Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Undervisning er unntatt MVA

Sindre

Medlem
Takket være et sitat fra testdriver i en annen tråd, kom jeg meg inn på lovene rundt hvem og hva som er MVA-pliktig. Og det kan hende de fleste er klar over det allerede, men jeg ville likevel si fra, samt stille noen spørsmål.

Hvis jeg skriver en "how to"-bok eller driver en "how to"-blogg... Hvor jeg underviser, med konkrete eksempler, løsningen på hvordan man kommer seg fra A til B... Eventuelt en potensiell fremgangsmåte... Samt tilbyr tjenester hvor jeg lærer andre hvordan komme i gang med noe... Det må da gå under "undervisning"?

Selv om noe også kan/bør anses som underholdning, betyr det ikke dermed at det samtidig ikke kan være undervisning? Etter å ha tenkt på f.eks. min bloggs natur, så er jo noe av det som skiller min blogg fra mange andre blogger, nettopp at jeg prøver å hjelpe andre til å få et bedre liv, hva de skal gjøre, hvordan de kan tenke, samt mer håndfaste ting som hva man gjør for å installere en blogg osv. Og jeg kan ikke hjelpe uten å ha lært fra meg noe. Det er ganske enkelt dette hele businessen min til nå har gått ut på. Og noe av det jeg skal satse videre på er informasjonsprodukter, som også vil gå under "undervisning", slik jeg ser det.

Jeg syns mye av det jeg driver med definitivt går under undervisning fremfor f.eks. rådgivning. Jeg ville aldri rådet noen til å høre på noe av det jeg sier :p Folk må selv ta ansvar for hva de gjør. Jeg ser på meg selv som en slags lærer som prøver å formidle noe, så får det være opp til "elevene" (leserne) hva de gjør med informasjonen. (For de som ikke vet det, driver jeg en selvutviklingsblogg, som i det siste har hatt mest fokus på bloggtekniske ting, guider og internettmarkedsføring generelt.)

Og i følge loven, står det da, svart på hvitt, at undervisning er unntatt MVA.

Det er mange gråsoner her. Jeg anser ikke absolutt ale blogginnleggene mine som undervisning f.eks. Men hvordan i all verden skal man da avgjøre hvilken del av inntekten som skal være MVA-pliktig, og hvilken del av inntekten som er unntatt? Når hele inntekten samlet sett, er et resultat av hovedsaklig undervisning? Det er kun få innlegg som er "tull og fjas", samt noen filmanmeldelser, som kan kvalifisere som underholdning. Men, da kan jeg være ganske sikker på at den delen av inntekten som evt. skulle vært MVA-pliktig er såpass liten at jeg aldri vil komme over 50.000-kroners-grensen. Spesielt med tanke på mine fremtidsplaner.

Så, er det noen som kjenner til at noen har sluppet MVA fordi de solgte et undervisningsprodukt, som f.eks. en guide-bok?

Her er et utdrag fra Bedin:

De følgende tjenester er unntatt fra avgiftsplikten:
(Unntakene fra loven finner du i lovens kapittel 3)

* (................)
* Undervisningstjenester (skoleundervisning, fritidsrettet undervisning og kjøreopplæring)
* (...)
* Guidetjenester
* (.........)

Jeg driver ikke med skoleundervisning, den er grei. Men fritidsrettet undervisning? I aller høyeste grad. Og hvis definisjonen på undervisningsdelen ikke var nok til å overbevise meg, står det jammen meg "guidetjenester" lenger nede...

Jeg tenkte å ta en telefon til Bedin en av dagene for å høre hva de sier. Jeg tar ingenting på forskudd her, men jeg vil gjerne vite hva akkurat DU mener om dette! ;)

Skulle det vise seg at dette er et "smutthull" som enkelt kan gjøre at man unngår MVA, kan jo kanskje flere bli oppfordret til å gjøre "som meg", og satse mer på undervisning enn "vanlige" type tjenester og produkter... :D
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Bare sånn erfaringsmessig...
Det er bedre å tolke "loven" selv og legge ved hauger med dokumentasjon heller enn å ringe en eller annen som knapt bruker annet enn startsiden på internett for rådføring.
Det samme gjelder faktisk mange yrker, og i den tiden jeg var fattig fisker og fangstmann sparte jeg vel rundt 30 høvdinger i året (noen år adskillig mere) på å ikke forholde meg til "bedrevitere" hos skatteetaten.
 

kongen

kongemedlem
Ingen blogg med annonseinntekter kvalifiseres som "undervisning". Ingen salg av "How to"-guider kvalifiseres som undervisning, du må betale mva på alle guider som du selger.
 

Bjørnar

Gründer
for meg er det flere fordeler med å være mva-registrert enn det er ulemper. jeg fortstår egentlig ikke dette jaget etter å ikke bli mva-registrert.
 

picxx

Well-Known Member
Ingen blogg med annonseinntekter kvalifiseres som "undervisning". Ingen salg av "How to"-guider kvalifiseres som undervisning, du må betale mva på alle guider som du selger.

Selsvsagt gjør de det!
Legg med en drøss med dokumentasjon og du er i mål (d.v.s. om standarden på de som går gjennom selvangivelsene fremdeles er på stadiet "litt under barneskole").
Sitter det en advokat med tilleggsfag som revisor og IM og retter din selvangivelse kan det nok være du ligger tynt i det... men hva er liksom sjansene for det??... :confused: :p
 

Sindre

Medlem
Ingen blogg med annonseinntekter kvalifiseres som "undervisning". Ingen salg av "How to"-guider kvalifiseres som undervisning, du må betale mva på alle guider som du selger.

Åja, så da tar loven feil? :p

Innser at dette trolig blir et spørsmål om skjønn uansett, men sånn går det jo når lovene formuleres på en måte som gir mye rom for tolkning...
 

Bjørnar

Gründer
dersom du har mest inntekter fra utlandet uansett, så vil det jo absolutt lønne seg å bli mva-registrert, da du får fradrag på utgående mva. det er jo GOD butikk, i ditt tilfelle (utfra hva jeg har lest i andre tråder)
 

Sindre

Medlem
dersom du har mest inntekter fra utlandet uansett, så vil det jo absolutt lønne seg å bli mva-registrert, da du får fradrag på utgående mva. det er jo GOD butikk, i ditt tilfelle (utfra hva jeg har lest i andre tråder)

Jeg har nok mest inntekter fra Norge foreløpig. Og ja, MVA-plikt kan også ha sine fordeler, så klart. Jeg er bare nysgjerrig på hvor disse grensene går. Unødvendig å selge en undervisende bok i 10.000 eksemplarer og trekke MVA av det hele hvis man ikke trenger, liksom. Sånn hypotetisk.
 

Kassimaja

Geocacher
Nå er vell bøker fritatt MVA i utgangspunktet, men hvis du er MVA registrert får du igjen all MVA i forbindelse med produksjonen og det er ikke dumt det heller...
 

picxx

Well-Known Member
Nå er vell bøker fritatt MVA i utgangspunktet, men hvis du er MVA registrert får du igjen all MVA i forbindelse med produksjonen og det er ikke dumt det heller...

så ett kurs, i en eller annen form kan sees på som en bok?
 

Kassimaja

Geocacher
så ett kurs, i en eller annen form kan sees på som en bok?

Nei, men det var også snakk om bøker og de aller fleste bøker er på lik linje med undervisning fritatt for MVA.
 

Kassimaja

Geocacher
så ett kurs, eller flere bøker er sett på som undervisning?

Hva som er definisjonen på undervisning skal jeg ikke legge meg opp i, men jeg kan gjerne gi deg definisjonen på en bok:
Bok er en sammenbinding av flere blad av papir, pergament eller annet egnet materiale. Materialet er sammenføyd langs en side, ryggen, og som regel innbundet i et mer robust materiale.

I tillegg for at en bok skal være fritatt MVA må du tilføre boken noe eget. En samling av lover (lovsamling) vil ikke være fritatt MVA hvis du ikke tilfører egne kommentarer (kommentarutgave)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Her tror jeg du har misforstått Sindre.

Det er tjenesten "undervisning" som er mva-fritt, mens produktet er mva-pliktig!

Dvs du kan undervise en klasse i å lage blogg, mens heftet eller andre produkter du selger er mva-pliktig.

Det er lett å sammenblande i og med at teksten er som den er..... :)
 

Kassimaja

Geocacher
heftet eller boken vil også være fritatt for MVA men omsetningen teller for å oppnå 50 høvdinger. Lager du derimot en dvd som tar deg gjennom studiene steg for steg vil denne være MVA belagt.
 
Topp