Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Trenger tips: importere fra Kina til UK via Norge + lagring

stianris

New Member
Hei dere

Håper alt står bra til!

Jeg har et spørsmål vedr import fra Kina som skal til Storbritannia.

Nærmere bestemt vurderer jeg først å sende fra Kina til Norge, dette for å sjekke varene og legge ved litt brandingmateriell. Noen av produktene skal også bli værende i Norge. Før jeg så sender varene videre fra Norge til Storbritannia.

Mine spørsmål:

- er dette beste måten å gjøre dette på?
- må jeg da først betale moms i Norge, så VAT i Storbritannia?
- blir dobbel frakt, men dette kommer man vel ikke unna?

Når det gjelder mellomlagring så bor jeg på en liten leilighet i Oslo som kan huse varene en liten periode. Dette er selvsagt ikke optimalt, men veldig kostnadsbesparende. Har dere tips til kortsiktig lagring for formålet over?

Ta gjerne direkte kontakt dersom du har erfaring med dette.

Ser frem til å høre fra dere :)

Mvh

Enano
 

mra

Active Member
Du må betale moms i både Norge og Storbritannia, men den norske momsen får du jo i retur, så totalt spiller det ingen rolle. Hvis det er et større omfang på dette, kan du søke om å få etablere et tollager der du kan bearbeide produktene dine før de eksporteres, uten norsk fortolling og moms. Dette er imidlertid en relativt omstendelig prosess og du vil aldri få godkjent et rom i en privat leilighet som tollager :)
 

nick20000

Member
Også verdt å tenke på at du må registrere deg for VAT i UK og selge med VAT, hvis du ikke har et engelsk firma. Da slipper du det fram til du selger for ca 80000pund over 12 mnd. Men du vil jo få igjen import VAT hvis du er registrert så det kan kanskje lønne seg.

Du slipper dette hvis du sender fra Norge til en kjøper i UK, da må han betale VAT.
 

stianris

New Member
Takker for mange bra svar! :)

Ja, stemmer. Jeg får jo igjen momsen i Norge. Så da er det bare dobbel shipping som gjelder (fra China til NO, så fra NO til UK).

Dette med VAT er litt merkelig. Jeg på denne UK .gov siden: https://www.gov.uk/guidance/dispatc...e-eu-and-with-other-trade-agreement-countries (se tekst i bold):

"The European Free Trade Association’s (EFTA) four member states are Iceland, Liechtenstein, Norway and Switzerland. Three EFTA states (Iceland, Liechtenstein and Norway) belong to the European Economic Area (EEA), uniting the 28 EU countries and the EFTA states in an internal market. The market enables goods and services to move freely in the EEA in an open and competitive environment. Switzerland has separate trade arrangements with the EU. All EFTA members now benefit from virtually the same privileged relationship among themselves as they do with the EU. For trading purposes, goods moved from EFTA countries to EU members states are treated similarly to goods moved between EU member states."

Og samme artikkel her: https://www.gov.uk/guidance/dispatc...e-eu-and-with-other-trade-agreement-countries

"VAT within the EU and with other trade agreement countries
If you supply goods to another EU country these sales are technically known as dispatches or removals rather than exports. The term ‘exports’ is reserved to describe sales to a third country outside the EU.

Dispatches within the EU between VAT-registered businesses are not subject to VAT. This also applies to goods imported into the EU that have been released for free circulation following payment of import duties.

However, when you dispatch goods to someone in another EU country, who is not registered for VAT in that country, you should normally charge VAT.

Read about VAT: exports, dispatches and supplying goods abroad.

Customs declarations are not generally required for goods in free circulation within the EU, but traders must remember to raise VAT invoices showing the VAT Registration Number of their customers and obtain evidence of shipment."

Mulig jeg er helt på jordet, men sier ikke dette at man ikke må betale VAT fra Norge -> UK? Ref "other trade agreement countries) :)

// Enano
 
Topp