneste, kan du da bare betale den summen når du får "baksmellen" ? eller er det annbefalt å skrive av alt? (i den forstand at du klarer å bruke alt på noe som ikke er helt på tryne) :p

Med slike summer du beskriver her så går nok det sikkert bra. Å betale skatt av kr 5000,- blir ikke store baksmellen.

eller er det annbefalt å skrive av alt? Hva mener du med dette Helge??
 

Helge

Profesjonell Googlesøker
Det jeg mener med det er at jeg kan jo med den summen skrive av alt i utstyr/hosting/domener etc, og vil da ende opp med 0,- å skatte for. Har hørt rykter om at skattefolkene slår hardt ned på sånne firma som ender opp med 0,- i fortjeneste og kun skriver av varer.
 
Du skal selvsagt skrive av alle faktiske utgifter firmaet har. Om resultatet av det blir at du ender i underskudd er det synd, men løsningen på det er å kutte ned på utgiftene, ikke å la være å fradragsføre de utgiftene du faktisk har.

Og dersom skattefolkene blir mistenksomme kan de alltids komme og se på regnskapet ditt, men det bør vel ikke være noe problem så lenge du ikke har noe å skjule. Det du fradragsfører er jo faktiske utgifter.
 
K

Kontoristen

Guest
Det jeg mener med det er at jeg kan jo med den summen skrive av alt i utstyr/hosting/domener etc, og vil da ende opp med 0,- å skatte for. Har hørt rykter om at skattefolkene slår hardt ned på sånne firma som ender opp med 0,- i fortjeneste og kun skriver av varer.

Er vel ingen hemmelighet at selskaper som ikke skal betale skatt har større sjanse for bokettersyn. Men bokettersyn betyr ikke at skattefuten vil slå hardt ned på deg. I regnskapsbransjen bruker vi si; gjør din plikt, frykt ingen.
 
U

Uregistrert

Guest
HAr nettopp vært en runde med bedin/skatteetaten ang dette med mva og reklame fra utlandet på nettsider.

Inntektene teller med i de 50 000 MEN satsen er 0%
 
U

Uregistrert

Guest
Lånet tråden litt:

Hva skjer om man fakturerer kundene for MVA før man har passert 50 000 og er mva registrert? Hvis man vet at man kommer til å bli MVA registrert innen 2 mnd etter oppstart.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Lånet tråden litt:

Hva skjer om man fakturerer kundene for MVA før man har passert 50 000 og er mva registrert? Hvis man vet at man kommer til å bli MVA registrert innen 2 mnd etter oppstart.

Tar du inn MVA før du er MVA-registrert bryter du for det første loven, det kan føre til at du blir straffeforfulgt, og du svindler dine kunder - som i sin tur vil få en del problemer siden de har betalt MVA (og utgiftsført MVA i eget regnskap) som aldri skulle vært betalt. Det vil føre til at du mister disse som kunder, med stor sannsynlighet.

Hvis du VET at du kommer over 50k-grensen etter kort tid, så SKAL du søke om å bli registrert for MVA fra dag 1, og kan da både ta inn MVA og "skrive av" MVA på evt investeringer du gjør.
 
K

Kontoristen

Guest
Lånet tråden litt:

Hva skjer om man fakturerer kundene for MVA før man har passert 50 000 og er mva registrert? Hvis man vet at man kommer til å bli MVA registrert innen 2 mnd etter oppstart.

Det som skjer er at finansministeren blir svært glad pga av at du har dratt inn kr 12 500,- i merinntekt til staten ;)
 
U

Uregistrert

Guest
Spør fordi jeg vurderer å kjøpe en nettbutikk som selger små artikler (ikke selskapet, bare varene og webshopen). Snittordre er kanskje på 100 kr inkl mva. Man kan jo etterfakturere kundene når man er mva registrert. Men det sier seg selv at man ikke kan etterfakturere 500 kunder for 20 kr hver. Alle kundene er også privatpersoner.
Er det noen som vet mer spesifikt om dette vil bli ett problem? Evt hva er straffen? Er nemlig en kjempejobb å endre alle varene til å vises uten mva. Samt at man sikkert vil få en masse spørsmål besøkende på siden om dette.
 
Topp