Alle variablene som utgjør det endelige søkeresultatet teller, men spørsmålet er hvor mye teller dem, hvor mye innsats må du legge ned i dem for å få uttelling og hva er langsiktig mest fornuftig for ditt nettsted?
Ja, hyppig oppdatering er en variabel. Men hvis det skal være en viktig faktor i din SEO, så vil du oppleve at dine nyeste artikler lever et godt liv på Google, mens de litt eldre fort faller i søkeresultatene.
Kvalitetsinnhold har en tendens til å overleve lenger i søkeresultatene, for det er ikke oppdateringsfrekvensen som har brakt det opp i toppen. Det er kvaliteten.
For å si det litt banalt, så kommer det alltid en konkurrent med en nyere artikkel som konkurrerer med ditt innhold. Men det kommer sjelden en konkurrent som leverer kvalitetsartikler.
Den rette miksen av alle variabler som utgjør resultatet for et søk er selvfølgelig det optimale, men da må du søke jobb i Google for å få ut litt inside-informasjon for å få til det. Den nest beste og mest farbare veien for oss som ikke jobber i Google, er å satse på kvalitet.
Og etterhvert så vil du lære litt om hvilke variabler som fungerer for ditt nettsted. Det kan være oppdateringsfrekvens, kvalitet, synlighet, osv, osv... Men før du har et nettsted med innhold, så vil du ikke klare å få til målbare resultater.
Det du driver med nå kan sammenlignes med å stille spørsmålet "hvor mye veier en bil". For å få svaret løper du ut og veier den bilen som har parkert i gata di. Det er en Golf, og den veier 1500 kg. Neste dag er det en MB E-klasse som står der, og den veier 1900 kg. Den tredje dagen er det en luring som har parkert en monstertruck som veier 14 000 kg. Fjerde dagen står det en ATV, og du tenker skitt au, jeg veier den for jeg har ikke noe annet å gå ut i fra. 300 kg. Fint.
Du har nå fått fire svar som ikke forteller deg noenting.
Neste uke så lurer du på hvor mange hestekrefter en bil har. Du foretar nye målinger, og svarene blir like sprikende og dårlige som på vekten. For du har ikke noe grunnlag.
Hvis du bytter ut gata (nettstedet ditt med lite innhold) med parkeringsplassen utenfor shoppingsenteret på Svinesund (nettstedet ditt med masse kvalitetsinnhold) så vil du kunne måle på en rekke variabler og få svar som faktisk betyr noe. Der finner du fort ut et fornuftig svar på vekt, hestekrefter, populære farger, karosserityper.
Da kan du begynne å stake ut en kurs for din SEO. Før det er så det totalt bortkastet og i verste fall så gjør du mer skade enn nytte.
For når du foretar målinger slik du gjør nå, så kan du få svar som at en bil er lilla, den veier 7 300 kilo, har 84 hestekrefter og to hjul (den dagen du lurte på antall hjul var det bare en moped i gata di). Tilpasser du nettsiden og SEO-jobbingen din til dette, så får du fort ett problem
Så forslaget mitt er:
- Glem SEO, lenkebygging og alt det der...
- Skriv masse godt kvalitetsinnhold
- La Google få jobbe med siden din, og la resultatene få "sette seg"
Dette tar fort 3 måneder. Så kan du gå videre:
- Analyser Googles resultater
- Analyser brukernes mønster på siden din
Da kan du utarbeide en strategi for SEO og kapitalisering, for da har du noe å gå ut i fra.