Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Unntak fra MVA (Kunstnerisk fremføring)

hvoslef

Student
Heisann.

Til høsten tar jeg over som økonomiansvarlig for en studentorganisasjon. Og til høsten skal vi ha fadderuke, og vi skal arrangere diverse arrangementer.

Jeg har kommet i prat med en leverandør av lyd og lys som fortalte at siden DJen skal fremføre en tjeneste i kunstnerisk form, så går ikke dette tilbud undern merverdiavgiftplikten. Altså så sparer vi som frivillig organisasjon på dette, da vi ikke får igjen inngående avgift.

Det betyr at det vi leier av utstyr som kommer på 100.000 med DJ endte på 80.000. Så da lurer jeg på hva går under denne "paragrafen".

Vi skal ha en tur til senere hvor et band skal opptre. Jeg har forstått at leie av lokale (da det skal serveres der) ikke går under denne paragrafen, men kan man få fratrekk på MVA på transport til stedet? Og må tilbudet med fremføringen og transporten komme fra samme leverandør?

"Tjenester i form av kunstnerisk fremføring av åndsverk og formidling av slike tjenester. Unntaket omfatter også tjenester som er en integrert og nødvendig del av denne fremføringen".

https://www.altinn.no/no/Starte-og-.../Omsetning-unntatt-fra-merverdiavgiftsplikt-/
 
Sist redigert:

TorsteinO

Art Director & grunder
99% sikker på at skatteetaten ikke ville være helt enige i det der. Om selve dj'en kan kalles kunstner kommer vel såvidt jeg husker an på hva han faktisk gjør. Hvis han gjør like mye (lite) utav mixinga som 99% av norges dj'er gjør, og 99,99% av de som spiller på vanlige studentarrangementer, så mener jeg bestemt å huske at skatteetaten kom fram til at det ikke er "kunstnerisk fremførelse", da skal man virkelig tilføre noe ekstra - f.ex. sånn: https://www.youtube.com/watch?v=M0LbMQTvlBU eller https://www.youtube.com/watch?v=0qhYc-9LBcc

Men selv da er jeg ganske sikker på at det skulle ha blitt beregnet mva på utleien av utstyret, selv om dj'ens honorar skulle være mva-fritt.

Hilsen en som har arrangert mange konserter, houseparties og studentkvelder i gode gamle dager.
 

hvoslef

Student
99% sikker på at skatteetaten ikke ville være helt enige i det der. Om selve dj'en kan kalles kunstner kommer vel såvidt jeg husker an på hva han faktisk gjør. Hvis han gjør like mye (lite) utav mixinga som 99% av norges dj'er gjør, og 99,99% av de som spiller på vanlige studentarrangementer, så mener jeg bestemt å huske at skatteetaten kom fram til at det ikke er "kunstnerisk fremførelse", da skal man virkelig tilføre noe ekstra - f.ex. sånn: https://www.youtube.com/watch?v=M0LbMQTvlBU eller https://www.youtube.com/watch?v=0qhYc-9LBcc

Men selv da er jeg ganske sikker på at det skulle ha blitt beregnet mva på utleien av utstyret, selv om dj'ens honorar skulle være mva-fritt.

Hilsen en som har arrangert mange konserter, houseparties og studentkvelder i gode gamle dager.

Flott å få fram en annen side av saken. Nå er det leverandøren som har påpekt at MVAen kan fritaes. Kan vi da forutsette at leverandøren leverer en DJ som leverer et produkt som ikke er identisk med den typiske DJen? Da vi aldri har DJen spille, og først får høre det på festen.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Flott å få fram en annen side av saken. Nå er det leverandøren som har påpekt at MVAen kan fritaes. Kan vi da forutsette at leverandøren leverer en DJ som leverer et produkt som ikke er identisk med den typiske DJen? Da vi aldri har DJen spille, og først får høre det på festen.

hvis dere aldri har hørt om han engang så tror jeg dere trygt kan forvente at fyren er en typisk "mobildiscotek-dj", som stort sett bare bytter låter uten alt for gapende mellomrom, brøler et eller annet idiotisk inn i en mic innimellom, og sannsynligvis ikke engang klarer helt basic beatmixing... ;)

(men det funker helt fett til en vanlig studentfest :))
 

Steve Cash

Medlem
Skattedirektoratet sier i brev til fylkesskattekontorene (som det het før) 21. desember 2001 at "Discjockeys vil i stor grad bearbeide musikken ved en framføring. Skapes det musikk fra scenen, vil artisten være unntatt....". Det vil si at det ikke skal beregnes mva i slike tilfeller.

Videre: "En ren plateavspilling, kanskje med noe tale mellom musikkstykkene, vil etter Skatteetatens oppfatning falle utenfor unntaket." Det betyr at da skal det beregnes mva.

Så da må dere vurdere hvor mye kunstnerisk innhold det er her. Men hvis du kjøper tjenesten fra et byrå, så er jeg ening med Torstein O. i at da er vurderingen deres ansvar.

Edit: Men det står også i brevet at det bare er opphavsmannen som kan selge mva-fritt, mellommann som skal videreselge må beregne mva. Dette er altså ganske komplisert, og brevet drøfter ikke det med videresalg av dj-tjenester spesielt. Så skal du være sikker må du få en uttalese fra skattedirektoratet. Men igjen, det må være firmaet som selger til deg som har ansvart for at dette blir gjort riktig. Og bommer de er det (antakelig) de som må ta smellen.
 
Sist redigert:

hvoslef

Student
Så oppsummert er ansvaret på leverandør og jeg kan uten dårlig samvittighet godta et tilbud uten MVA?
 

Steve Cash

Medlem
Med forbehold, ja. Det er jo klart at det er den som sender en faktura som er ansvarlig for at merverdiavgift behandles riktig på fakturaen. Og her er det på en måte "riktig" vei. Det hadde vært verre hvis det var påført mva og ikke skulle være det. Hvis du da hadde trukket den fra, ville du måttet betale tilbake til staten ved en kontroll. (Men nå representerer du vidt jeg forstår i dette tilfellet et foretak uten fradragsrett, så det gjelder ikke i akkurat dette tilfellet.)

Forbeholdet i starten gjelder at en kan tenke seg at du kanskje er grovt uaktsom hvis du forstår eller måtte forstå at det er feil å fakturere uten mva, og ikke ber om ny faktura. Det taler jo mot deg at du nå har startet denne tråden og lest svarene, og dermed skal vite bedre. :D Men dette er spekulasjon, det er selgeren som må betale staten hvis det er feil, og jeg tviler på at han kan gjøre krav mot deg. Men han kan kanskje prøve seg, og det er ubehagelig i seg selv.
 
Sist redigert:
Topp