Kjapp og trygg hosting for Wordpress

USB 2 - Minnepenn - Gir bedre ytelse - hjelp

joachim

Medlem
Jeg fant ikke noe spesielt godt forum for dette spørsmålet.

Jeg har to minnepenner (USB), hver på to gigg.

Ved å konfigurere disse riktig, kan de bedre ytelsen til PC'en (operativsystemet utnytter dem for mellomlagring først, i stedet for disken).

MEN - hvordan skal de konfigureres? Jeg er software-mann, og ikke så god peil på hardware. Men kan noen av dere tipese meg om konfirgurasjonen jeg trenger?

(PC'en min er 4 år gammel, og trenger litt hjelp for å bedre ytelsen).

Kjempeglad for tips!

J.
 

Adrian

New Member
Du må ha Vista for at dette skal funke.
Når du putter pennen inn i en Vista maskin vil du få opp en popup som spør om du vil bruke denne USB pennen til å forbedre ytelsen.
 

Deezire

Medlem
altså... det å bruke minnepenn som ekstra minne... er det noen som faktisk har prøvd det? Jeg har ikke prøvd, men jeg er litt skeptisk... det er vel mye høyere båndbredde ut/inn fra harddisken, enn det en usb-port kan skilte med? Ok, du har jo litt ekstra plass og en ekstra "kilde", så det er vel mulig du får litt bare fra det, men... tja.

Raskere aksesstid i forhold til disk, gjerne opp mot 6-7ms raskere! Men flaskehalsen blir at man bruker USB-interface som bruker CPU-tid som igjen senker ytelsen. Men jeg renger med at dette er noe Microsoft har gjort en kalkulasjon på og funnet ut at SuperFetch (det de kaller det) er raskere enn å lese rett fra disk.
 

Deezire

Medlem
Ytelsen vil aldri kunne bli raskere enn RAM og Flash-minne er ikke Random Access, så det er jo en helt annen teknologi det er snakk om her - for ikke å snakke om tilkoblinger. Det har sine pros and cons, i en eventuelt kræsj så vil Flash-minne enda beholde dataen, det vil ikke RAM.
 

joachim

Medlem
Har gjort det siste du nevnte, stappet inn 3 gigg RAM, det bedret ytelsen, men noe knatring på disken fremdeles. Stappet så t stk 2 GB minnepenner i to ledige USB 2 porter, og vips...kan svitsje mellom flere appliaksjoner frem og tilbake, ha 5-6 nettleser-faner oppe (IE7), og NIKS knatring på disken utover det som må regnes som normalt. Noe SKAL jo legges på disken, heldigvis.

Konklusjon : høyreklikk på de drevet som representerer minnepennen, velg egenskaper, velg maskinvare, velg så USB Flash Memory USB Device, velg egenskaper, policyer og KLIKK PÅ "Optimaliser for ytelser".

Voila...maskinen jobber lettere...uten tvil.

Men : jeg bruker altså to minnepenner a 2GB, men kjører XP prof. Men det funker likevel...

J.
 

joachim

Medlem
Plugg ut minnepennane og prøv igjen du... det der hørest *ekstremt* rart ut, og om du kan verifisere det, tipper eg du har en bloggpost på topp hos digg i et par uker i strekk, samt slashdot og wired.com, og muligens en del andre nettsider...

Jeg HAR prøvd det, og resultatet er det samme. Men bare "målt" i knatring på disk (les: mellomlagring på Flash minne kontra harddisk).

Uten minnepenner, konfigurert som beskrevet, fører det til mer knatring på disken, og noe treghet ved skifte fra en applikasjon til en annen, for eksempel mellom Macromedia Fireworks, Dreamweaver, Outlook, Word, Backup program (Seagate), utforskeren, samt en rekke faner i IE7.

Med minnepennene på plass og konfigurert, fungerer dette glimrende, men uten: IRRITERENDE tregt.

Noe mer kan jeg ikke tilføye tror jeg, mener å ha beskrevet min løsning og resultatet greit nok.

En liten tilføyelse: Når jeg har satt inn minnepennene, uten å ha gjort annet enn å putte dem inn fysisk bak på maskinen, får jeg opp en melding nederst til høyre i bildet hvor det står noe sånt som : "Denne enhenten kan bedre ytelsen ved riktige innstillinger" (ikke helt ordrett set siste). Hva kan det bety, tatt i betraktning at jeg stadig kjører XP Prof.

Jeg minner igjen om at jeg kjører XP Prof., på en PC med en Pentium 3,2 GHz, 3GB internminne, Radeon 9800 Pro, ++.

Resten av det hardware-messige må jeg overlate til hardware-gutta (og jentene), da jeg er software-mann.

J.
 

Deezire

Medlem
Men : jeg bruker altså to minnepenner a 2GB, men kjører XP prof. Men det funker likevel...

J.

Windows XP har vel ikke SuperFetch-funksjonalitet? Så hvis dette fungerer for deg så er jeg svært imponert! Og til ditt bruk så burde strengt tatt disken såvidt spinne. Word kjører autosave i RAM og dumper dette in case of BSOD til disken og IE skal ikke bruke disken, kanskje til caching.

Du er sikker på at du ikke kjører Windows Vista?
 

zapotek

Medlem
Et lite spørsmål på sida her... Hjemme Pc'en min har ikke støtte for USB2, men jeg har det problemet at noen USB2 enheter funker og noen ikke. Altså jeg får ikke til å bruke dem i hele tatt. Noen som har forklaring på dette?
 
Topp